loading...
جراحی بینی
زهرا حاجیان بازدید : 59 شنبه 18 اردیبهشت 1400 نظرات (0)


بیش از ۱۰ میلیون زن در سراسر دنیا مبتلا به آندومتریوز هستند. آندومتریوز وضعیتی است که در آن پوشش دهانه رحم، به نام آندومتر، در خارج از رحم رشد می کند و غالباً تا لوله های فالوپ ، تخمدان ها و دیواره لگن گسترش می یابد. این بیماری در بین زنان ۳۰ تا ۴۰ ساله شایع تر است؛ اما می تواند دختران ۱۰ ساله را نیز درگیر کند. تقریباً نیمی از زنان مبتلا به آندومتر، درد مزمن در ناحیه لگن دارند؛ در حالی که حدود ۷۰ درصد دچار درد در دوره قاعدگی (دیسمنوره= قاعدگی دردناک) می شوند. ناباروری نیز شایع است و از هر دو زن، یک نفر دچار این عارضه می شود. در این مقاله به علت ایجاد کیست آندومتریوز خواهیم پرداخت. می توانید از فهرست زیر برای دسترسی آسان به مقاله استفاده کنید.

همچنانکه در مقاله پیشین یعنی ” اندومتریوز ” بیشتر شرح داده شد اندومتریوم، بافت تشکیل دهنده حفره داخلی رحم است. بیماری اندومتریوز زمانی ایجاد می‌ شود که بافت آندومتریوم در سایر نقاط دستگاه تناسلی پخش شود از جمله در حفره داخل شکمی یا در تخمدان که سبب ایجاد کیست اندومتریوز تخمدان می‌شود. اندومتریوز در بعضی از زنان سبب درد شده و می ‌تواند باعث ناباروری نیز گردد. حدود ۵ الی ۱۰ درصد زنان مبتلا به کیست اندومتریوز هستند که اغلب این زنان توانایی باروری دارند. اگرچه بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد ناباروری زنان به علت کیست آندومتریوز تخمدان است.

کیست اندومتریوز چیست؟

کیست اندومتریوز با نامهای کیست اندومتریال و کیست شکلاتی نیز شناخته می شود و محتوای آن پُر از مایع (خون کهنه) است که عموما در داخل تخمدان ها تشکیل می شود. این کیست به دلیل ظاهر قهوه ای و قیرگونه خود که مانند شکلات آب شده است به نام کیست شکلاتی مشهور شده است. بین ۲۰ تا ۴۰ درصد افراد مبتلا به آندومتریوز به کیست های اندومتریوز (شکلاتی) نیز دچار می شوند؛ در واقع کیست اندومتریوز زیر گروه عارضه اندومتریوز می باشد.

کیست اندومتریوز چیست؟


اندومتریوز بیماری مزمنی است که در اثر رشد بافت غددی و استرومای اندومتر در خارج از رحم ایجاد می ‌شود. نمای ظاهری اندومتریوز از وجود نقاط ریز اندومتریوزی بر روی اعضای لگنی تا کیست‌های بزرگ اندومتریومایی تخمدان که آناتومی لوله‌های رحمی و تخمدان را به هم می ‌زنند و ایجاد چسبندگی‌های وسیعی می ‌کنند متفاوت است. بیماران مبتلا به اندومتریوز ممکن است از دیسمنوره، دیس‌پارونیا. دردهای مزمن لگنی و نازایی رنج ببرند. اندومتریوز در ۴۸-۲۱ درصد از زنان نابارور وجود دارد. اگر اندومتریوز از نوع متوسط یا شدید باشد با گرفتاری تخمدان‌ها سبب بروز چسبندگی‌هایی می‌شود که مانع تحرک لوله‌های رحمی و تخمدان و مانع برداشت تخمک می‌گردد و با کاهش باروری همراه خواهد بود. تشخیص اندومتریوز با بیوپسی از ضایعات مشکوک که از طریق لاپاراسکوپی به ‌دست آمده‌اند تایید می ‌شود. مشخص شده است که غلظت CA125 بطور قابل توجهی در زنان مبتلا به اندومتریوز متوسط یا شدید افزایش می‌یابد و در زنان مبتلا به بیماری جزیی یا خفیف طبیعی است. در مقایسه با لاپاراسکوپی سنجش میزان سرمی CA125 هیچگونه ارزش تشخیصی ندارد. اندازه‌گیری سریال CA125 ممکن است در پیشگویی عود آندومتریوز به‌ دنبال درمان مفید باشد.

در مواردی‌که بافت اندومتر در نسج تخمدان رشد کند کیست‌های اندومتریومایی بوجود می‌آیند. این کیست‌ها حاوی مایعی غلیظ به رنگ قهوه‌ای تیره هستند (مایع شکلاتی) که از هموسیدرین حاصل از خونریزی قبلی به داخل تخمدان تشکیل شده است. تشخیص اندومتریوما با مشاهده بافت هیپواکوی هموژن کروی در تخمدان در سونوگرافی ترانس واژینال انجام می‌شود. سونوگرافی ترانس واژینال با حساسیت ۹۷ درصد و ویژگی ۹۶ درصد کیست‌های اندومتریومایی را از سایر توده‌های آدنکس افتراق می‌دهد. در مورد برداشتن کیست اندومتریوز ما قبل از شروع تحریک تخمک‌ گذاری اختلاف‌ نظر وجود دارد.

کیست شکلاتی یک کیست کاذب است که به داخل کورتکس تخمدان نفوذ می‌ کند و کپسول ندارد برداشتن آن ممکن است با برداشتن نسج طبیعی تخمدان همراه باشد بطوری که در بیش از ۵۰% کیست‌های اندومتریومایی جراحی شده فولیکول‌های پری‌موردیال یافت می ‌شود.



نشانه های کیست اندومتریوز

کیست های شکلاتی ممکن است در بعضی از زنان علایم ایجاد کنند و در برخی دیگر علایمی در کار نباشد ؛ همچنین اندازه کیست اندومتریوز لزوما بر شدت یا وجود نشانه ها تاثیر نمی گذارد به این معنی که یک زن با کیست کوچک ممکن است علایم را تجربه کند در حالیکه فردی با یک کیست بزرگ علایمی نداشته باشد.

ابعاد کیست شکلاتی می تواند از ۲ تا ۲۰ سانتیمتر متغییر باشد و علایم آن شبیه به آندومتریوز است که عبارتند از :

درد در طول رابطه جنسی
پریود دردناک
درد لگن ناشناخته بین دوره ها
دوره های نامنظم قاعدگی
مشکلات گوارشی
حرکات روده که درد ایجاد می کند
ناباروری برای برخی از زنان

اگر کیست اندومتریوز پاره شود می تواند درد شدید و ناگهانی شکم را در طرفی که کیست قرار دارد موجب شود در این صورت بایستی فورا به اورژانس مراجعه نمود. بهتر است مطلب تمام آنچه باید از هیستروسکوپی بدانید!!! را نیز بخوانید.

کیست های شکلاتی تنها از روی علایم تشخیص داده نمی شوند و برای تشخیص قطعی پزشک باید تخمدانها را با یک سونوگرافی بررسی کند.
منبع : کیست اندومتریوز دکتر فاطمه سروی
زهرا حاجیان بازدید : 63 شنبه 18 اردیبهشت 1400 نظرات (0)



اندومتریوز یک بیماری است که نه به درمان موثر و قطعی یافت شده است و بیش از یک صد میلیون زن در سراسر جهان با این بیماری زندگی می کنند است.

اندومتریوز ، یعنی ، بافت رحم جایی خارج از رحم وجود دارد. ممکن است در هر مکان از حفره لگن وجود داشته باشد و کار کند و غیره. در تخمدان ها و غیره، لوله های فالوپ و غیره به دیوار لگن و غیره از مهبل (واژن), و غیره. یا روده بزرگ مثانه ، در موارد نادر ، کلیه ، آپاندیس و ریه ممکن است وجود داشته باشد.

این بیماری باعث درد بسیار شدید, به خصوص در طول دوره از دوره. درد در هنگام رابطه جنسی و در هنگام دفع ادرار و مدفوع ، تهوع و سردرد و درد عضلانی علائم دیگری هستند که برای این بیماری در نظر گرفته می شوند. اگر این بافت نابجای رحم و تخمدان است که منجر به شکل گیری کیستهایی پر از خون و عفونت می شود که کیست, شکلات, می گویند و اگر که پاره شود و محتویات آن وارد شکم می شود و مشکلات بسیار جدی برای بیمار ایجاد می کند.



رحم بعنوان مهترین اندام در دستگاه تولید مثلی زن به شکل یک گلابی وارونه است که در خط میانی بدن، در لگن، پشت مثانه و در مقابل رکتوم قرار دارد. یک انتهای رحم، به مهبل باز می شود و انتهای دیگر آن بسته به نوع رحم، به یک یا هر دو لوله فالوپ متصل است. این اندام از لایه ها و قسمتهای مختلفی از جمله: آستر رحم (آندومتر)، فوندوس، دهانه رحم، حفره رحم، لوله های رحمی (لوله های فالوپ) تشکیل شده است.

رحم دارای دیواره ی ضخیم و عضلانی می باشد که در طول سالهای باروری زن، در پاسخ به تحریکات هورمونی و کل چرخه عادت ماهانه یک زن تغییر می کند. هرگونه اختلال در ساختار و عملکرد، می تواند باعث بیماریهای رحم شود. برخی از این عارضه ها و بیماریها عبارتند ار: چسبندگی رحمی (سندرم اشرمن)، اِندومِتریوز ، سرطان رحم، پولیپ رحم، میوم رحم، بیماریهای التهابی رحم.

در این مقاله به بررسی علل اِندومِتریوز، علایم و تشخیص ِاندومِتریوز و راه های درمان آن می پردازیم:

اندومتریوز چیست؟

اندومتریوز اختلالیست که در آن، بافتی که سطح داخلی رحم را می‌پوشاند (اندومتریوم)، در جایی خارج از رحم مثل لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها، روده، مثانه و لگن رشد می‌ کند. گفتنی است عوامل ژنتیکی و هورمونی در ایجاد این حالت دخیل هستند ولی تاکنون علت مشخصی برای این وضعیت یافت نشده است.

بافت اندومتریوم از غدد، سلول‌های خونی و بافت پیوندی تشکیل شده است و به شکل طبیعی در رحم رشد می‌کند و سطح پوششی رحم را برای تخمک گذاری آماده می ‌سازد. اندومتریوز اغلب دردناک است و تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ و بافت پوشاننده سطح درون لگن را درگیر می ‌کند و گسترش به خارج از ارگان‌های لگن نادر است. در فردی که مبتلا به اندومتریوز است، بافت اندومتریوم نابجا از نظر عملکرد همانند بافت طبیعی ضخیم می‌شود، ریزش می ‌کند و با هر چرخه قاعدگی خونریزی می‌ کند و چون راهی برای خروج از بدن ندارد گیر می‌ افتد. اگر اندومتریوز تخمدان‌ها را درگیر کرده باشد، کیست ‌هایی به نام اندومتریوما شکل می‌ گیرند، بافت احاطه کننده آن آسیب می‌بیند و در نهایت بافت اسکار (بافت ترمیم شده پس از یک زخم) و چسبندگی (از طریق تشکیل باندهای غیرطبیعی از بافت فیبروز ارگان‌های داخل لگن به یکدیگر می‌چسبند) به جا می ‌گذارد.

کیست Endometriosis

علایم بالینی اندومتریوز

اندومتریوز در بسیاری از موارد بی علامت است. و در افرادی که علامتدار هستند، شامل موارد ذیل است:

رابطه جنسی دردناک: احساس گرفتگی یا کرامپ شکمی در زمان رابطه ی زناشویی وجود دارد.
درد لگن: مهمترین نشانه اندومتریوز است. می تواند قبل و یا در هنگام عادت ماهیانه باشد. شدت درد اغلب بدنبال قاعدگی کم می شود.

درد در هنگام معاینه ی لگن

دردهای شدید قاعدگی که با مسکن های معمول مانند ایبوپروفن قابل کنترل نیستند.

پریودهای طولانی تر از ۷ روز

خونریزی شدید قاعدگی به طوری که مجبور به تعویض هر دو ساعت یکبار نوار بهداشتی شوید.

مشکلات روده ای و ادراری شامل درد، اسهال، یبوست و نفخ

تهوع و استفراغ

مشاهده خون در مدفوع یا ادرار

درد رایج ترین علامت اندومتریوز است اما شدت درد همواره با شدت بیماری مرتبط نیست.

درد اغلب پس از یائسگی از بین می رود زیرا بدن تولید استروژن را متوقف می کند. با این وجود اگر هورمون درمانی در طی یائسگی به کار رود، نشانه ها برخواهند گشت.

بارداری می توانند موجب کاهش و توقف موقتی علائم شود.

بهتر است مطلب ای وی اف چیست؟ را نیز بخوانید.
توجه به این نکته ضرویست که بیماریهای دیگری نیز هستند که می توانند موجب علایم مشابه اندومتریوز شوند که از جمله این بیماریها می توان به سندرم روده تحریک پذیر ، بیماری عفونت لگن و کیست تخمدان اشاره نمود.
منبع :اندومتریوزدکترفاطمه سروی
زهرا حاجیان بازدید : 55 شنبه 18 اردیبهشت 1400 نظرات (0)



لاپاراسکوپی یک متد تشخیصی / درمانی است که از سال ۱۹۰۰ م. متداول شد. از آن زمان تا اکنون پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه پزشکی داشته است. در این روش وسیله باریکی بنام لاپاروسکوپ از طریق ایجاد برش کوچکی وارد بدن شده و امکان مشاهده و در صورت لزوم عمل جراحی را بدون نیاز به ایجاد برش های بزرگ فراهم می آورد.(درون بینی)

لاپاراسکوپی می‌تواند برای تشخیص، درمان و یا هر دو مورد استفاده قرار گیرد.

لاپاروسکوپی تشخیصی برای بررسی طیف گسترده ای از اختلالات مفید است. می توان از آن برای ارزیابی اختلالات کبدی ، تومورها و سایر توده های شکمی ، دردهای حاد و مزمن شکم ، تروما ، بدخیمی اندامهای داخلی حفره شکمی (مانند لوزالمعده، آپاندیس، معده ، روده کوچک و روده بزرگ، کیسه صفرا) ، کیست و غیره استفاده نمود.

لاپاراسکوپی بویژه در درمان بیماریها و اختلالات مرتبط با رحم و تخمدان(همچون کیست، میوم رحم ، رفع چسبندگی لوله ها و …)، تشخیص و درمان ناباروری، همچنین ترمیم افتادگی لگن، درمان بی اختیاری ادراری و رفع فقدان کنترل مثانه کاربرد دارد.

لاپاراسکوپی چیست؟

امروزه برای بیشتر عمل های جراحی که در ناحیه شکم و قفسه سینه لازم است، عمل لاپاروسکوپی می تواند اولین انتخاب باشد مگر آن که انجام این عمل برای بیماری غیرقابل انجام باشد، مانند بیمارانی که شیمی درمانی یا رادیوتراپی می شوند.

این روش کم ‌خطر و کم تهاجمی با ایجاد برش‌های کوچکی روی پوست انجام می گیرد. در این روش از ابزاری به نام لاپاراسکوپ به منظور تصویربرداری تشخیصی از داخل بدن بیمار استفاده می ‎شود.

لاپاراسکوپ در واقع تیوب بلند و طویلی است که در ابتدای آن دوربین کوچک و با رزولوشن بالا قرار گرفته است. با ایجاد برش‌های کوچک بر روی شکم بیمار، لاپاراسکوپ وارد بدن وی می‌شود و دوربین تصاویر را به یک مانیتور ویدیویی ارسال می ‌کند.


تفاوت جراحی باز با لاپاراسکوپی

در گذشته جهت جراحی برشهای بزرگی در ناحیه شکمی یا قفسه سینه ایجاد می شد. که عمل باز اطلاق می گردید.دارای نقاط ضعف و عوارضی بود.

به دلیل دستکاری و در معرض هوا قرار گرفتن روده ها و احشا، در اغلب موارد پس از عمل باز، چسبندگیهای وسیع داخل شکمی ایجاد شده و گاها باعث انسداد روده و عوارض جدی می شود. به گونه ای که ۳۰% بیمارانی که تحت این جراحی ها قرار می گیرند. در طی ۱۰ سال، به عمل های مجدد جهت برطرف شدن این چسبندگی ها نیاز پیدا می کنند.

از آنجا که طول زخم جراحی در عمل باز بیشتر است، احتمال عفونت زخم و جوش نخوردن در این جراحی ها زیاد است.

احتمال عدم جوش خوردن کامل و مناسب محل برش جراحی و ایجاد انواع فتق های جدار شکم وجود دارد.(این مورد در ۲۰ درصد جراحیهای باز اتفاق می افتد.)

از آنجا که در عمل جراحی باز برگشت روده ها و جوش خوردن زخم جدار حدود یک هفته تا ۱۰ روز طول می کشد، بیمار چندین هفته نمی تواند سر کار و فعالیت عادی روزمره حاضر شود.

هرگونه برش، تنها دسترسی به قسمتی از شکم را ممکن می سازد(بخصوص در افراد چاق) لذا همواره قسمت هایی وجود دارد که خارج از دید مستقیم و دسترس جراح می باشد نظیر محل اتصال مری به معده و زیر دیافراگم و اعضا لگنی در برش خط وسط بالای شکم.

تفاوت بارز لاپاراسکوپی با عمل باز

تفاوت بارز لاپاراسکوپی با عمل باز در نوع برش هایی است که در حین جراحی ایجاد می شود.

در جراحی باز برای آنکه جراح دید کافی برای عمل داشته باشد برشی به اندازه ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر روی شکم بیمار ایجاد می کنند در حالیکه در جراحی لاپاراسکوپی فقط یک تا ۳ برش کوچک نیم تا یک سانتیمتری بوجود می آید که به سرعت قابل بهبود است و نیاز به بستری شدن طولانی مدت بیمار نیست. در این جراحی برش های کوچک به معنی این است که مدت زمان لازم برای بازسازی محل تیغ جراحی بسیار کوتاه بوده و بهبودی سریع اتفاق می افتد. در بیشتر موارد بیماران می توانند حداکثر پس از مدت یک هفته بعد از جراحی به فعالیت های طبیعی خود باز گردند چرا که درد پس از عمل کاهش و زخم های کوچک بهبود یافته است. بهتر است مطلب اندومتریوز چیست؟ را نیز بخوانید.

همچنان که ذکر کردیم مهم ترین تفاوت این دو روش جراحی، زخم های کوچکتر در لاپاراسکوپی است.

از آنجایی که زخم ها کوچکتر هستند و عمل دقیق تر انجام شده لذا درد بیمار بسیار کمتر است.

به دلیل تمامی موارد گفته شده عوارض پس از عمل بیمار بسیار کم است و بیمار خیلی سریع تر در حدوده ۲ تا ۳ روز بعد می تواند به فعالیت های عادی خود برگردد.
منبع :لاپاراسکوپی دکترفاطمه سروی
زهرا حاجیان بازدید : 52 شنبه 18 اردیبهشت 1400 نظرات (0)



هيستروسكوپی رحم یک عضو ماهیچه ای به شکل گلابی در ناحیه لگن خاصره قرار دارد. رحم حداقل برای ۴۰ هفته تنها خانه‌ فرزندتان است. قبل از بارداری، رحم نسبتاً کوچک است، یعنی حدوداً ۵/۷ سانتیمتر طول و۵ سانتیمتر پهنا دارد. با این وجود، اندازه رحم در هر خانمی متفاوت است. بانوانی که هرگز زایمان نداشته‌ اند، اغلب نسبت به آنانی که زایمان داشته‌اند، رحم کوچکتری دارند. هيستروسكوپی رحم بعنوان یکی از بخش های دستگاه تناسلی زنان مهمترین نقش را در باروری ایفا می کند. رحم محل اصلی نگهداری و تغذیه جنین در زمان بارداری است. این اندام ممکن است مانند هر عضو یا اندام دیگر بدن، دچار بیماری ها و عارضه گردد. یکی از متدهای نوین پزشکی که به بررسی و درمان مشکلات مربوط به رحم می پردازد هیستروسکوپی است.

هیستروسکوپی چیست؟

در عمل هیستروسکوپی، وسیله ای تلسكوپ مانند از طریق دهانۀ رحم وارد حفرۀ رحم می شود. سپس پزشك رحم و دیواره های رحمی را از نظر وجود انواع چسبندگی های داخلی رحم، پولیپ یا فیبروم، با مشاهده مستقیم بررسی می کند. در ضمن انجام این نوع جراحی هر گونه ناهنجاری و پاتولوژی داخل حفره رحم و کانال سرویکس همزمان با انجام هیستروسکوپی و در همان جلسه قابل درمان می باشد. بنابراین این روش تشخیصی و درمانی محسوب می شود.


امروزه هیستروسکوپی در زُمره روشهای تشخیص و اصلاح اختلالات زنان، نیاز به جراحی‌های بزرگ و برش بافت های بدن و بستری شدن را از میان برده است.

هیستروسکوپی در دو متد تشخیصی و درمانی انجام می گیرد که در ادامه بشرح هرکدام می پردازیم.

هیستروسکوپی تشخیصی

هیستروسکوپی تشخیصی در بررسی ناباروری، سقط مکرر و خونریزی غیر طبیعی رحمی، تشخیص سرطان آندومتر (سرطان رحم) کاربرد دارد. هیستروسکوپی تشخیصی برای بررسی داخل رحم استفاده می شود. در تشخیص وضعیت غیر طبیعی رحم مانند میوم داخلی، اسکار (بافت ناشی از التیام زخم) و چسبندگی، پولیپ و بررسی دیواره داخل رحمی (سپتوم) و اختلالات مادرزادی رحم کمک کننده است.

هیستروسکوپی تشخیصی تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی خفیف انجام می گیرد. برای کاهش خطر در صورت بارداری احتمالی، هیستروسکوپی تشخیصی معمولاً پس از قاعدگی انجام می شود.برای انجام هیستروسکوپی ابتدا فرد در وضعیت مناسب قرار می گیرد. سپس دهانه رحم (سرویکس) پس از بیهوشی با استفاده از ابزار مخصوص، برای عبور هیستروسکوپ و دیگر ابزار لازم باز می‌ شود.

هیستروسکوپی درمانی

با هیستروسکوپی درمانی می توان بسیاری از عارضه ها و ضایعات شناسایی شده در جریان هیستروسکوپی تشخیصی را درمان نمود. هیستروسکوپی درمانی همزمان با لاپاروسکوپی تشخیصی نیز قابل انجام است. هیستروسکوپی درمانی شبیه هیستروسکوپی تشخیصی است، ولی هیستروسکوپ مورد استفاده پهن تر است. به این علت که وسایل جراحی مانند لیزر، قیچی، فورسپس نمونه برداری، الکترود و غیره از طریق هیستروسکوپ وارد رحم شوند.

با این عمل درمانی، میوم ها، بافت اسکار و پولیپ از داخل رحم برداشته می شود. بعضی از اختلال‌های مادرزادی نیز، مثل سپتوم رحمی ( تیغه داخل رحمی) از طریق هیستروسکوپ قابل اصلاح است. پس از ترمیم، معمولاً سوند ادراری فولی یا آیودی داخل رحم گذاشته می شود تا از ایجاد بافت اسکار و چسبندگی دیواره‌های رحم جلوگیری شود. پس از جراحی برای مهار عفونت و تحریک ترمیم آندومتر، ممکن است آنتی‌ بیوتیک و یا داروهای هورمونی تجویز شود.زمانیکه علت خونریزی شدید رشد بیش از حد آندومتر است و بیمار تمایل به هیسترکتومی ندارد. برای جلوگیری از خونریزی شدید رحمی می توان از روش هیستروسکوپی درمانی برای برداشت آندومتر استفاده شود. لاپاروسکوپی تشخیصی نیز می تواند همزمان انجام شود تا پزشک بتواند داخل و خارج رحم را همزمان ببیند.
بهتر است مطلب کیست اندومتریوز را نیز بخوانید

از سایر کاربرد های هیستروسکوپی درمانی:

کاشت آی‌یو‌دی؛ جابجایی آی‌یو‌دی هایی که در مکان درست قرار داده نشده‌اند؛
کاشت ایمپلنت پیشگیری از بارداری در دهانه فالوپ، بعنوان روشی برای عقیم‌ سازی دائمی؛
برطرف سازی پریودهای نامنظم و دردهای شدید رحمی و …درمان ناباروری و سقط مکرر جنین؛
حذف چسبندگی رحم که در اثر عفونت یا عمل جراحی به وجود می‌آید نیز از دیگر کاربردهای هیسترکتومی درمانی است.
در موارد ناباروری، هیستروسکوپی جهت یافتن علت ناباروری و برطرف کردن چسبندگی‌های رحمی کاربرد دارد. سپتوم یا دیواره داخل رحمی، عامل مهمی در ایجاد سقط مکرر در بسیاری از بیماران است که توسط هیستروسکوپی قابل تشخیص و درمان است.
منبع :هيستروسكوپی دکتر فاطمه سروی
زهرا حاجیان بازدید : 47 شنبه 18 اردیبهشت 1400 نظرات (0)



ای وی اف (لقاح آزمایشگاهی يا لقاح خارج رحمي) نوعی تکنولوژی برای تولید مثل می باشد. این تکنولوژی دربرگیرنده بازیابی تخمک ها از تخمدان های زن و رشد آن‌ها با اسپرم می باشدناباروری یک مشکل بسیار شایع به شمار می رود حدود بیست درصد از زوجین از ان رنج می برند. به طور کلی، علل ناباروری ۴۰ درصد مربوط به زن و ۴۰ درصد مربوط به مرد است. و ناگفته نماند که ۲۰ درصد ترکیبی از هر دو عامل مردانه و زنانه است. حدودا ده درصد از زوجین نابارور متقاضی انجام لقاح ازمایشگاهی ازمایشگاهی یا آی وی اف (IVF) هستند. در بعضی از علل ناباروری، ای وی اف اولین خط درمان به شمار می اید. و در بعضی موارد در صورت شکست درمان های اولیه شامل تحریک تخمک گذاری و ای یو ای روش ای وی اف انتخاب می شود.

پروسه‌ی درمان های کمک باروری به دلیل پیچیده بودن روش درمان، استفاده از داروهای تزریقی ، نیاز به جراحی و هزینه زیاد برای زوجین نابارور یک فرآیندی استرس‌زا می باشد. اما با داشتن اطلاعات کافی در خصوص چگونگی مراحل، عوارض و خطرات جانبی درمان می‌توان مسیر را هموار و آسان‌ کرد.

ای وی اف چیست؟ تمام آنچه باید درباره آن بدانید

در این مبحث سعی داریم با توضیحات کافی در مورد روش انجام ای وی اف و مراقبت های خاص حین انجام پروسه درمان در جهت کاهش استرس و درمان موفق در زوجین یاریگر ایشان باشیم.ای وی اف یکی از شناخته شده ترین انواع فن آوری کمک باروری است. ای وی اف با استفاده از ترکیبی از داروها و روشهای جراحی برای کمک به اسپرم در باروری تخمک و همچنین به کاشت تخمک بارور در رحم شما کمک می کند.

ابتدا دارویی مصرف می کنید که چندین تخمک شما را بالغ و آماده لقاح می کند. سپس پزشک تخمها را از بدن شما خارج کرده و در آزمایشگاه با اسپرم مخلوط می کند تا به اسپرم کمک کند تخمها بارور شود. سپس آنها ۱ یا چند تخمک بارور شده (جنین) را مستقیماً وارد رحم شما می کنند. اگر هر یک از جنین ها در پوشش رحم شما کاشته شود ، بارداری اتفاق می افتد.ای وی اف مراحل زیادی دارد و تکمیل کل مراحل چندین ماه طول می کشد. گاهی اوقات در اولین تلاش موثر است ، اما بسیاری از افراد برای باردار شدن به بیش از یک دوره آی وی اف نیاز دارند. در صورت بروز مشکلات باروری ، آی وی اف قطعاً شانس بارداری شما را افزایش می دهد ، اما هیچ تضمینی وجود ندارد – بدن همه متفاوت است و IVF برای همه مفید نخواهد بود.



چه مشکلاتی را می توان با روش آی وی اف یا لقاح آزمایشگاهی درمان کرد:

۱-آندومتریوز

۲-ناباروری با علت مردانه

۳-انسداد لوله‌های فالوپ

۴-اختلالات تخمک‌گذاری

۵-عدم توانایی اسپرم در نفوذ یا زنده ماندن در مخاط دهانه رحم

۶-عدم کیفیت تخمک

۷-بیماری ژنتیکی مادر یا پدر

۸-مشکل باروری با علت ناشناخته

۹- ذخیره تخمک

مراحل ای وی اف چیست؟

مراحل تزریق ivf

اولین مرحله در شروع سیکل درمانی آی وی اف بررسی سلامت عمومی در زوجین و سپس استفاده از حضور یک روانشناس بالینی برای کمک به استرس روحی زوجین می باشد در صورتی که استفاده از تخمک یا جنین اهدایی مورد تظر باشد یا نیاز به رحم جایگزین وجود داشته حضور روان درمانگر بسیار احساس می شود.

تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی

تزریق اسپرم به سیتوپلاسم تخمک: در این روش تخمک با یک اسپرم نر منفرد در یک ظرف آزمایشگاهی ترکیب می شود. پس از لقاح ، جنین حاصل در رحم زن قرار می گیرد. بهتر است مطلب لاپاراسکوپی چیست مزایا و معایب را نیز بخوانید.

انتقال ترکیبات در فالوپ

تخمک و اسپرم در آزمایشگاه ترکیب شده و سپس با جراحی لاپاراسکوپی به لوله های رحمی تزریق می شوند. باروری در بدن اتفاق می افتد و جنین به طور طبیعی در رحم کاشته می شود.
منبع :ای وی اف دکتر فاطمه سروی
زهرا حاجیان بازدید : 71 شنبه 18 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

تخت های بیمارستانی



بیمارستان های موجود در سراسر جهان با این موضوع روبه رو هستند که تعداد کارکنان رسیدگی به بیماران همیشه کمتر از تعداد بیماران می باشد. به همین خاطر کادر درمان به برنامه ای بهبود یافته ای نیاز دارند تا بتوانند به آسانی به بیماران بستری شده در بیمارستان ها رسیدگی کنند. یکی از مهمترین مواردی که می تواند در این زمینه کادر درمان را بسیار کمک‌کند، ساخت تخت بیمارستانی با ویژگی های هوشمند است.

تخت های هوشمند با سیستم های محرک موجب ایجاد حرکت راحت و آسان در تخت های بیمارستانی می شوند و همین طو با داشتن ویژگی های دیگر کادر درمان را بسیار کمک می‌کنند و سرعت عملکرد آنها را بیشتر می کنند.

چنانچه شما بیماری را قرار است در خانه ی خود نگه داری کنید بهتر است از اجاره تخت بیمارستانی استفاده کنید زیرا کار شما بسیار راحت تر می شود و بیمار شما نیز کمتر اسیب می بیند.


ویژگی های طراحی های جدید تخت های بیمارستان

طرح های جدید تخت های بیمارستانی این امکان را دارند که حرکت تخت را بیشتر، بهبودی سریعتر و حفاظت از بیمار در برابر سقوط و صدمات احتمالی را ایجاد می کند. همچنین علاوه بر این موارد تخت بیمارستانی های هوشمند داراری سیستم هشدار دادن به کادر درمان در زمان حرکت بیمارو تلاش برای بلند شدن از روی تخت و ترک تختخواب می باشند.

یکی دیگر از مزایای این تخت های بیمارستانی این است که برخی از بیماران به دلیل داشتن اضافه وزن احتمال سقوط آنها بیشتر بود اما این تخت ها به دلیل داشتن استاندارد های محافظتی امکان سقوط بیماران سنگین وزن به هیچ وجه وجود ندارد.

تشک های طراحی شده برای این تخت ها دقیقا اندازه تخت می باشد و دارای ویژگی هایی می باشد که از بروز زخم بستر برای بیماران جلوگیری می کند. بنابراین شما می توانید با اجاره تخت های بیمارستانی هوشمند برای بیماران خود از بابت بروز این مشکلات خیالتان راحت باشد. برای مشاهده قیمت اجاره تخت بیمارستانی می توانید وارد سایت میتراطب شوید.

قسمت تخت های بیمارستانی

تخت های بیمارستانی برای بیماران در استراحت در خانه خود بیمار و بیمارستان ها استفاده میشود و وسیله ای بسیار مهم برای استراحت بیماران و افرادی که تحرک ندارن میباشد.

تخت های بیمارستانی که به صورت مکانیکی و الکتریکی همراه با دو سال گارانتی و پنج سال خدمات پس از فروش به صورت اجاره تخت بیمارستانی و فروش به نازلترین قیمت به شما عزیزان عرضه میگردد.


تخت بیمارستانی مکانیکی

تخت های مکانیکی تخت هایی هستند به صورت دستی توسط اهرم های بلبرینگی بسیار روان تغیر حالت میشوند به صورت یک شکن دو شکن سه شکن و سه شکن با تنظیم ارتفاع وجود دارد.

تخت بیمارستانی یک شکن

تخت های یک شکن قسمت بالا تنه که توسط یک اهرم که در پایین تخت تعبیه شده است بالا می اید و به صورت 90درجه میشود و در صورت نیاز تخت لگن خور میشود و مناسب افردی است که وزن بالا و تحرک ندارند استفاده میشود

تخت های یک شکن هم به صورت فروش و هم اجاره تخت بیمارستانی به شما عزیزان ارایه میگردد.

تخت بیمارستانی دوشکن

تخت دوشکن هم قسمت بالاتنه هم قسمت پا توسط اهرم ها بالا می اید و قسمت بالاتنه 90درجه و قسمت پاها 75درجه میشود و در صورت نیاز تخت ها لگن خور میشوند تا بیمارانی که وزن زیاد و تحرک ندارند اذیت نشوند و جهت فروش و اجاره تخت بیمارستانی و اجاره اکسیژن ساز میباشد. بهتر است مطلب دستگاه اکسیژن ساز (Oxygen Concentrator) چیست؟ را نیز بخوانید.

تخت بیمارستانی سه شکن

تخت سه شکن دستی که هم بالاتنه هم زیر پا و زیر زانو را جا به جا میکند و قسمت بالا تنه به صورت 90درجه و قسمت پا و زانو به صورت ال میشود و توسط اهرم هایی که زیر تخت نصب شده تغیر میکند و مناسب عمل های ارتوپدی و…. میباشد و برای فروش و اجاره تخت بیمارستانی میباشد.
منبع :اجاره تخت بیمارستانی میتراطب
زهرا حاجیان بازدید : 59 شنبه 18 اردیبهشت 1400 نظرات (0)



اطلاعات کلی درباره دستگاه اکسیژن ساز

ابتدا قبل از هر کاری اگر شما خودتان بیماری تنفسی دارید باید بدانید که به چه مقدار اکسیژن نیاز دارید؟ همین طور بدانید بیمار شما در ۲۴ ساعت به چه میزار اکسیژن نیاز دارد؟ دستگاه های اکسیژن ساز را بایستی متناسب با نوع بیماری و مقدار نیاز اکسیژن بیمار تهیه کرد. توجه داشته باشید که بهتر از قبل از انتخاب و خرید ک یا اجاره اکسیژن ساز از کارشناسان شرکت مشاوره بگیرید.
با در نظر گرفتن نوع بیماری و همین طور نیاز بیمار به اکسیژن و میزان مصرف آن، سه مدل دستگاه اکسیژن ساز به شما پیشنهاد می شود.

یکی از موارد پیشنهادی دستگاه اکسیژن ساز ۱۰ لیتری که وزنی حدود ۲۰ کلیوگرم دارد و مدت شارژ آن محدود است، می باشد.

این کمپسول ها برای استفاده موقتی بیمار در زمان هایی که دسترسی به برق وجود ندارد، مناسب است. البته مدت زمان شارژ آن محدود است. بنابراین شما با اجراه اکسیژن ساز ۱۰ لیتری می توانید در شرایطی که به برق دسترسی ندارید، از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از موارد پیشنهادی کپسول اکسیژن ساز قابل حمل (پرتابل) می باشد که وزنی حدود ۵ کلیوگرم دارد و مدت شارژ آن نیز محدود است.

این دستگاه برای بیمارانی که لحظه ای دچار مشکلات تنفسی و تنگی نفس می شوند، بسیار مفید است. این دستگاه معمولا در سایز های کوچکتری نیز وجود دارند. بنابراین اگر این مدل برای شما کاربرد بیشتری دارد می توانید با اجاره اکسیژن ساز خانگی در تهران پرتابل مشکل خود و یا بیمارتان را درمان کنید.

یکی دیگر از این موارد، دستگاه اکسیژن ساز پرتابل قابل حمل چرخدار می باشد. بنابراین می تواتید با اجاره اکسیژن ساز چرخدار مشکل خود و یا بیمارتان را درمان کنید.

ویژگی‌های این دستگاه عبارت است از:

مطمئن بودن از خالصی اکسیژن به وجود آمده از این دستگاه

تولید اکسیژن بهداشتی و بدون بو توسط فرآیند فیلترینگ ضد باکتری

ایجاد اکسیژن به شکل مداوم
ایجاد اکسیژن مرطوب و خشک
جلوگیری از اتفاق ها و خطر های احتمالی انفجار کپسول
اطمینان خاطر شدن بیمار از وجود همیشگی اکسیژن و قطع نشدن آن بخاطر به اتمام رسیدن زمان شارژ
قابلیت حمل آسان به دلیل داشتن چرخ

بنابراین چنانچه شما یا بیمارتان به اکسیژن در طولانی مدت نیاز دارید، بهتر است حتما از این دستگاه های اکسیژن ساز استفاده کنید و برای اجاره اکسیژن ساز این مدلی اقدام کنید تا مشکلاتی مثل پر کردن دائمی کپسولهای سنگین وزن را نداشته باشید.

البته بهتر است برای زمانهایی که ممکن است قطع برق اتفاق بیوفتد، یک کپسول اکسیژن در دسترس داشته باشید.

ممکن است برای برخی از افرادی که قصد خرید و یا اجاره اکسیژن ساز را دارند و یا اصلا نیازی ندارند این سوال پیش بیاید که اصلا دستگاه اکسیژن ساز چیست و چگونه کار می کند؟ در ادامه این مطلب شما را با این موضوع کاملا آشنا خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

دستگاه اکسیژن ساز دستگاهی برای غنی ساختن اکسیژن هوای موجود در اتاق برای بیمار می باشد. یعنی اکسیژن هوا را برای بیمارانی که به اکسیژن بیشتری نیاز دارند و مشکلات تنفسی دارند غنی می کند و در اختیار آنها قرار می دهد.

بهتر است بدانید که هوای عادی داخل اتاق حدود ۲۱ درصد اکسیژن و بیشتر از ۷۸ درصد نیتروژن می باشد. در روش های درمان بیماران با دستگاه اکسیژن ساز که نیاز به اکسیژن در فشار بالا می باشد، درصد تنفس اکسیژن توسط بیمار نزدیک به صد در صد می باشد که حدودا ۵ برابر بیشتر از درصد اکسیژن موجود در هوا می باشد. بهتر است مطلب تحت های بیمارستانی را نیز بخوانید.

این را نیز بهتر است بدانید که گاهی فشار اکسیژن تنفس شده توسط بیمار حدودا ۱/۵ برابر و یا گاهی ۳ برابر بیشتر از فشار اتمسفر می باشد‌. بنابراین این دستگاه توانایی این را دارد که تا ۱۵ برابر اندازه اکسیژن موجود در هوای اتاق را با فشار نرمال به بیمار انتقال دهد. شما می توانید با اجاره اکسیژن ساز برای بیماران خود به آنها حیات دوباره بدهید.
منبع : اجاره اکسیژن ساز میتراطب
زهرا حاجیان بازدید : 69 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

 


بخش بزرگی از شکل و اندازه بینی توسط استخوان بینی مشخص می شود. بنابراین در جراحی بینی روی استخوان بندی بینی بیشتر کار می شود تا نتیجه قابل قبولی به دست آید و از آنجایی که اسکلت بینی توسط پوست پوشاننده می شود و به نرمی و صافی استخوان بینی کمک می کند بنابراین تاثیر پوست بر شکل بینی نیز باید در نظر گرفته شود و باید گفت که نوع پوست اهمیت زیادی در عمل بینی دارد و بهترین شرایط برای عمل بینی، پوستی است که ضخامت متوسط و رنگ سالم داشته باشد و هموار باشد.



تاثیر پوست رو عمل بینیپوست نازک:
در افرادی که پوست بینی بسیار نازک دارند ممکن است جای برش باقی بماند. از بزرگترین مشکلات پوست نازک بینی این است که عیب های اسکلت بینی را نمی توان پنهان کرد که البته معمولاً تورم بعد از جراحی به زودی بهبود می یابد. از دیگر مشکلات پوست نازک این است که در زمان جراحی بینی تمایل به منقبض شدن دارد و این انقباض موجب خارج شدن چارچوب بینی از حالت طبیعی پس از جراحی می شود و ناهنجاری های ناخوشایند ایجاد می کند. بنابراین جراحی بینی برای کسانی که پوست نازک دارند بسیار حساس است و رسیدن به یک اسکلت صاف و محکم و هموار از بزرگترین چالش های جراحان بینی است. در صورتی که پوست بینی بسیار نازک باشد و شرایط را دشوار سازد برای پوشاندن عیب بینی می توان ضخامت پوست بینی را با پیوند غشا میانی پوست افزایش داد که البته به یک منبع خون رسانی سالم برای دوام این پیوند نیاز است. پوست های نازک بیشتر از پوست های دیگر در معرض قرمز شدن و تشکیل رگه های عنکبوتی روی پوست قرار دارند که البته این مشکلات اغلب با درمان های لیزری برطرف می شوند.


پوست ضخیم:
هر چند که پوست های ضخیم همه عیب های اسکلت بینی را می پوشاند اما این پوست ها مشکلاتی نیز دارند و می توان گفت از چالش برانگیزترین دغدغه های جراحان، پوست های بسیار ضخیم است که حتی گاهی مانعی برای جراحی بینی است و بسیاری از جراحان به خاطر خطرات ناشی از این پوست ها از جراحی بینی این افراد خودداری می کنند.

پوست ضخیم بینی همان گونه که عیب های اسکلت بینی را پنهان می کند ویژگی های خوب و مطلوب آن را نیز پنهان می کند و به همین دلیل ظرافت سطح اسکلت که موجب زیبایی بینی می شود نیز توسط پوست ضخیم پنهان می شود و همچنین در این گونه بینی ها چارچوب غضروف معمولاً ضعیف تر است و ضعیف بودن چارچوب غضروف، برجستگی ها را پنهان می کند.
و همچنین ضخیم بودن پوست بینی علاوه بر اینکه اسکلت بینی را می پوشاند بر غضروف بینی فشار زیادی وارد می کند اما در پوست های نازک فشاری بر غضروف بینی توسط پوست بینی وارد نمی شود. برخی از عمل های بینی که پشتیبانی ساختاری بینی را ضعیف می کند بسیار خطرناک است و به خصوص در افرادی که پوست بینی ضخیم دارند زیرا ممکن است موجب بد شکلی بینی و فروپاشی پیشرونده اسکلت بینی شود. اما اگر پیشتیبانی ساختاری همزمان با
جراحی بینی تقویت شود بهترین نتیجه را از جراحی بینی می توان گرفت.

در بیمارانی که پوست بینی ضخیم دارند بدون داشتن چارچوب غضروف محکم و امن نمی توان انتظار یک بینی با ثبات را داشت، هرچند که نمی توان گفت بیمارانی که پشتیبانی اسکلت محکم دارند به طور تضمینی بینی زیبا خواهند داشت اما اولین شرط برای جراحی بینی با پوست ضخیم داشتن بینی با پشتیبانی ساختاری قوی است.منبع:
جراحی بینی
زهرا حاجیان بازدید : 68 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (1)

 

همه خانم های باردار اغلب می دانند در زمان بارداری چه کارهایی نباید انجام دهند. به طور مثال اغلب همه می دانند رنگ کردن مو و خوابیدن روی شکم و خوردن پنیر های نرم از جمله مواردی است که در زمان بارداری نباید انجام شود. اما اینکه در زمان بارداری می توان جراحی زیبایی انجام داد یا خیر سوالی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است و ممکن است اغلب بیماران فکر کنند که عمل بینی بر شکم در حال رشد تاثیری نخواهد داشت، اما باید گفت که این تصور اشتباه است و عمل بینی بر شرایط بسیار موثر خواهد بود.


خانم هایی که پس از زمان بندی برای جراحی متوجه شده اند که باردار هستند بهتر است زمان جراحی را عقب بیاندازند. هرچند که جراحی بینی به رحم ربطی ندارد اما داروها و آرام بخش های زمان جراحی و پس از جراحی ممکن است برای جنین ضرر داشته باشد. بنابراین بهتر است جراحی بینی را پس از بارداری انجام دهید و به خاطر جراحی بینی که در هر زمان می توان انجام داد سلامت جنین را به خطر نیاندازید. اما اگر به دلیل انحراف سپتوم دچار مشکلات تنفسی شدید و عدم دریافت اکسیژن، سلامتی شما را تهدید کرد این جراحی دیگر یک جراحی انتخابی نیست و ممکن است ناچار به عمل باشید که البته به ندرت این اتفاق می افتد و حتماً باید دکتر خود فرد شرایط را ارزیابی کنند .


سوالی که برای اغلب خانم ها پیش می آید این است که چند وقت پس از جراحی بینی می توانند برای بارداری اقدام کنند؟ باید گفت نظر اکثر جراحان این است که پس از پایان دوره بهبود و مستحکم شدن ساختار بینی می توان برای بارداری اقدام کرد و هیچ گونه مانعی ندارد. اما بهتر است پیش از جراحی با پزشک خود مشورت کنید تا از شرایط مطمئن باشید.


پس از جراحی، برای بهبود بینی نیاز به مراقبت هایی دارید که موجب می شود در دوران بهبودی از باردار شدن منصرف شوید. ممکن است پس از جراحی به دلیل سردرد احتمالی، حال خوبی نداشته باشید. به دلیل گچ و باندپیچی روی بینی تان ممکن است احساس ناخوشآیندی داشته باشید.
هرچند که برای شیر دهی پس از جراحی بینی مانعی وجود ندارد اما ممکن است اثر داروهایی که مصرف می کنید به شیر منتقل شود و به طور کلی اغلب پزشکان توصیه می کنند که در زمان شیر دهی از مصرف داروهایی که به شیر منتقل می شود و وارد بدن کودک می شود خودداری شود.


پس از
جراحی بینی در زمان بارداری بینی نیز مانند دیگر اعضای بدن دچار تغییراتی مثل ضخیم شدن دیواره بینی و تورم بینی و ... می شود و پف کردن و تورم بینی در دوران بارداری یک مسئله عادی است، اما نتایج عمل بینی، حفظ می شود و پس از بارداری پف بینی و دیگر مشکلات بینی بر طرف می شود و بینی به حالت قبل از بارداری بر می گردد.
پس از چند ماه بعد از زایمان، آمادگی های روانی و فیزیکی لازم برای انجام عمل بینی را خواهید داشت و مانعی برای جراحی بینی وجود ندارد.منبع:
جراحی بینی
زهرا حاجیان بازدید : 65 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

 



اگر شما هم جراحی بینی انجام داده اید و یا در فکر انجام آن هستید بهتر است این مطلب را بخوانید.

اگر در این فکر هستید که بعد از عمل با یک بینی خیلی زیبا و آن چیزی که مد نظرتان بوده روبه رو می شوید کاملا در اشتباه هستید.
حتما می دانید که بعد از پایان جراحی، صورتی متورم و بینی و چشم هایی کبود خواهید داشت و این روند تا 2 هفته بسته به فیزیک بدنی شما ادامه دارد و همچنین در زمان باز کردن گچ و آتل بینی ممکن است شما با دیدن خود در آینه جا خورده و نا امید شوید، اما بدانید این روندی گذرا و طبیعی بوده و بعد از آن باید مدت ها منتظر باشید تا فرم اصلی بینی شما رفته رفته و به تدریج ظاهر شود و حتی این روند می تواند بعضا تا دو سال هم ادامه داشته باشد.
اگر در این مدت در بینی خود قرینه نبودن و یا کج بودن را مشاهده کردید باید صبر کنید تا ورم آن کم شود زیرا ممکن است این عوامل و همچنین عادت نداشتن به فرم بینی جدید به علاوه نظرات مختلف و گاهی منفی اطرافیان باعث شود که شما روحیه خود را از دست بدهید و مدام به فکر جراحی دوباره و ترمیم باشد.
اما اگر زمانی که این مطلب را می خوانید هنوز اقدام به جراحی نکرده اید با بالا بردن آگاهی خود بر موضوعات مطرح شده مشرف شوید و بعد از عمل برای رسیدن به نتیجه مطلوب عجولانه تصمیم نگیرید و خود را آشفته نسازید.

بعد از جراحی بینی:

اما در نظر داشته باشید که بعد از اتمام جراحی مسیر طولانی و پر کاری را پیش رو خواهید داشت. این مسیر حتی منجر به ایجاد یک سری محدودیت هم می گردد که ممکن است تا مدتی شما را آزار دهد اما همین مسائل به ظاهر سخت و آزار دهنده، در بدست یافتن یک نتیجه عالی از جراحی، تاثیر زیادی خواهند داشت.

بعد از
جراحی بینی نمی توانید تا مدتی مثل قبل راحت بخوابید بلکه باید طاق باز خوابیده و مراقب باشید که در خواب نچرخید و به بینی خود ضربه و فشار وارد نکنید و سر خود را از بدنتان بالاتر قرار دهید.
از برداشتن وسایل سنگین وزن خودداری کنید زیرا با به جریان انداختن خون زیاد در رگ های صورت و بینی، موجب خونریزی زخم بینی می شود.
از خم شدن و پایین گرفتن سر در مدت زمان طولانی بپرهیزید.
غذای تند، شور، خیلی چرب و دیگر خوردنی هایی که فشار را بالا برده و موجب ورم نیز می شوند نخورید، برای زمان طولانی پیاده راه نروید و همچنین در معرض مستقیم نور آفتاب قرار نگیرید.
قرار گرفتن در سونا هم به محدودیت های دوره نقاهت بعد از عمل اضافه کنید.
به بینی خود اجسام خارجی مانند گوش پاکن وارد نکنید و تا مدتی باید برای شستشو و پاکسازی بینی از سرم های مخصوص شستشو استفاده کنید.
سیگار و قلیان و نوشیدنی های الکلی روند بهبودی زخم و جای بخیه ها را کند می کند.
بعد از برداشتن چسب بینی، باید تا مدتی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
همچنین استفاده از عینک ممنوع می باشد تا ورم بینی بخوابد.منبع:
جراحی بینی
زهرا حاجیان بازدید : 32 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

 



جراحی بینی در کشور بیشترین آمار جراحی را به خود اختصاص داده است و افراد زیادی با بینی های استخوانی و گوشتی اقدام به جراحی می کنند و اغلب افرادی که بینی گوشتی دارند از نتیجه جراحی ترس دارند. به بینی هایی که پوست ضخیم دارند و غدد سباسه زیادی دارند بینی گوشتی می گویند که در این گونه بینی ها غضروف بینی ضعیف است و چربی زیر پوست غدد سباسه زیاد است و کمی نوک بینی افتاده است که این گونه بینی ها اغلب در مردان دیده می شود، زیرا مردان به علت هورمون مردانه، پوست ضخیم تری دارند. پوست ضخیم از مهم ترین عواملی است که شکل دهی بینی بینی را تحت تاثیر قرار داده و مشکل می کند و بینی استخوانی اغلب به بینی گفته می شود که دو سوم بالایی بینی بزرگ و قوز دار باشد.




چند تا از سوالات متدلولی که اغلب افراد درباره عمل بینی گوشتی می پرسند در این مقاله بررسی می کنیم و به آن ها پاسخ می دهیم.

بینی گوشتی به کدام بینی ها گفته می شود؟

به بینی هایی با غضروف ضعیف و پوست ضخیم بینی گوشتی گفته می شود


آیا پس از جراحی بینی، بینی گوشتی دوباره به حالت اول بر می گردد؟

در جواب این سوال باید بگوییم که در صورتی که تا 6 ماه پس از جراحی بینی نتیجه مناسب از جراحی گرفته شود دیگر به همان شکل باقی خواهد ماند و تغییر عمده ای در بینی رخ نمی دهد و بینی های گوشتی چون پوست ضخیم دارند ممکن است نتیجه نهایی تا یک سال پس از جراحی بینی مشخص شود که اغلب پس از 6 ماه نتیجه مشخص می شود و تغییر چندانی نخواهد داشت. برای جراحی بینی های گوشتی بهتر است از روش باز استفاده شود زیرا در جراحی بینی به روش بسته دسترسی به نوک بینی محدود است و به خوبی نمی توان نوک بینی را دید و جراحی کرد.


آیا بهبود بینی گوشتی پس از جراحی دشوار تر و زمان آن طولانی تراست؟

در بینی های استخوانی به دلیل اینکه پوست بینی نازک تر است پس از جراحی نتیجه جراحی بینی سریع تر مشخص می شود اما در بینی های گوشتی به دلیل اینه پوست ضخیم تر است ورم روی بینی دیرتر برطرف می شود و برای آشکار شدن نتیجه نهایی باید صبور باشید که البته زمان برطرف شدن ورم بینی های گوشتی به شرایط بیمار و شدت عمل بینی بستگی دارد.


جراحی بینی گوشتی برای چه افرادی انجام می شود؟

کسانی که در بینی شان مشکل و نقص مشخصی داشته باشند پیش از انجام جراحی بینی باید با جراح بینی خود مشورت کنند و درباره همه مراحل و نتایج جراحی توجیه شوند و همکاری لازم با جراح بینی را داشته باشند


آیا با جراحی بینی گوشتی فرد دچار تنگی نفس می شود؟

اگر جراحی درست انجام شود و به اندازه کافی از بافت بینی برداشته شود فرد دچار تنگی نفس نمی شود و مشکلات تنفسی به وجود نمی آید


استفاده از چسب چه تاثیری در بینی های گوشتی دارد؟


چسب زدن موجب جوش خوردن سریع تر پوست به بافت بینی می شود و همچنین در کاهش ورم ناثیر دارد بنابراین تا زمان تعیین شده توسط جراح بینی باید از چسب روی بینی استفاده شود.


نتیجه جراحی بینی گوشتی چگونه خواهد بود؟

جراحی بینی گوشتی نیز مانند جراحی بینی استخوانی با هدف ایجاد زیبایی انجام می شود و در این جراحی، بزرگ بودن سوراخ های بینی و پهن بودن بینی و افتادگی نوک بینی برطرف می شود و برای
عمل بینی جراحی بینی های گوشتی باید در انتخاب جراح بینی دقت کنید و مطمئن شوید تجربه بالایی در جراحی بینی های گوشتی داشته است.منبع:عمل بینی
زهرا حاجیان بازدید : 41 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

 



از رایج ترین عمل های زیبایی در سال های اخیر در ایران عمل زیبایی بینی است.اما درباره زیبایی بینی بدون جراحی هر روزه مطالبی می شنویم و تبلیغاتی می بینیم. میخواهیم در این باره بررسی هایی انجام دهیم.
در روش زیبایی بدون جراحی بینی پس از بی حس کردن بینی با سوزن ظریفی مقداری ژل (کلسیم هیدروکسی اپتات یا اسید هیالورونیک) را به زیر پوست تزریق می کنند تا ظاهر بینی زیبا شود. این روش سرپایی و بدون بیهوشی است و با این عمل میتوان بسیاری از مشکلات بینی مثل عدم تقارن - صاف نبودن - قوز و یا تورفتگی های بینی را رفع کرد. همچنین این روش بین 1 تا 3 سال دوام دارد.و همچنین کسانی که از جراحی بینی خود رضایت ندارند می توانند با استفاده از این روش به بینی دلخواه خود دست یابند.

همچنین می توان گفت این روش برای کسانی که از جراحی ترس دارند روش بسیار مناسب و انتخابی عاقلانه است. به دلیل عوارض جراحی و برای کاهش هزینه و کم خطر بودن این روش توصیه می شود. همچنین با این روش می توان از انجام بسیاری از جراحی های غیر ضروری جلوگیری کرد. طبق مطالعات انجام شده نیمی بیشتر از جراحی های بینی ضروری نبوده و با روش های بدون جراحی می توان از عوارض و هزینه های جراحی ها جلوگیری کرد و برای ترمیم و اصلاح بینی از روش های غیر جراحی استفاده کرد. برای بالا بردن نوک بینی می توان از این روش استفاده کرد. در صورت عدم رضایت از فرم بینی پس از تزریق ژل هیالورونیک این ژل به دلیل حلال بودن قابل خارج کردن است و انجام عمل زیبایی بینی پس از خارج کردن ژل بلامانع است. از این روش نمی توان برای کوچک کردن بینی استفاده کرد و برای کوچک نشان دادن بینی می توان از تزریق چربی در گونه استفاده کرد. ماندگاری ژل در بینی بیشتر از لب است به گونه ای که می توان گفت ژلی که ماندگاریش در لب 6 ماه است در بینی تا 3 سال می تواند دوام داشته باشد. استفاده از ژل های یک ساله هیالورونیک حتی تا 5 سال می تواند ماندگاری داشته باشد.

استفاده از این روش غیر جراحی برای چه افرادی مناسب است:

کسانی که قوز بینی دارند.
کسانی که بینی شان غیر متقارن است یا تو رفتگی دارد.
کسانی که نوک بینیشان غیر متقارن است یا انحراف دارد.
کسانی که میخواهند نوک بینی شان سربالا باشد.
کسانی که قصد ترمیم بینی پس از جراحی دارند و برای بینی هایی که پس از جراحی تو رفتگی و نا صافی در نوک آن ها به وجود آمده.
کسانی که پل بینیشان تو رفتگی دارد و یا بینی شان کوتاه است با این روش میتوانند پل بینی را پر کنند و بینیشان بلندتر دیده شود.

استفاده از روش جراحی برای چه افرادی مناسب است:

کسانی که بینی بزرگ و حجیمی دارند و با صورتشان هماهنگی ندارد.
کسانی که تیغه بینی شان انحراف دارد.
کسانی که بینی شان افتادگی شدید دارد.
کسانی که برجستگی قوز بینی شان شدید است.



مقایسه روش جراحی و روش غیر جراحی:

در روش جراحی بیمار باید بیهوش شود ولی در روش غیر جراحی نیاز به بیهوشی بیمار نیست و حتی بیمار می تواند تزریق را ببیند و نظر دهد.
در روش غیر جراحی بیمار بعد از
عمل زیبایی بینی به استراحت احتیاج ندارد،و تورم و کبودی در این روش بسیار کم دیده می شود که پس از 3 تا 4 روز از بین می رود.
درد بینی در روش غیر جراحی وجود ندارد و یا بسیار کمتر از روش جراحی است.
در روش غیر جراحی به این دلیل که نیازی به بیهوشی نیست بنابراین عوارض بیهوشی هم ندارد.
این روش به پانسمان روی بینی و یا چسب زدن احتیاج ندارد.
در روش غیر جراحی بلافاصله بعد از عمل زیبایی بینی می توان نتیجه عمل را مشاهده کرد.
می توان گفت فیلر ها در قسمت بینی دوام بیشتری نسبت به دیگر قسمت ها دارند استفاده از کلسیم هیدروکسی اپتات 3 تا 5 سال دوام دارد و ژویدرم 3 تا 4 سال و پس از آن در صورتی که فرد از نتیجه رضایت داشته باشد می تواند دوباره تزریق کند.منبع:
عمل زیبایی بینی
زهرا حاجیان بازدید : 42 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

 



قبل از عمل جراحی بینی باید آمادگی های لازم برای جراحی بینی را داشته باشید به این منظور بهتر است باید ها و نباید های قبل از جراحی بینی را بدانید.
باید ها و نباید های قبل از جراحی بینی:


  • از 14 روز قبل از عمل زیبایی بینی از مصرف داروهای حاوی آسپرین و .. که باعث رقیق شدن خون می شود و خونریزی را زیاد می کند خودداری کنید.
  • مصرف سیگار روند بهبود را کند می کند، بنابراین بهتر است از دو هفته قبل از جراحی از مصرف سیگار خودداری کنید.
  • مصرف ویتامین ها و آهن و مواد معدنی از دو هفته قبل از جراحی توصیه می شود و برای بهبود زخم بسیار لازم و ضروری است.
  • قبل از جراحی بینی کمپرس یخ خود را آماده کنید
  • داروهای تجویز شده توسط پزشک جراح بینی خود را قبل از جراحی آماده کنید
  • مواد ویتامینه و آبمیوه و ... را از قبل آماده کنید
  • شب قبل از جراحی بینی دوش گرفته و به اندازه کافی استراحت کنید
  • حداقل از 8 ساعت قبل از جراحی بینی چیزی نخورید



همچنین رعایت نکات و توصیه های بعد از عمل زیبایی بینی برای نتیجه گیری بهتر و جلوگیری از بروز مشکلات لازم و ضروری است و به همین دلیل لازم است باید ها و نباید های پس از جراحی بینی را بدانید.



باید ها و نباید های پس از جراحی بینی:


  • پس از جراحی حداقل به مدت یک روز کامل از کمپرس یخ استفاده کنید
  • در هفته اول پس از جراحی از خندیدن و زیاد حرف زدن خودداری کنید
  • برای عطسه کردن دهان خود را باز کنید تا به بینی فشار وارد نشود
  • در یک هفته پس از جراحی بینی از سرم نمکی برای شستشوی ترشحات بینی استفاده کنید و از فین کردن خودداری کنید
  • تا 1 ماه پس از انجام عمل زیبایی بینی از عینک زدن خودداری کنید
  • تا 1 ماه پس از جراحی بینی از بلند کردن جسم سنگین و انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید
  • تا 1 هفته پس از جراحی از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن طولانی دارند خودداری کنید و غذاهای نرم وآبکی بخورید
  • تا چند ماه پس از جراحی بینی از شنا کردن و شیرجه زدن در آب خودداری کنید
  • در چند روز پس از عمل زیبایی بینی ممکن است سرگیجه داشته باشید و بهتر است برای بلند شدن از کسی کمک بگیرید
  • برای کاهش ورم تا یک ماه پس از جراحی بینی برای خوابیدن از دو بالش استفاده کنید تا سرتان بالاتر قرار بگیرد
  • تا چند هفته پس از جراحی بینی برای جلوگیری از برخورد لباس با بینی تان از لباس های دکمه دار استفاده کنید
  • برای مسواک زدن از مسواک نرم استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید
  • از مصرف سیگار خودداری کنید
  • تا هنگام فرم گرفتن کامل بینی از حضور در مکان های شلوغ خودداری کنید
  • در چند ماه پس از جراحی بینی در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید و از حضور در محیط های خیلی گرم مثل سونا خودداری کنید
  • نحوه چسب زدن و خشک نگه داشتن چسب پس از جراحی بینی بسیار مهم است زیرا این چسب برای چسبیدن پوست بینی به اسکلت و کاهش ورم روی بینی زده می شود و بسیار مهم است که خشک بماند
  • فرم و شکل نهایی بینی تا چند ماه پس از جراحی به طور کامل مشخص نمی شود بنابراین تا برطرف شدن کامل ورم بینی و مشخص شدن فرم نهایی بینی صبور باشید
  • داروهای تجویز شده جراح بینی خود را طبق دستور مصرف کنید و در جلسه های معاینه ای که مشخص می کند حضور داشته باشید و همه توصیه ها و دستورات پزشک جراح خود را رعایت کنید.منبع:عمل زیبایی بینی
زهرا حاجیان بازدید : 35 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

 



در جراحی بینی و تعیین این موضوع که چه مدلی به صورت می آید و با سلیقه فرد همسو است باید بسیار دقت شود. در این مقاله توضیحاتی در این خصوص داده ایم با مطالعه آن می توانید بهتر تصمیم بگیرید.


اولین حالت از عمل بینی را می توان جراحی بینی طبیعی در نظر گرفت که در این مدل، همه موارد و اصول مرتبط با زیبایی به کار گرفته می شود اما خیلی طبیعی به طوربکه مشخص نمی شود فرد عمل جراحی زیبایی انجام داده است.

اما در مدل های عروسکی یا به عبارتی فانتزی، بینی فرد کوچکتر شده و قوس روی بینی نمایان تر است و همچنین این بینی ها حالت سربالا بودن بیشتری دارند.

اما در مدل سوم میرسیم به مدل نیمه عروسکی، که ویژگی های یک بینی طبیعی و عروسکی را در خود گنجانده است.


در علم زیبا شناسی، بهترین حالت برای یک بینی این است که طبق اصول طبیعی جراحی شود و جراح تمام هنر خود را به کار گیرد تا بینی را طوری جراحی کند که مشخص نباشد و طبق اصول استاندارد هم نتیجه دهد اما در این میان هستند کسانی که دوست دارند به تناسب هزینه ای که برای جراحی پرداخت می کنند تغییر کنند و عمل بینی با فرم کاملاً جدیدی داشته باشند.
در میان جراحان بینی، فرمی رایج تر بوده که نیمه عروسکی نام دارد و اکثر افراد هم خواهان این فرم بینی هستند. در بینی های طبیعی و نیمه عروسکی، فرم آنها بسیار شبیه هم می باشد و در هر دو مدل، استنانداردها کاملا رعایت شده و در هیچ یک از این فرم ها اختلال تنفسی و بویایی وجود نخواهد داشت.


اما در رابطه با فرم بینی عروسکی یا فرم خوکی باید بدانید که امکان اختلالات تنفسی، ضعف در حس بویایی، تغییر شکل و فرم بعد از گذشت زمان و بروز موارد دیگر وجود دارد و بسیاری از جراحان، اینگونه
عمل بینی های جراحی را انجام نمی دهند زیرا از اصول استاندارد زیبایی و عملکردی به دور است، سوراخ های بینی بیش از حد معمول کوچک می شوند که این موضوع در روند تنفس اختلالات جدی ایجاد می کند به علاوه موجب آشکار شدن جای بخیه ها می شود و همچنین غضروف و استخوان روی بینی به مقدار زیادی تراشیده می شود و این مورد هم باعث می شود که بینی خیلی زود از فرم اصلی خود بیافتد.

اصلی ترین موضوعی که بینی عروسکی را بیشتر از بینی ها در معرض توجه قرار می دهد میزان زاویه نوک بینی با قسمت بالایی لب است.

این زاویه در حالت عادی در بینی های با فرم طبیعی معادل 90 درجه است و در بینی های عروسکی معادل 105 درجه می باشد و پزشک مربوطه باید به این موضوع توجه فراوانی نشان دهد زیرا اگر این زاویه بیش از حد زیاد شود، بینی فرم خوکی می شود.

در نهایت بعد از آنکه شما سلیقه و خواسته خود را در مدل بینی بیان نمودید، تصمیم و نظریه نهایی را بر عهده پزشک خود بگذارید تا طبق تجربیات و دانشی که دارد مدل بینی شما را تعیین کند.منبع:
عمل بینی
زهرا حاجیان بازدید : 49 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

   



جراحی بینی (رینوبلاستی) یک روش برای برداشتن پل بینی، تغییر شکل یا باز کردن راه بینی است. از آنجا که بینی یک ویژگی مرکزی از زیبایی چهره است، بسیاری از بیماران مایلند ظاهر خود را با تغییر شکل یا اندازه بینی خود بهبود بخشند. کارشناسان جراحی بینی می توانند اقداماتی را پیشنهاد دهند که شامل موارد زیر می شوند:

• برداشتن پل بینی
• باریک کردن بینی
• تغییر شکل نوک بینی
• اصلاح یک جداره متخلخل (انحراف بینی)، تغییر غضروف جداسازی دو بینی



هزینه جراحی بینی
جراحی بینی در سراسر جهان

به علت محبوبیت جراحی بینی، افراد زیادی از سراسر دنیا سالانه به کشورهای متعددی برای جراحی زیبایی به خصوص جراحی بینی مراجعه میکنند. کشورهای پراگ، سئول و ریو دو ژانیرو همه ادعا می کنند که بهترین در زمینه جراحی زیبایی به خصوص جراحی بینی هستند، هر چند در حقیقت، هر یک تنها مرکز پیشرو در زمینه جراحی بینی در منطقه خود هستند. اما عمدتا اروپا به خصوص بلژیک، لهستان، اسپانیا و جمهوری چک کشورهایی هستند که به عنوان بهترین مراکز جراحی بینی در جهان شناخته می شوند.
مقاصد جراحی بینی در اروپا

بسیاری از مراکز جراحی زیبایی اروپایی برای گردشگران پزشکی خدمات جراحی بینی را ارائه می دهند. اگر مایلید
هزینه عمل بینی خود را در اروپا انجام دهید می توانید از کلینیک های مرکز شهر در پایتخت های اروپایی پیشرو مانند پراگ در جمهوری چک یا ورشو در لهستان و یا ماربلا در اسپانیا استفاده نمایید.
هزینه های جراحی بینی در اروپا یا امریکا

هزینه عمل بینی در اروپا یا امریکا از یک مرکز به مرکز دیگر بسیار متفاوت است، قیمت ها در اروپای مرکزی معمولا پایین تر است. قیمت ها در بخش اروپایی ترکیه نیز نسبتا مناسب است، در اسپانیا و ترکیه هنوز هم میتوانید با قیمت خوب جراحی بینی انجام دهید. در حال حاضر کلینیک های جدید و نو ظهور در کشورهای لیتوانی و اوکراین نیز عمل جراحی بینی را با قیمت های مناسب انجام می دهند.
هزینه جراحی بینی در اروپا

علاوه بر هزینه عمل بینی در اروپا و آمریکا شما بایستی در نظر داشته باشید که هزینه بلیط و اقامت قبل و بعد از عمل نیز بر هزینه های معمول افزوده می شود.

هزینه های معمول برای جراحی زیبایی در خارج از کشور

مقصد


جراحی زیبایی (کشیدن پوست)


رینوبلاستی (جراحی بینی)


عمل جراحی زیبایی سینه


عمل جمع کردن شکم


لیپوساکشن (شکم)

لهستان


پوند 210


پوند 1200


پوند 2390


پوند 2100


پوند 1140

اسپانیا


پوند 340


پوند 1700


پوند 2125


پوند 1870


پوند 1700

جمهوری چک


پوند 220


پوند 2000


پوند 2290


پوند 2200


پوند 1400

اسلواکی


پوند 176


پوند 1840


پوند 2320


پوند 2120


پوند 1215

ترکیه


پوند 275


پوند 2500


پوند 2450


پوند 2960


پوند 1750

انگلستان


پوند 700


پوند 3500


پوند 4500


پوند 4800


پوند 3000

قبل از انتخاب نهایی شما باید هزینه نهایی خود را مشخص نمایید، و دیگر مزایا یا معایب عمل بینی و هزینه آن و همچنین همه موارد در رابطه با مقصد خود را در نظر بگیرید. شما می توانید هزینه های جراحی بینی در اروپا یا امریکا را به صورت آنلاین مقایسه کنید.

قبل از سفر در رابطه با
هزینه جراحی بینی در اروپا یا امریکا خوب تحقیق کنید. سعی کنید قبل از انتخاب یک کلینیک و نهایی کردن نوبت عمل خود نمونه کارهای آن مرکز را به خوبی بررسی کنید در صورت امکان با افرادی که در آن کلینیک یا مرکز عمل جراحی زیبایی به خصوص بینی داشته اند مشورت نمایید.منبع:هزینه جراحی بینی
زهرا حاجیان بازدید : 41 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

 




بشكل عام تجري عملية جراحة الأنف بالطريقة المفتوحة التي هي الطريقة الأساسية لعملية تجميل الأنف.

كل جراحة للأنف عادة ما تتضمن الخطوات التالية:


  • يتم فتح الجلد و البنية العظمية للأنف و فصل الحاجز الوسط عن الغضاريف الجانبية تحت الغشاء المخاطي.
  • إزالة نتوءات العظام و الغضاريف.
  • إصلاح الشفرة الوسطى أو الحاجز.
  • تصحيح أرنبة الأنف بما فيها تعزيز طرف الأنف، الإزالة و القطب وغيرها من الأساليب.
  • إذا لزم الأمر يتم التطعيم في المواضع الضرورية ومن بينها طرف الأنف.
  • الترميم الدقيق لجميع المواضع ومن بينها سقف الأنف بخيط نايلون.
  • كسر العظام و وضعها بجانب بعضها لإعادة تشكيل السقف.
  • تصحيح شفرات الأنف إذا لزم الأمر.
  • وضع شبكة أو حشوة سيليكون داخل الأنف، وكذلك الغراء و الجبيرة وخياطة الجلد بدقة وجميع المواضع الخارجية اللازمة.


في البداية أو في المرحلة الأولى لدينا فصل الحاجز عن الغضاريف الجانبية والتي يجب أن تتم تحت الغشاء المخاطي كيلا تؤدي فيما بعد إلى ضيق التنفس و الإلتصاق. في جميع هذه المراحل من جراحة الأنف أقل تغييرات لديها أفضل النتائج.
وفيما يلي بعض الأسئلة الأكثر شيوعا بين مستخدمي موقع الدكتور كاظمي مع إجاباتها:

ما هو السن المناسب لعملية تجميل الأنف؟

ليس هناك سن معين للقيام بعملية تجميل الأنف ولكن بالتأكيد يجب أن يكون الأنف قد بلغ نموه بشكل كامل. لذلك عادة لا ينصح بها للذكور دون سن السابعة عشر والفتيات في سن السادسة عشر. من جهة أخرى ولدى كبار السن لا يوصي بعملية تجميل الأنف في ایران لمن تجاوز الستين عام بسبب تهدل الجلد و فقدان خاصية مرونة البشرة.

هل يتم إجراء عملية تجميل الأنف بحسب تشخيص الطبيب؟

في بعض الحالات عندما يتعرض الأنف للكسر و الإنحراف الشديد فإن القيام بعملية إنحراف إلى جانب عملية تجميل الأنف هو أمر ضروري، لكن في معظم الحالات يطلب المريض القيام بعملية تجميل والطبيب يتخذ قراراً إن كان القيام بالعملية ممكن أم أن هناك ما يعيق حدوثها وذلك بعد قيامه بالدراسات اللازمة، لذلك فإن رغبة المريض مهمة جداً في هذه العملية وفي بقية العمليات الأخرى.
ما هو دور الليزر في جراحة الأنف؟

لليزر دور هام في الكثير من العمليات الجراحية لكن لا دور خاص له في جراحة الأنف والقضية بمجملها ترويجية. الليزر مؤثر في علاج الأورام الحميدة أو جراحة الأورام، لكن في جراحة تجميل الأنف لم يظهر حتى الآن أي دور خاص لهذه الوسيلة، وجراحة الأنف بالليزر ليست صحيحة على الإطلاق. (جراحة الأنف باللیزر)
ما هي الأعمال الضرورية قبل عملية تجميل الأنف؟

يجب أن يقوم المريض بفحص كامل لعدد كريات الدم و الإختبار الكامل للتخثر و سكر الدم و اختبار البول. من الضروري التوقف عن التدخين قبل أسبوع من العملية ولا ينبغي التدخين أوالنرجيلة حتى شهر بعد العملية. ينبغي على المريض التوقف عن تناول الإسبيرين قبل أسبوعين من العملية. طبيب الأذن و الحلق و الحنجرة يسأل المريض ليخبره إن كان لديه نزلة برد أو حمى. في حال كان لدى المريض حساسية تجاه فول الصويا أو البيض أو الأدوية فعليه إخبار الطبيب.
هل يمكن القيام بعملية تجميل الأنف أثناء الدورة الشهرية؟

العادة الشهرية لا تمنع القيام بعملية التجميل مطلقاً لكن بشكل نسبي و بسبب احتمال زيادة النزيف أثناء العملية فإنه من الأفضل عدم القيام بالعملية أثناء العادة الشهرية، على أي حال فالقرار بيد طبيبك.
هل جراحة الأنف مؤلمة؟

لا فجراحة الأنف ليست مؤلمة على الإطلاق، مجرد وجود ورم بعد العملية لذلك لا ينبغي على المريض أن يقلق أبداً بشأن الألم. فجرّاحوا الأنف والأذن و الحنجرة بالتقنيات الخاصة التي يمتلكونها و طريقة قيامهم بعملية تجميل الأنف يحولون دون حدوث الألم.
ماذا نفعل للتخفيف من ورم عملية تجميل الأنف؟

وضع كيس من الجليد بشكل دوري خلال الأيام الخمسة الأولى أمر ضروري للغاية يعتبر الجرّاح المشهور الدكتور كاظمي أن حقن إبرة بيتاميثازون آل في العضل في اليوم الثاني بعد العملية هو أمر مساعد للغاية.
نوصي بإزالة جبيرة الأنف بعد عشرة أيام على العملية ليصل ورم ما بعد العملية إلى حده الأدنى. يجب أن يكون ارتفاع تخت المريض بعد عملية الأنف بزاوية ثلاثين إلى خمس و أربعين درجة. حقن الكورتيزون الموضعي مفيد جداً حسب تقدير الطبيب على فترات معينة.
عليكم مراجعة طبيبكم مرة كل أسبوع لوضع اللاصق ليتم وضع اللاصق بشكل دقيق ولا تحدث أية مشاكل. اللاصق الصحيح بعد العملية يساوي تقليل الورم.

هل النزيف داخل بياض العين الذي يحدث بعد العملية خطير أم لا؟

بعد عملية تجميل الأنف يحدث نزيف بسيط داخل بياض العين وهو ليس خطير ولا داعي للقلق فهو يزول بعد شهر.
ما هي الأمور التي يجب مراعاتها بعد عملية تجميل الأنف؟

أهم أمر تجب مراعاته وضع كيس جليد على الأنف لمدة أربعة أو خمسة أيام بعد العملية. رفع الرأس باستخدام وسادتين أثناء الاستراحة من الأمور الهامة الأخرى التي يجب مراعاتها. من الأمور الهامة الأخرى تناول المضادات الحيوية و حبوب الزكام كل ست ساعات وعدم القيام بنشاط بدني و عدم استعمال النظارات لمدة أربع أسابيع. جميع هذه الأمور التي تجب مراعاتها موجودة في موضوع أمور تجب مراعاتها بعد جراحة الأنف
كيف تكون المراجعة بعد عملية تجميل الأنف؟

يقوم المريض بمراجعة الطبيب في الشهر الأول مرة كل أسبوع بعد العملية و بعد ذلك يقوم بمراجعته في الشهر السادس و التاسع والثاني عشر بعد العملية وفق البرنامج، كما أن متابعة عملية تجميل الأنف تستمر لمدة عامين بعد العملية.
هل الأنف الذي أجريت له عملية أضعف من الأنف الطبيعي؟

لا فإن هذا الأمر ليس صحيح على الإطلاق والأنف الذي أجريت له عملية جراحية يعود بعد عام كالأنف الطبيعي تماماً ولا يصبح ضعيفاً.
ما هي نسبة نجاح عملية تجميل الأنف والرضا عن النتيجة؟

أكثر من خمس وتسعين بالمائة من عمليات تجميل الأنف حققت النتيجة المطلوبة ولم تظهر أية مشكلة.
ماهو دور اللاصق وكم يجب أن يبقى على الأنف بعد العملية؟

استخدام اللاصق بعد عملية تجميل الأنف يؤدي إلى التصاق الجلد بالعظم و الغضروف السفلي و يثبت الجلد في المكان المناسب و يكفي وضع اللاصق لمدة شهر حتى شهرين بعد العملية. ينصح بعض الزملاء بوضع اللاصق لمدة شهر بعد تلك الفترة.
بعد كم من الوقت على عملية تجميل الأنف يمكن القيام بعملية الليزيك؟

يسمح بالقيام بعملية تجميل الأنف في ایران بعد حوالي شهر من جراحة العيون بالليزر لأن القرنية تكون قد أخذت حالة مستقرة ولا تأثير لها على العين. كذلك بعد مرور شهر على عملية جراحة العيون بالليزر يسمح بعملية تجميل الأنف.

إذا كان هناك حاجة للرتوش أو الترميم فأي وقت مناسب للقيام بها بعد عملية تجميل الأنف؟


بعد حوالي عام على عملية الأنف يكون الورم قد تناقص بالكامل عندها يسمح بالترميم أو الرتوش. القيام بعملية جراحة الأنف الترميمية قبل عام سيرافقها أعراض جانبية.

والسؤال الأكثر أهمية من هو الجرّاح الذي عليّ مراجعته من أجل عملية تجميل الأنف؟

إنّ الأطباء المتخصصون بالأذن و الأنف والحنجرة هم الوحيدون المخوّلون بالقيام بعملية جراحة الأنف لأن لديهم معرفة كاملة بتشريح الأنف والجيوب، أما الجراحين الآخرين مثل جراحي التجميل و الجرّاحين العامين و جرّاحي الفك و الوجه ليس لديهم معرفة كامله بتشريح الأنف و جراحة الأنف و تجميل الأنف وقد تحدث مشاكل في الجهاز التنفسي بعد العملية الجراحية.منبع:تجميل الأنف في ایران
زهرا حاجیان بازدید : 38 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

 




يُطلق الأنف العظمي على الأنف الذي لديه انتفاخ و جسر ويؤدي إلى رؤية الأنف منحني. الكثير من الأشخاص يراجعون الطبيب بسبب انتفاخ أو جسر الأنف. انتفاخ الأنف يختلف من شخص لآخر وليس بحجم واحد لذلك فإن طريقة العملية الجراحية تختلف من شخص لآخر حيث يتم تعيين طريقة الجراحة استناداً إلى انتفاخ الأنف كما أن خصائص الأنف مختلفة بين السيدات و الرجال ويجب أخذ هذه النقطة بعين الإعتبار في الجراحة .
جراحة الأنف تنطوي على التخطيط والتحضير و التحسّن.
من أجل تعيين الوقت المناسب للقيام بالجراحة يجب الإنتباه إلى النقاط التالية:



  • الوصول إلى البلوغ الجسمي:
    يجب القيام بالجراحة بعد وصول الأنف إلى الحجم الكامل وقبل ذلك لا يجب القيام بالعملية الجراحية. انتبه أنه قد يصل الأنف إلى حد كامل لكن أجزاء الوجه الأخرى مازالت في حال الإكتمال.
  • الوصول إلى البلوغ النفسي:
    بعض الأشخاص يتخذون قرارهم بشكل متسرع لكنهم يندمون سريعاً على هذا القرا. مثل هؤلاء الأشخاص يمكنهم القيام بالعملية الجراحية بعد وصولهم إلى الإستقلالية في الرأي و الثقة بالنفس.


سبب تشكل الأنف العظمي:

الأشخاص الذين لديهم انتفاخ في الأنف يعانون تماماً من مشاكل جمالية كالأشخاص الذين لديهم أنف لحمي. إن مشكلة انتفاخ الأنف سببها وراثي و النمو المفرط للغضروف و عظم الأنف يؤدي إلى حدوث انتفاخ و نتوء في الأنف، وكذلك بسبب حدوث إصابة على الأنف في فترة الطفولة و الشباب يمكن للغضروف أن يفرط في النمو وهذا الأمر يسبب انتفاخ الأنف. مشكلة انتفاخ الأنف في الأنوف العظمية تؤدي إلى اختلال في تناسب الوجه وخاصة من الجهة الجانبية. كما يمكن لانتفاخ الأنف أن يحدث بسبب انخفاض الهرمون في أجزاء الوجه والقيام بالعمل الغضروفي يمكن أن يكون لهذا السبب.
يُطلق مصطلح الأنف اللحمي على الأنف الذي تكون مشاكله جلدية ويطلق مصطلح الأنف العظمي على الأنف الذي تكون مشكلة الأنف عظمية وغضروفية و مشاكل الجلد تكون أقل.
عملية الأنف العظمي ليست إزالة الإنتفاخ فقط بل و تشمل أيضاً إصلاح مشاكل الأنف الأخرى مثل حجم وانحراف الأنف وما يسمى أنف النسر.

طريقة العلاج:

يوجد العديد من الطرق لإصلاح مثل هذه المشاكل ومؤخراً تم إبداع طريقة جديدة لإصلاح هذه المشاكل حيث يصبح مستوى انتفاخ الأنف سلس بحقن بعض المواد. هذه الطريقة مناسبة للأشخاص الذين يخافون من العمليات الجراحية ليصلوا إلى شكل الأنف الذي يرغبون به.
يمكن الإستفادة من الطريقة التقليدية لإصلاح انتفاخ الأنف و إضافة لانتفاخ الأنف يتم إصلاح بقية مشاكل الأنف. إن العملية الجراحية لتقليل الإنتفاخ يمكن القيام بها بتخدير عام وبعد عدة أيام يستطيع المريض العودة إلى المنزل ويمكنه استخدام المسكنات و المهدئات لمدة أسبوع.

إمكانية عودة الأنف العظمي بعد العملية:

إن عودة انتفاخ الأنف أمر نادر الحدوث وقليلاً ما يُشاهد ومع الرعاية اللازمة يمكن التقليل من هذا الخطأ. يمكن للطبيب الجرّاح التنبؤ بالنتيجة المحتملة من خلال محاكاة الأنف بتطبيقات خاصة وبهذه الطريقة يمكن للمراجعين مشاهدة تناسب أنفهم الجديد على وجههم.
لا تنسوا أن كل عملية يمكن أن يكون لها أعراض جانبية. يمكن تقسيم الأعراض في جراحة الأنف إلى مجموعتين:
1- مشاكل تنفسية
2- مشاكل ظاهرية للأنف

إنّ ضيق فتحة الأنف يمكن أن يؤدي إلى خلق مشاكل تنفسية فيضطر الشخص إلى التنفس عن طريق الفم، وكذلك يمكن لانخفاض حاسة الشم، جفاف الحلق أثناء النوم و التنفس المصحوب بصوت أن تكون من الأعراض الجانبية.
انسداد تنفس الأنف يمكن أن يكون لأحد الأسباب التالية:
1- لم يتم إصلاح الإنسداد أثناء العملية الجراحية:
إذا كان للأنف انحراف
تجميل الأنف وتيرة قبل العملية يجب إزالته لأن الأنف يصبح أصغر بعد الجراحة وحتى لو كان هذا الإنحراف قليل فإنه سيؤدي إلى مشكلة لذلك يجب إزالته أثناء الجراحة.
2- تورم الغشاء المخاطي في الأنف:
تورم الغشاء المخاطي في الأنف الذي يمكن أن ينتج عن الجيوب أو الحساسية قد يؤدي إلى انسداد التنفس.
3- الإلتصاق:
قد يؤدي التلاعب المفرط بالأنف أثناء العملية الجراحية إلى جرح الغشاء المخاطي للأنف وإذا كانت هذه الجروح بجانب بعضها فإنها تلتصق ببعضها عند الترميم و تؤدي إلى الإنسداد.
4- ضيق فتحات الأنف.
5- إزالة الغضروف الزائد من الأنف.منبع:
تجميل الأنف
زهرا حاجیان بازدید : 33 دوشنبه 02 مهر 1397 نظرات (0)

 

 

بهترین جراح های پلاستیک بینی ایران و تهران و تاریخچه عمل های پلاستیک بینی و صورت
جراحی پلاستیک علمی وسیع است و ابتدا جهت اصلاحات ناشی از سوختگی ها و صدمات جنگی و اسید و سایر موارد در نیمه دوم قرن نوزدهم مطرح شد. البته قدمت جراحی بینی خیلی طولانی تر است در تاریخ جراحی پلاستیک اسامی جراحان معروفی از قرون گذشته در ایتالیا و هند و رم باستان و یونان و ایران خودمان به چشم می خورد. این جراحان پلاستیک پیشرو با روشهای کاملاً ابداعی اقدام به تصحیح مشکلات و عوارض تروما ها و حوادث کردند.


در قرون وسطی به علت استفاده شوالیه ها از سلاح هایی مانند گرز و شمشیر و نیزه و غیره صورت و دست و پا افراد زخم ها و جراحات وحشتناکی می یافت. اولین بار یک جراح ایتالیایی در قرن 16 اقدام به تصحیح مشکلات بینی و صورت افراد در قرن شانزدهم میلادی کرد. او یک شوالیه را که در اثر جنگ و دوئل
بهترین جراح پلاستیک تهران خود را از دست داده بود با تکنیکی ابداعی درمان کرد. او از پوست و عضله باز و به صورت او پیوند زد و یک ماه صبر کرد، بعد آن پایه را قطع کرد و بیمار کاملا خوب شد. با توجه به این که در آن زمان وسایل ضد عفونی و نخ ها ایده ال نبود، این حاصل نبوغ فردی این جراح بزرگ است. در حال حاضر نیز از روشهای ایشان منجمله روش فوق استفاده می شود.
دوران رنسانس مصادف بود با استفاده از روشهای نوین برای شناختن علم و در این میان بعضی از جراحان اقدام به کالبد شکافی کردند. آنها اجساد را باز می کردند و حتی بعضی اوقات افراد دم مرگ را کالبد شکافی می کردند (که کاری غیر اخلاقی و غیر علمی است). در این بین در قرن نوزدهم میلادی روشهای پاستور و لیستر مطرح شد که گندزدایی اساس علم جراحی شد و از حدود سال 1845 بیهوشی مطرح شد.


همانطور که می دانید سوختگی در تمام قرون و حتی هم اکنون از معضلات جامعه بشری هستند. بعد از جنگ جهانی دوم روشهای اصلاح سوختگی با استفاده از تیشو اکسپاندر (جالبی موضوع این است که این روشهای اکسپاندر بافتی یعنی گسترش دادن و باد کردن بافتها قبلا در کشور های افریقایی میان قبایل بدوی به منظور زیبایی به کار می رفت) مطرح شد. آنها با استفاده از بادکنک هایی که زیر پوست قرار می گرفت بافت را باد می کردند (در دازمدت) و پوست را وسیع می کردند و بعد گرافت پوستی را از جایی به جایی دیگر می بردند.


جراحان پلاستیک ایرانی نیز همگام با جهان به مرور این روشها را وارد کشور ما کردند و در بیمارستانها و سوانح و سوختگی و جنگ تحمیلی استفاده کردند. به مرور جراحان ورزیده ای آموزش دیدند و تجربه اندوختند. در دهه 1990 جراحان پلاستیک جهان به روشهای لیپوساکشن جهت باریک سازی و خوش فرم شدن اندامها روی آوردند. افرادی که در اثر وفور غذا به صورت صنعتی بعد از جنگ جهانی دوم و همچنین ارزانی غذا و فاست فود به فراوانی چاق شده اند دوباره شکل زیبای خود را می یابند. طبیعتاً با اتمام جنگها روشهای بازسازی و زیبا سازی جهت زیبا شدن خانمها استفاده شد. مردان و زنان به روش هنرپیشه های هالیوود جراحی پلاستیک می کردند و می کنند پس پلاستیک بینی و صورت جزیی از فرهنگ جامعه شده.

البته جراحان پلاستیک همواره توصیه کردند که بینی و صورت و اندام خود را در صورت نیاز ضروری عمل کنید ولی خوب باید قبول کرد که فرهنگ جامعه دست مد و عوامل مختلف می باشد و لزوماً فرهنگ جامعه ارتباط به نصایح جامعه محترم پزشکی ندارد. لذا گسترش جراحی پلاستیک بیشتر نتیجه هالیوود و فرهنگ غربی است.
به مرور از آغاز قرن بیست و یکم و پیشرفت بیشتر روشها و داروهای ضد رد پیوند، جراحی های پیوند صورت گسترش یافت و چندین مورد در امریکا اسپانیا و فرانسه و ترکیه انجام شد. هنوز در ایران بهترین جراح پلاستیک ایران ما پیوند صورت نکرده اند
اما با گسترش پیوند صورت شاید در چند سال آینده پیوند صورت نیز در ایران و جهان روتین جراحی پلاستیک بینی و صورت و شکم و اعضا دیگر انجام می دهند در صدر این کشور ها برزیل و امریکا و ونزویلا و مکزیک است و در حول و حوش رده های نهم ایران می باشد.

رخلاف انکه اظهار می شود که ایران بیشترین جراحی بینی در دنیا را دارد به هیچ وجه اینطور نیست و رتبه ششم و هفتم جراحی و عمل بینی و زیبایی بینی متعلق به ایران است. در نظر داشته باشید که ایران یک کشور هشتاد میلیونی است و طبعتاً متقاضی با توجه به جمعیت زیاد است.
به طور خلاصه بهترین حاصل تجربیات جنگ ها و آسیب های آنها بوده اند و همچنین سوختگی ها شامل شیمیایی و فیزیکی و حرارتی هم در ایجاد و گسترش جراحیهای پلاستیک نوین دخیل بودند. ایران عزیز ما هم اکنون تعداد زیادی جراح پلاستیک بینی و صورت دارد که همگی از بهترین های جهان هستند.منبع:
بهترین جراح پلاستیک ایران
زهرا حاجیان بازدید : 28 چهارشنبه 22 شهریور 1396 نظرات (0)

پشه های حقیقی خانواده

calicidae

طبقه بندی


بیش از 3100 گونه ، 34 جنس و سه زیر خانواده به اسامی Anophelinae - Culicinae,و Toxorhinchitinae (قبلا به آن Megharininae گفته می شود ) در این خانواده وجود دارد . جنسهای مهم این خانواده از نظر پزشکی دارای پراکندگی جهانی هستند و شامل Mansonia,Aedes,Culex,Anophels می باشند .
جنسهای Psorophora,Sabetes,Haemagogus مختص دنیای جدید هستند .


انتشار


پشه ها انتشار جهانی دارند و تنها منطقه عاری از پشه ها ، قطب جنوب است . پشه ها تا ارتفاع 5500 متر بالای سطح دریا و عمق 1250 متر پایین تر از سطح دریا ( در معاون و دره های عمیق ) دیده می شوند . بعضی جنسها مثل سابیتس و هما گوگوس محدود به آمریکای مرکزی و جنوبی هستند و بعضی جنس ها مثل آنوفل ، کولکس و آإدس پراکندگی جهانی دارند .

مرفولوژی
طول بدن پشه ها بین 3 تا 10 میلی متر بوده ولی اکثر گونه ها 4 تا 6 میلی متر طول دارند ، پشه ها را با دو صفت می توان از خانواده های مشابه مثل Chaboridae , Dixidae و Chironomidae متمایز کرد :
1. داشتن یک خرطوم بلند و مشخص و متمایل به جلو .
2. داشتن تعداد زیادی فلسهای کوتاه و متراکم روی رگبالهای سطح بال و همچنین سینه و شکم . پاها در پشه ها باریک و بلند و با بندهای تقریبا هم فطر دیده می شوند . سه قسمت سر ، سینه و شکم در پشه هاکاملاً مشخص است .
سر در این حشرات تقریباً کروی و قلبی شکل ، دارای یک جفت چشم مرکب درشت ، یک خرطوم بلند ، یک جفت ، 16 بندی در نرها و بک جفت پالپ پنج بندی هستند .شاخک 15 بندی در ماده ها دارای موهای کوتاه و کم تراکم ولی در نرها پرمانند و دارای موهای بلند متراکم است . غلاف خرطوم از تغییر شکل لب زیرین بوجود آمده که در ماده ها حاوی یک جفت آرواره بالا ، یک جفت آرواره پایین و یک هیپوفارینکس بلند و نوک تیز است . لب بالا به صورت تیغه ایی بلند و نسبتاً پهن در سطح بالایی خرطوم واقع شده که همراه آرواره ها و هیپوفارینکس کانال غذایی را تشکیل می دهند . کانال بزاقی به صورت مجرای باریکی درون هیپوفارینکس قرار دارد . در نرها آرواره ها تحلیل رفته و یا وجود ندارند بنابراین قادر به گزش و خونخواری نیستند . یک جفت غده بزاقی سه شاخه در سینه وجود دارد که حاوی ترکیبات ضد انعقاد و آلرژن هستند .
سینه دارای سه بند است که بند میانی (MesothorX) رشد زیادی داشته و بخش اعظم قفسه سینه را تشکیل می دهد . در سطح پشتی سینه Scutum رشد زیادی دارد و در عقب آن قطعه کوچک Scutllum دیده می شود که ساده یا سه قسمتی بودن لبه آن در تشخیص پشه های آنوفلینه از کولیسینه اهمیت دارد . بالها نسبتاً بلند و باریک بوده و سطح رگبالها پوشیده از فلس است . پاها بلند و باریک است و قطربندهای ران با ساق و پنجه تقریباً مشابه است . پنجه ها پنج بندی و در انتها دارای یک جفت ناخن ، یک موی ظریف به نام Empodium در وسط ناخنها و گاهی یک جفت بالشتک یا Polvilli هستند .
شکم در پشه ها لوله ای یا استوانه ایی شکل است که در نرها قسمت انتها مجهز به زواید جفتگیری یا کلاسپر (Clasper) و در ماده ها مجهز به دو سرسی (Cerci) کوتاه است .

تخم پشه ها ممکن است مجهز به کیسه های هوایی طرفی باشند . پشه ها دارای چهار مرحله ی لاروی هستند . لاروها دارای سه قسمت سر ، سینه و شکم مشخص بوده و در آب زندگی می کنند . سر در لاروها گرد تا بیضی و نسبتاً بزرگ ، دارای یک جفت شاخک لاروی ساده و یک چشم مرکب لاروی یا مجازی هستند اگر گونه ها در جلوی سر دارای یک جفت برس یا ابریشمهای دهانی بزرگ و مشخص هستند که به کمک آنها ذرات معلق در آب را صید می کنند .
سینه تقریباً کروی و یک پارچه و دارای موهای متعدد ساده یا منشعب است و هیچ گونه اندام حرکتی ندارد . شکم دارای 9 بند مشخص و مجهز به موهای ساده یا منشعب و یا تزیینات خاص بوده و در انتهای یک جفت سوراخ تنفسی است . این سوراخها ممکن است مستقیماً به روی سطح پشتی بند ما قبل آخر شکم و یا در انتهای لوله ای مشخص و استوانه ای به نام لوله ای تنفسی (Respiratory siphon) قرار داشته باشند . آخرین بند شکم دارای یک قطعه کیتینی سخت به نام زین Saddle و دو جفت عضو بلند و پهن و شفاف به نام Gill (آبشش) بوده که وظیفه آنها تبادل اسمزی و تنظیم فشار اسمزی مایعات درون بدن لارو است . لارو اکثر گونه ها از اکسیژن آزاد هوا استفاده کرده و در سطح آب قرار می گیرند ولی بعضی گونه ها مثل انواع مانسونیا دارای سیفون کیتینی و اره ایی شکل بوده که آن را درون ساقه ی گیاهان آبزی فرو کرده و از اکسیژن موجود در ساقه گیاهان استفاده می کنند . شفیره دارای بدنی خمیده بوده که از دو قسمت سر – سینه (Cephalothorax) پهن و شکم خمیده و باریک تشکیل شده است . اندام تنفسی شفیره به صورت دو لوله نسبتاً کوتاه و قیفی شکل به نام شیپور تنفسی (Respiratory Trumpt) دیده می شود .
دو زیر خانواده آنوفلینه و کولیسینه به خصوص جنس های آنوفل و کولکس در مراحل مختلف زندگی دارای مشخصات خاص و قابل تشخیص از یکدیگر هستند .


بیولوژی پشه های حقیقی


پشه ها حشراتی با دگردیسی کامل و دارای چهار مرحله لاروی هستند . تخم ، لارو و شفیره آنها آبزی ولی بالغ آنها خشکی زی می باشند . لاروها هیچ شباهتی با حشره بالغ چه از نظر مرفولوژی و چه از نظر بیولوژی و نحوه ی تغذیه ندارند . محل های تخم ریزی و رشد لارو پشه ها ، آّبهای راکد و یا آبهای با جریان بسیار کند است که به آن لانه لاروی (Breeding place) گفته می شود . لانه های لاروی پشه ها بسیار متنوع و شامل آبهای بسیار کم مثل آب جمع شده در شکاف تنه درختان یا جای پای حیوانات و حتی آب جمع شده در پشت کولرها ، تا آبهای با حجم بسیار زیاد مثل برکه ها و استخرهای طبیعی و مصنوعی می باشد ، هم چنین بعضی از پشه ها آبهای شیرین و بعضی شور ، تعدادی آبهای نسبتاً تمیز و بعضی حتی آبهای خیلی کثیف مثل فاضلابها و بالاخره آبهای بدون گیاه و یا با پوشش گیاهی را ترجیح می دهند . شناخت لانه های لاروی انتخابی توسط هر گونه و درک بیولوژی آن تأثیر بسزایی در اتخاذ استراتژی مناسب جهت برنامه های کنترل پشه ها و نهایتا بیماری های منتقله توسط پشه ها دارد .
از نظر تغذیه ایی لاروها غالباً فیلتر فیدینگ (Filter Feeding) هستند و ذرات معلق و پلانگتونهای موجود در آب را با ابریشمهای دهانی خود صید و اصطلاحاً فیلتر می کنند .
شفیره ها تغذیه نمی کنند و به حالت خمیده و کم تحرک در سطح آب قرار دارند . ولی در صورت تحریک شدن با حرکات سریع خود به زیر آب رفته و بعد از مدت کوتاهی به سطح آب باز می گردند .طول هر مرحله از زندگی پشه ها در شرایط مناسب به شکل جدول زیر خلاصه شده است .
دوره تخم گذاری تغذیه و نمو لارو شفیرگی طول عمر و تولید مثل
مرحله تخم لارو1 لارو2 لارو3 لارو4 پوپ پشه بالغ
مدت به روز 1-3 1-2 2-3 1-3 2-3 1-3 چندین روز تا چند ماه


پس از خروج حشره بالغ از شفیره ، جفتگیری طی مراسم خاص هر گونه صورت می گیرد که به آن رقص عروسی یا Swarig گفته می شود . در بیشتر پشه ها این عمل در حال پرواز و نزدیک به محل لانه لاروی ، در اواخر روز و هنگام غروب صورت می گیرد . عمل جفتگیری فقط یک بار در طول زندگی پشه انجام گرفته و حشره ماده پس از آن ذخیره اسپرم خود تا پایان عمر استفاده می کنند . طول عمر پشه های نر کوتاه بوده و فقط چند روز پس از جفتگیری زنده می مانند ولی ماده ها تا چندین هفته تا چند ماه بسته به گونه پشه و شرایط محیطی زنده خواهند بود .پشه های ماده در آخر فصل و با سرد شدن هوا چند نوبت خونخواری کرده و ذخیره چربی بدنشان (Fat body) افزایش پیدا می کند . ، سپس در محل های مناسب و محفوظ مستقر و وارد مرحله زمستانگذارانی یا خواب زمستانی یا هیبرناسیون یا استیواسیون (Aestivation) گفته می شود . عوامل متعددی از جمله بوی بدن ،CO2 ، اسید لاکتیک متصاعد شده از بدن ، رنگ و بالاخره حرارت بدن در جلب پشه ها به میزان دخالت دارند که در این بین نقش حس بویایی و شاخک های حشره از سایر عوامل و حواس مهم تر است . عده ایی از پشه ها تمایل زیادی به خونخواری از انسان دارند که به آنها پشه های انساندوست یا Anthropophilic و به سایر پشه ها که تمایل بیشتری به خونخواری از حیوانات دارند ، حیوان دوست یا زئوفیل Zoophilie گفته می شود . هم چنین پشه ها بر اساس محل های خونخواری و محلهای استراحت و هضم خون به سه گروه تقسیم می شوند :
1. پشه های اهلی Domestie : این گروه از پشه ها خونخواری خود را در داخل اماکن سرپوشیده و استراحت و هضم خون خورده شده را نیز در همان محل ها انجام می دهند ، بنابراین پشه های اهلی اصطلاحاً درون خوار (Endophagous) و درون زی (Endiphilic) هستند .
2. پشه های نیمه اهلی Sub domestie : این گروه خونخواری خود را فقط در اماکن انسانی و سرپوشیده انجام داده ولی برای هضم خون و استراحت به خارج از اماکن می روند و اصطلاحاً درون خوار ولی برون زی (Exophilic) هستند .
3. پشه های وحشی wind : این گروه به ندرت چه برای خونخواری و چه برای استراحت و هضم خون وارد اماکن می شوند و اصطلاحاً برون خوار (Exophagous) و برون زی هستند.
نقش پشه های گروه اول در انتقال بیماریهای انسانی مهم تر از دو گروه دیگر است ولی مبارزه با آنها از طریق سمپاشی ابقایی عملی تر و ساده تر می باشد .گروه دوم به خصوص پس از عملیات سمپاشی به دلیل تماس کمتر با سطوح سمپاشی شده داخل اماکن ، اهمیت بیشتری از نظر انتقال پیدا می کنند . گروه سوم در حفظ سیکل روستایی بیماریهایی مثل تب زرد و مالاریا حایز اهمیت هستند . برای کنترل پشه های نیمه اهلی و وحشی ، سمپاشی لانه های لاروی با سموم لاروکش مؤثرتر از سایر روشهای سمپاشی است . ولی پشه های اهلی با سمپاشی ابقایی به خوبی کنترل می شوند .
پشه های ماده در شرایط کاملاً مناسب حرارتی و رطوبتی ( دمای حدود 25 درجه و رطوبت نسبی 70%) ظرف دو تا سه روز خون خورده شده را هضم و بدنشان پر از تخم می شود . از زمان خونخواری تا زمان هضم کامل خون آمادگی برای تخم گذاری ، دوره رشد تخمکها نام دارد و چون این دوره با هضم خون توأم است آن را دوره گونوتروفیک (Gonothrophic cycle) می نامند . در ابتدای دوره گونوتروفیک شکم پشه های خون خورده (Blood fed) متورم و قرمز رنگ است ، سپس به تدریج شکم از قسمت انتهایی سفید می شود که به پشه در این مرحله نیمه باردار (Semi gravid) گفته می شود .در نهایت شکم کاملاً سفید می گردد که در این مرحله به پشه ،Gravid گفته می شود . عمل خونخواری و تخمک گذاری پشه ها اغلب در شب و همیشه روی آب ، یا در حین پرواز و یا در نزدیک سطح آب انجام می شود .
عمل تخمک گذاری ممکن است به صورت تکی و به حالت صورت موازی با سطح آب صورت گیرد ، در این صورت تخمها ممکن است مجهز به اتاقچه ها یا کیسه های هوایی طرفی(Float) شوند ، مثل پشه های آنوفل و یا ممکن است بدون کیسه هوایی باشند ، مثل تخم پشه های آإدس ، در عده ای از پشه ها نیز تخمک گذاری به صورت دسته جمعی ، چسببیده به هم و به حالت عمودی به شکل یک ذورق (Raft) در سطح آب انجام می شود ، مانند پشه های کولکس ، تخمها عموماً بیضی یا استوانه ای و سفید رنگ بوده و پس از یک الی دو ساعت در مجاورت هوا تیره می شوند . اغلب پشه ها در طول عمر خود چهار الی پنج بار تخم ریزی کرده و در هر نوبت 100 الی 300 تخم و به طور متوسط 1000 تخم می گذارند .


اهمیت پزشکی


پشه ها با پراکندگی وسیع و حضور خود در اماکن انسانی از طریق گزش و تزریق بزاق به بدن باعث ایجاد آزار و مزاحمتهای فراوان برای انسان می شوند که به صورت خارش ، تورم ، التهاب موضعی و تحریکات پوستی که در افراد حساس و در صورت تعداد گزش زیاد می تواند موجب عوارض عمومی و حتی درماتیت شود ، بروز می کند . مسأله مهم تر در مورد پشه ها بیماریهای متنوع و مهمی است که منتقل می کنند . به طور کلی پشه ها ناقل سه گروه از عوامل پاتوژن به انسان هستند :
1- پلاسمودیوها Plasmodium : پلاسمودیومها تک یاخته هایی از گروه اسپوروزوا (Sporozoa) و دارای سیکل جنسی هستند که در تعداد زیادی از پستانداران و پرندگان یافت شده و در آنها ایجاد بیماری مالاریا می کنند . میزبان نهایی پلاسمادیوم پشه ها هستند . سیکل جنسی انگل در بدن پشه ها سپری می شود و مهره داران به عنوان میزبان واسط ، پذیرای فرم غیرجنسی انگل می باشند . بیش از یک صد نوع پلاسمودیوم وجود دارد که فقط چهار نوع آن به اسامی P.falciparum عامل مالاریای سه – یک بدخیم ، P.vivax عامل مالاریای سه – یک خوش خیم ، P.malarie عامل مالاریای چهار – یک خوش خیم و P.ovale عامل نوعی مالاریای سه – یک خوش خیم در آفریقا انواع انسانی هستند و باعث ایجاد بیماری مالاریا در انسان می شوند . سه گونه ی اول پراکندگی جهانی دارد و در ایران نیز یافت می شوند . ولی نوع چهارم محدود به مناطقی از آفریقاست . بیش از نیمی از مردم جهان در مناطق مالاریاخیز زندگی می کنند و هنوز نیز هر ساله فقط در آفریقا یک میلیون نفر از افراد (اکثراً) زیر چهارده سال )در اثر این بیماری تلف می شوند . پلاسمودیوم های انسانی فقط توسط بعضی انواع پشه های آنوفل منتقل می شوند . برای مثال در ایران از 19 گونه آنوفل موجود فقط 7 گونه آنها ناقل هستند .
مکانیزم انتقال بدین شکل است که پشه های آنوفل هنگام خونخواری ، سلولهای اولیه جنسی یا گامتوسیتها (Gametocytes) را که در خون محیطی فرد بیمار در گردش هستند ، برداشت می کند . این گامتوسیتها در معده پشه تبدیل به گامتهای نر و ماده ( پس از تقسیم و کاهش کروموزومی ) شده و عمل لقاح در معده انجام و سلول تخم (Zygot) تشکیل می شود . زیگوت بعد از تشکیل در یک سمت باریک و تیز شده که به آن (Ookinet) می گویند . این سلول از سلول های دیواره معده عبور و در زیر غشای پایه شروع به تقسیم کرده و تبدیل به اُاُسیست (Oocyst) می شود که حاوی تعداد بسیار زیادی سلولهای سوزنی شکل و باریک اسپوروزوئیت (Sprozoit) است نهایتاً اُُُاُسیست ( که در این مرحله به آن اسپوروسیست نیز می گویند ) پاره شده و اسپوروزوئیتها خود را به غدد بزاقی می رسانند . در این حالت پشه آلوده کننده است . به سیکل تکثیر جنسی انگل در بدن پشه اسپوروپوگونی (Sprogony) گفته می شود . در خونخواری بعدی پشه آلوده تعداد زیادی اسپوروزوئیت را همراه بزاق به بدن انسان تزریق و باعث بیماری فرد می شود .
2- فیلرها (Filaria) : فیلرها خانواده ای از کرمهای گرد یا نماتدها هستند که تماماً توسط بندپایان منتقل می شوند . پشه ها ناقل سه نوع فیلر انسانی هستند .
Wuchereria bancrofti : مهمترین نوع فیلر منتقله توسط پشه هاست و پراکندگی وسیعی در سرتاسر مناطق حاره و بعضی مناطق نیمه حاره از جمله آمریکای جنوبی و مرکزی ، آفریقا ، شرق آسیا ، مناطق شرق اقیانوس آرام ، اطراف دریای مدیترانه و استرالیا دارد . این انگل موجب بیماری الفانتیازیس (Elephantiasis) در انسان می شود . این بیماری مختص مناطق شهری است . غربی ترین مرز انتشار این بیماری در آسیا ، بخش کمی از شرق پاکستان است و بعد از آن دیگر دیده نمی شود .
Brugia malayi : بیشتر در مناطق روستایی و بخشهایی از آسیا شامل جنوب هند ، مالزی ، اندونزی ، تایلند ، هندوچین ، چین ، گینه جدید ، فیلیپین و جزایر پلی نزیا وجود دارد . مخزن این گونه علاوه بر انسان ، میمونها ، گربه و مورچه خوار هستند .
Brugia timori : این گونه پراکندگی بسار محدودی دارد و منحصر به جزایر تیمور در جنوب اندونزی است و در حیوانات دیده نمی شود .
فیلترهای فوق در مناطق مختلف توسط انواعی از پشه های آنوفل ، کولکس ، مانسونیا و اُاِدس منتقل می شوند . در آمریکا بعضی انواع پشه های هماگوگوس و سابیتس نیز ناقل هستند . مکانیزم انتقال فیلترها مشابه و بدین صورت است که میکروفیلرهای غلافدار موجود در خون فرد بیمار همراه خون وارد بدن پشه شده ، در محوطه سینه دوبار پوست اندازی کرده و تبدیل به لاروهای سن

می شوند . این لاروها خود را به خرطوم پشه رسانده و در هنگام خونخواری بعدی از طریق خرطوم خارج و از محل گزش وارد بدن فرد می شوند .
- آربوویروسها Arthropods Born Viruses : آربوویروسها ، گروهی از ویروسها هستند که همگی توسط بندپایان منتقل می شوند . تاکنون بیش از صد نوع ویروس که از طریق پشه ها به انسان منتقل می شوند ، شناسایی شده اند که از این تعداد حدود نوع آنها باعث ناراحتی های شدید و حتی کشنده می شوند . از این میان می توان به بیماریهای مثل تب زرد یا Yellow fever nyong Fever ، Onyong ، Chikungunya Fever ، West nile Fever ، Gongo crime Fever ، آنسفالیتهای ونزوئلایی و سنت لوئیز در آمریکا و آنسفالیت ژاپنی اشاره نمود .
از بیماریهای فوق فقط تب وست نایل (نیل غربی ) در ایران وجود دارد که توسط پشه های کولکس منتقل می شود . سیکل زندگی ویروسها در بدن پشه ناقل بدین شکل است که ویروسها در حین تغذیه همراه با خون وارد معده پشه شده و در سلول های پوششی (Epithelial) معده شروع به تکثیر می کنند ، پس از آن وارد حفره عمومی بدن و سلولهای بافتهای مختلف مثل سلولهای سیستم عصبی و غدد بزاقی می شوند و در آنجا به تکثیر خود ادامه می دهند . بعضی از ویروسها قادرند تخمدانهای پشه را مورد تهاجم قرار داده و در آنجا نیز تکثیر پیدا کنند .در این صورت تخمهای حشره ، نوزادان و نهایتاً پشه های نسل بعد را آلوده می کنند ( انتقال عمودی ) این نحوه انتقال از نظر انتشار ، حفظ بیماری و شناخت اپیدمیولوژی آن اهمیت بسیاری دارد .


روشهای مبارزه و کنترل پشه ها


روشهای مهم مبارزه با پشه ها عبارتند از : مبارزه و محافظت فردی ، روشهای فیزیکی و مکانیکی مبتنی بر اصول مهندسی محیط زیست یا روشهای محیطی ، مبارزه شیمیایی

(سمپاشی) مبارزه بیولوژیکی و مبارزه ژنتیکی .

1- مبارزه و محافظت فردی : یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش کنترل پشه ها و بیماریهای منتقله توسط آنها ایجاد محافظت فردی در مقابل گزش پشه هاست . این عمل از طریق نصب توری برای در و پنجره ها ، هواکشها و کانالها ، استفاده از پشه بند در مناطق آلوده ، هنگام خواب در هوای آزاد و استفاده از ترکیبات دور کننده مثل Dimethyl phatalate ، Dethyl Tolumide بخصوص در طول شب و هنگام خواب و استراحت انجام می گیرد . همچنین سمپاشی با استفاده از حشره کش های پیرتیروئیدی و حشره کش هایی با خاصیت تدخینی بالا مثل D.D.V.P (دیکلروفوس ) که دارای خاصیت تاثیر فوری (knock Down) هستند به صورت اسپری و بمبهای آئروسل روشی مفید ولی هزینه بر در منازل و محلهای کوچک است که انسان را برای مدت کوتاهی از گزش پشه ها محفوظ می دارد .
2- روشهای فیزیکی و مکانیکی یا روشهای محیطی : هدف این روشها محدود کردن و از بین بردن لانه های لاروی و یا تغییر شکل آنهاست به طوری که برای رشد لارو مناسب نباشد . اقدامات مهم جهت دستیابی به این اهداف عبارتند از : زهکشی ، خشک کردن باتلاقها ، پر کردن چاله ها و گودالهای آبهای راکد و هرز آبهای سطحی و گاهی نیز جریان دادن به آبهای راکد و از بین بردن پوشش گیاهی درون آبهای راکد که برای گونه های خاصی مناسب است ( البته اقدام اخیر ممکن است چنین آبهایی را برای گونه های دیگری مناسب سازد که چنانچه این گونه ها ناقل باشند، اقدام مفیدی نخواهد بود ) روشهای فوق در دراز مدت بسیار مفید ، با ثبات و دایمی هستند ولی در عین حال روشهایی پر هزینه بوده و انجام آنها در توان سازمانهای دولتی و با بودجه های بالا است .
3- مبارزه شیمیایی(سمپاشی) :این روش می تواند علیه لارو و یا بالغ انجام گیرد . برای سمپاشی لارو از سموم لاروکش (Larvicide) مثل سبز پاریس (Green Paris) که از قدیمی ترین سموم لاروکش با کاربرد وسیع است ، همچنین از سموم عالی مصنوعی مثل Temephos یا ابیت ( Abate) که ممکن است به صورت گرانول ، پودر و امولسیون تهیه و مصرف شوند استفاده می گردد . از دیگر مواد لاروکش روغنها هستند که ممکن است طبیعی مثل گازوئیل و نفت سفید و یا مصنوعی و تجاری مثل Maraliol Hs , Flit MLO باشند . روغنها هم از طریق فیزیکی ( با مسدود کردن سوراخهای تنفسی باعث خفگی لاروها می شوند ) و هم از طریق جذب شدن باعث مسمومیت و مرگ لاروها می شوند .
برای سمپاشی حشره بالغ از سموم شیمیایی آلی و بادوام و به روش ابقایی (Residual sprying) استفاده می شود . برای این منظور از سموم متعددی مثل DDT به میزان 2gr/m2 ، گامکسان 0/4gr/m2 ، بایگون 2gr/m2 و مالاتیون و فنیتون به میزان 1/5gr/m2 استفاده می شود . در این حال باید تمام سطوح داخلی ساختمان ها در سطح وسیع در مناطق تحت کنترل سمپاشی شده و در سال بسته به میزان دوام سم ، 2 تا چهار نوبت تکرار شود . مبارزه شیمیایی سریع ترین راه کنترل پشه ها بخصوص در زمان اپیدمی بیماریهای منتقله می باشد .
4- مبارزه بیولوژیک :
مفهوم مبارزه بیولوژیک استفاده از عوامل بیماریزا و دشمنان طبیعی یک موجود به منظور از بین بردن و کنترل جمعیت آن است . مبارزه بیولوژیک با توجه به این که آلودگی محیط زیست را به همراه ندارد و نسبتاً کم هزینه است و از طرف دیگر معمولاً در محیط تثبیت می شود ، سالهاست نظر متخصصین حشره شناسی و علوم زیستی را به خود جلب نموده است . از عوامل مهم و مفید کنترل بیولوژیک پشه ها که غالباً در مرحله لاروی مؤثر هستند می توان به ماهیهای لاروخوار گامبوزیا (Gambozia) که در آبهای کم عمق رهاسازی می شوند و همچنین به باکتریهایی مثل Basillus torengiensis سروتایپ14 که کاربرد وسیعی در بسیاری از مناطق دنیا پیدا کرده و دارای اسپورهای حاوی کریستال سمی و کشنده برای لارو پشه هاست اشاره کرد . این باکتریها به شکل انبوه تولید و به همراه مواد بی اثر و یا غلظت مشخص درون لانه های لاروی ریخته می شوند . لاروها در اثر خوردن اسپورهای سمی مسموم و از بین می روند . علاوه بر این ها بعضی از قارچها مثل Coelomomyces و Culicinomyces و تعدادی از نماتدها مثل Romanomermis ,culicivorax و حتی تک یاخته ها و ویروسهای بیماری زا برای حشرات شناسایی و بطور محدود استفاده شده اند ولی کاربرد چندانی پیدا نکرده اند . عوامل بیولوژیک مذکور برخلاف سموم شیمیایی هیچ تاثیری روی انسان ، حیوانات و گیاهان آبزی ندارند .
5- مبارزه ژنتیکی : اساس این مبارزه که بیشتر روی حشرات ناقل مختلف در بهداشت موفقیت آمیز بوده ،کنترل مگسهای مولد میاز استفاده زیادی شده است . ایجاد ناسازگاری سیتوپلاسمی و تبدیل پشه های ناقل به غیر ناقل از طریق وارد کردن ژن های ناسازگار به آنها و رهاسازی این پشه ها در طبیعت به منظور جایگزین کردن جمعیت غیر ناقل با ناقل از دیگر روشهای مبارزه ژنتیکی هستند .

پشه خاکیها

SandFiles

خانواده پسیکو دیده


پشه خاکیها حشراتی بسیار کوچک و ظریف و در عین حال از نظر بهداشتی بسیار حائز اهمیت می باشند . این حشرات ناقل چندین بیماری مهم در متاطق مختلف جهان از جمله ایران هستند ، خانواده پسیکو دیده دارای دو زیرخانواده بزرگ به اسامی Pschodinae وPhelbotominae است که زیرخانواده اول خونخوار نبوده و اهمیت پزشکی ندارند ولی انواع زیرخانواده فلبوتومینه دارای انواع خوانخوار و ناقل بیماری هستند . این زیر خانواده شامل 600 گونه در پنج جنس است که عملاً فقط انواع سه جنس Lutscmyia,Phlebotomus و Sergentomyia حایز اهمیت هستند . گونه های جنس اول (فلبوتوموس) ناقل انواع لیشمانیا (Lishmania) در دنیای قدیم و گونه های جنس لوتزومیا ناقل بیماریهای انسانی در دنیای جدید بوده و مختص قاره آمریکا می باشند . گونه های جنس سرژانتومیا قدرت انتقال بیماریهای انسانی را ندارند و در دنیای جدید نیز دیده نمی شوند . انواع سرژانتومیا بعضی از انگلهای لیشمانیا را به خزندگان منتقل می کنند که به آن لیشمانیوز مارمولک (Lizard leishmaniiasis) می گویند .


مرفولوژی پشه خاکیها


حشرات زیر خانواده فلبوتومینه که به آنها پشه خاکی گفته می شود دارای جثه ای کوچک به طول 1.5 تا 4 میلی متر و بدون پرمو هستند . چشمهای مرکب درشت و پاهای نسبتا بلندی دارند . شاخکهای بلند و با یندهای کوتاه دارند که در نر و ماده به یک شکل هستند . قطعات دهانی به صورت یک خرطوم کوتاه ، پهن و نامشخص بوده که طول آن کاملا از پالپ و شاخکها کمتر است . قطعات دهانی از یک لب بالا ، یک جفت آرواره بالا ، یک جفت آرواره پایین ، یک لب زیرین و یک هیپوفارنکس تشکیل شده است در سطح سر نقوش و طرح هایی وجود دارد که فرم و تزیینات درونی آنها متفاوت است و در تشخیص انواع پشه خاکیها کمک می کند . به این صورت که در سطح بالای فارینکس اندام یا طرح کوزه مانندی وجود دارد که شکل و تزیینات درونی آن در هر گونه اختصاصی است و به آن طرح حلق یا Pharynx Armature گفته می شود . در منطقه بالای حفره دهانی و قسمت سیباریوم طرح و دندانه هایی وجود دراد که در پشه خاکیهای جنس سرژانتومیا رشد کامل و مشخص می یابد . اغلب دندانه های سیباریوم واضح است ولی در پشه خاکیهای جنس فلبوتوموس این طرح و دندانه های سیباریوم تحلیل رفته و نامشخص است . به این طرح بالای حفره های دهانی Boccal Armature گفته می شود .
در پشه خاکیها به راحتی دوبالان بسیار کوچک غیرخونخوار و شبیه فلبوتوموسها قابل تشخیص است . بدین صورت که که بال نسبتاً باریک و نوک تیز و پوشیده از مو بوده و در حالت استراحت با زاویه ای بین 45 تا 60 درجه نسبت به بدن قرار می گیرد .
رگبندی بالها نیز فرم خاصی دارد بدین شکل که اولا فاقد سلول بسته هستند و ثانیا رگبال طولی دوم بال دو منشعب می گردد . سطح بال و سینه نیز پوشیده از موهای بلند است .


بیولوژی پشه خاکیها


حشراتی با دگردیسی کامل هستند . ماده ها تخمگذار بوده و عمل تخمگذاری به صورت تک تک انجام می گیرد و بین 15 الی 400 تخم در هر نوبت گذارده می شود . تخمها معمولاً در خاکهای با رطوبت بالا ، در محل لانه میزبان و شکافها ، زیرخاک و برگهای در حال پوسیدن ، در خاک کف طویله ها و اصطبل ها و کلاً در محل هایی که مواد عالی مورد نیاز لارو وجود داشته باشد ، قرار داده می شوند . تخمها بیضی و کشیده به طول 0.3از 0.4 میلی متر و با نقوش سطحی شبیه به سنگفرش هستند و در شرایط مناسب پس از 6 الی 17 روز باز می شوند . لاروها کرمی شکل با سر بزرگ سیاه رنگ و مشخص با آرواره های قوی بوده و در انتها دارای چهار ابریشم بلند معروف به ابریشم دمی هستند . لارو پشه خاکیها شباهت زیادی با لارو کک ها دارد ، با این تفاوت که لارو کک ها فاقد ابریشم های دمی هستند . در سطح بدن لارو پشه خاکی ابریشم های کوتاه و ضخیم با انتهای برجسته و معروف به موهای چوب کبریتی (Match stick hairs) مشاهده می شود . چهار مرحله لاروی وجود دارد . طول لاروهای سن آخر گاهی تا 6 میلی متر نیز می رسد . دوره لاروی بین 3 تا 8 هفته است که در شرایط نامناسب طولانی می شود .
لاروها دارای قطعات دهانی ساینده بوده و از مواد آلی غیر زنده موجود در محل مثل گیاهان پوسیده ، مدفوع و اجساد حیوانات و گاهی از قارچها تغذیه می کنند . شفیره کمی خمیده و در انتها پوسته لاروی با چهار ابریشم دمی را بهمراه دارد . شفیره ها در محل زندگی لاروی تشکیل شده و دوره شفیرگی یک الی دوهفته طول می کشد . در مناطق سردسیر ، زمستانگذرانی پشه خاکیها به حالت لاروسن چهارم صورت می گیرد .
در مرحله بلوغ فقط حشرات ماده خونخوار هستند و حشرات نر از مواد قندی و شیره گیاهان تغذیه میکنند . پشه خاکیها به دلیل داشتن خرطوم ضعیف و قدرت کم خونخواری معمولاً قسمتهای نازک تر پوست مثل صورت ، پشت دستها ، روی پاها و حاشیه زخمها را جهت خونخواری انتخاب می کنند ، همچنین ترجیح در انتخاب نوع میزبان ، در گونه های مختلف متفاوت است . بعضی انواع از خزندگانی مثل مارمولک و سمندر تغذیه می کنند . بسیاری از گونه ها از جوندگان و خرگوشها تغذیه کرده و برخی از حیوانات بزرگتر و پرندگان تغذیه می کنند که تمام گونه های حیوان دوست (Zoophilic) هستند ولی بعضی خون انسان را ترجیح می دهند و انسان دوست (Anthropophilic) هستند . از انواع حیوان دوست می توان به گونه هایی مثل Phle,argentipes و بیشتر انواع سرژانتومیا و از انواع انسان دوست به گونه هایی مثل Ph.papatasi و Phle.sergenti اشاره کرد . با این حال بیشتر گونه ها در صورت عدم دسترسی به میزبان مناسب ، قادر به خونخواری از انسان نیز هستند . حشرات بالغ پرواز کننده های ضعیفی بوده و اغلب پروازهای کوتاه و منقطع دارند ، به همین دلیل گزش آنها در طبقات بالای ساختمان به ندرت دیده می شود به همین دلیل گزش آنها در طبقات بالای ساختمان به ندرت دیده می شود . بالها در حال استراحت زاویه ای بین 45 تا 60 درجه با بدن تشکیل می دهد . بیشترین جمعیت پشه خاکیها را در مناطق سردسیر در فصل تابستان و در مناطق گرمسیر در بهار و پاییز مشاهده می کنیم .


اهمیت پزشکی


الف- اثرات گزش : پشه خاکیها علی رغم جثه کوچک خود ، دارای بزاق سمی و حساسیت زا هستند و گزش آنها ایجاد خارشهای شدید به خصوص در افراد حساس می کند . معمولا اولین تماس ها با گزش پشه خاکی ، عوارض ناچیزی به همراه دارد ولی پس از مدت کوتاهی عوارض آلرژیک بروز کرده و در محل گزش پاپولهایی ایجاد می شود که یک تا دو هفته باقی می مانند . بیشتر پشه خاکیها جهت تکمیل خونخواری بیش از یک نقطه را مورد گزش قرار می دهند و اغلب دو یا چند گزش نزدیک هم دیده می شود .
ب- انتقال بیماریها : مهمترین بیماریهای منتقله توسط پشه خاکیها ، انواع لیشمانیوز است . این بیماریها که توسط انگلهای تک یاخته تاژکدار از خانواده Typanosomatidae و جنسLeishmania ایجاد می شوند ، دارای انواع بسیار متعددی هستند که تشکیل کمپلکس هایی را در نقاط مختلف جهان داده و بیماریهایی با مشخصات بالینی مختلف ایجاد می کنند . سه نوع لیشمانیوز به طور عمده وجود دارد :
1- لیشمانیوز پوستی که در ایران شناخته شده و دارای دو فرم است :
الف : سالک روستایی یا سالک مرطوب که عامل آن L.tropica ، ناقل اصلی آن Ph.sergenti و مخزن آن انسان و سگ های آلوده می باشند . لیشمانیوز پوستی در آفریقا توسط L.acthiopica و در آمریکا توسط L.mexicana ایجاد می شود .
2- لیشمانیوز پوستی مخاطی یا اسپوندیا (Espundia) که توسط L.braziliensis و L.amazonensis ایجاد و به وسیله پشه خاکیهای جنس Lotzomiya منتقل می شوند . این انگلها در دنیای قدیم دیده نمی شوند .
3- لیشمانیوز احشایی یا درونی یا Kala Azar (Visceral leishmanios) که توسط انگلهای L.donovani ایجاد می شود و دارای زیرگونه های مختلفی می باشد و توسط پشه خاکیهای مختلف مثل Ph.major در ایران منتقل می شود .
بیماریهای بعدی بیماریهای باکتریال به نام کاریون (carion's disease) یا تب اورویا (Oroya Fever) و یا Bartonellosis است . عامل این بیماری باکتری بسیار کوچک بنام Bartonella hasilliformis است که نخستین بار در کشورهای کلمبیا ،پرو ، شیلی ،اکوادور و بولیوی گزارش گردید . در سال 1983 بیماری به شکل اپیدمیک در کلمبیا ظرف 9 ماه 200000 نفر را مبتلا و باعث مرگ 1800نفر شد . این بیماری مختص آمریکای مرکزی و جنوبی است و توسط چندین گونه از پشه خاکیهای جنس لوتزومیا منتقل می شود .
سومین گروه عوامل بیماریزا ویروسها می باشند که یک نوع آنها توسط پشه خاکیها منتقل شده و بیماری به نام تب پشه خاکی (Sand Fly Fever) یا تب سه روزه و یا بواسطه ناقل اصلی آن یعنی Ph.papatasi تب پاپاتاسی ایجاد می کند . این بیماری شدت وحدت نسبتاً کم و علایمی شبیه آنفولانزا دارد. بدین صورت که تب به طور ناگهانی شروع شده و بیمار متعاقب آن دچار سردرد، چشم درد ، خشکی گردن و پشت دردهای رماتیسمی می شود . کاهش گلبولهای سفید خون (Leucopenia) نیز معمولاً دیده می شود.
این بیماری در اروپا ، آسیا ، آمریکای جنوبی و آفریقا شامل کشورهای حوزه دریای مدیترانه ، روسیه ، ایران ، پاکستان ، هند ، پاناما ، برزیل ، ترینیداد ، مناطق گرمسیری آفریقا و در مناطقی که Ph.papatasi وجود ندارد نیز دیده می شود ولی ناقل اصلی آن در مناطق آندمیک همین پشه خاکی است . بیماری تب پشه خاکی در اکثر مناطقی که سالک روستایی دیده می شود، وجود دارد . این بیماری دارای انتقال عمودی است که در حفظ بیماری و انتقال مجدد آن در فصل جدید بسیار حائز اهمیت است .

روشهای مبارزه و سمپاشی پشه خاکی ها


پشه خاکیها همانگونه که ذکر شد قدرت و ارتفاع پرواز کمی دارند و افرادی که در محل های بلند ساختمان ها ساکن می شوند اغلب از گزش آنها در امان هستند . مبارزه با پشه خاکیها در اماکن و اطراف ساختمانها به راحتی با سمپاشی توسط سمومی مثل پرمترین ، BHC و بایگون قابل اجراست . روش
 در قسمت سمپاشی پشه های حقیقی توضیح داده شد. به دلیل طولانی بودن سیکل تخم تا تخم و حساس بودن پشه خاکیها نسبت به اکثر سموم غالباً یک نوبت سمپاشی در سال جمعیت آنهارا به خوبی کنترل کرده و در این فاصله قادر به تجدید جمعیت خود نیستند . استفاده از توریها و پشه بندهایی با سوراخهای ریز برای در و پنجره و هنگام استراحت مفید خواهد بود . در مناطقی که افراد ناچار به حضور در فضای باز در هنگام غروب و یا در طول شب هستند ، می توان از پمادهای دور کننده (Repellents|) حاوی ترکیبات دی اتیل تولوآمید و یا دی متیل فتالات در قسمتهای برهنه پوست و از لباسهای مناسب و پوشیده استفاده کرد .منبع:سمپاشی ساختمان


زهرا حاجیان بازدید : 34 چهارشنبه 22 شهریور 1396 نظرات (0)

 

 

مروزه با بکارگیری فناوری های جدید در تولیدات در همه عرصه ها از جمله محصولات بهداشتی پیشرفت شایان توجهی را مشاهده می کنیم به طوری که حتی در انواع دستمال ها هم تنوع محصول و کاربرد انتخاب را برای مصرف کننده آسان کرده است.دستمال های بدون پرز معمولا از صد در صد پنبه ساخته می شوند که این خود باعث افزایش قدرت جذب آنها و در نتیجه افزایش قدرت پاک کنندگی می شود.
مصرف کننده ها با توجه به نیاز خود محصولی را انتخاب می کنند که برایشان کار آمد تر باشد.برای مثال : دستمال های جادویی یا همان میکرو فایبر ها که برای تمیز کردن تمام سطوح از جمله سطوح چوبی، شیشه ای، سنگی و … مورد استفاده قرار میگیرند
گوگل جزو یکی از بهترین محصولات برای گرد گیری و لکه گیری می باشد که این نوع دستمال قابل شست و شو واستفاده مجدد است و نوع مرغوب آن هیچ گونه حساسیتی بر روی پوست بر جای نمی گذارد و فقط با مرطوب کردن آن می توان تمام سطوح را تمیز نمود ، در اینصورت هزینه ای برای انواع مواد پا کننده هم پرداخت نخواهد شد و درنتیجه هم در وقت و هم در هزینه صرفه جویی می شود. این محصول نه تنها برای مصارف خانگی بلکه در بهداشت محیطهای اداری وماشین و …. کاربرد دارد.این دستمال در زمره دستمالهای بدون پرز قرار می گیرد چرا که در هنگام بهره گیری از آن هیچ گونه پرزی بر روی سطح باقی نمی گذارد و مانند دستمال های دست دوز قدیمی مصرف کننده را بعد از پاکیزگی درگیر پرز زدایی نمی کند.
یکی دیگر از انواع دستمالهایی که روزانه همه مردم از آن استفاده می کنند دستمال های کاغذی می باشد که با استفاده ازخمیر الیاف سلولولزی با رنگ سفید یا الوان ساخته می شود.این دستمال ها در نوع مرغوب خود دارای استحکام می باشند و ظاهر صافی دارند و داراری چین خوردگی های سطحی می باشد که برای افزایش جذب آب دستمال در آن ایجاد می شود به صورتی که بعد از خشک کردن سطح خیس و جذب رطوبت آن بعد از مدتی با تبخیر آب جذب شده در آن به حالت اولیه باز گردد.یکی از مشخصه های دستمال کاغذی خوب بدون پرز بودن آن است طوری که کلوخه ای در آن نباشد و هنگامی که خیس مس شود خرد نشود و یا از خود پرزی بر جای نگذارد .که این نوع دستمال را نیز در زمره دستمالهای بدون پرز قرار می دهد .دستمال کاغذی مرغوب را وقتی از جعبه بیرون می کشیم باید تک تک بیرون بیاید گاهی اوقات دیده می شود که چندین برگ با هم کشیده می شوند که این خود مرغوبیت کالا را زیر سوال می برد. این نوع دستمال هم مصرف شخصی دارد و هم در بخش آشپزخانه به کمک می آید.برای مصارف شخصی این دستمالها می توان از پاک کردن دست و صورت و بهداشت فردی و استفاده در سرویس های بهداشتی از نوع حوله ای آن و …نام برد و در آشپز خانه ها نیز علاوه بر پاک کردن سطوح از این محصول در بهداشت آشپزی استفاده می شود.
تفاوت دستمال کاغذی توالت و آشپزخانه با دستمال کاغذی معمولی در اندازه ضخامت آنهاست چرا که این دستمالها چون به عنوان دستمالهای حوله ای استفاده می شوند باید ضخیم تر باشند تا قدرت جذبشان بیشتر شود ولی دستمال کاغذی های معمولی الیاف نازکتری دارند و در موارد حساسی چون دست و صورت و بخصوص در مواقع سرما خوردگی حتما باید از نوع مرغوب و نازک آن استفاده شود چرا که استفاده از دستمال کاغذی ضخیم در این دوران به دلیل تکرار استفاده حتما باعث ایجاد تحریک و زخم در اطراف بینی خواهد شد.
در موارد پاک کردن سطوح دیجیتالی هم میتوان از دستمالهای بدون پرز هم یکبار مصرف هم معمولی استفاده کرد و بدون مصرف مواد شوینده و فقط با استفاده از آب به پاکیزگی دلخواه رسید.فقط در صورت استفاده از دستمال بدون پرز معمولی توجه داشت که دستمالمان تمیز باشد.
لازم به ذکر است که نوعی از
 بدون پرز یکبار مصرف جزو یکی از تجهیزات فیبر نوری محسوب میشود و به دلیل غیر ساینده بودن و عدم جا گذاری هر گونه ریز گرد و عدم استفاده از مواد شوینده برای پاک کنندگی و نرم و لطیف بودن که خود مشخصه ای برای انجام کارهای ظریف می باشد مقرون به صرفه بوده و برای پا کردن فیبر قبل از فیوژن و… گزینه بسیار مناسبی در این صنعت می باشد.منبع:دستمال تنظیف
زهرا حاجیان بازدید : 37 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 سوسریها یا سوسک های حمامراسته  Blattaria یا  Dictyoptera                                                                                                                                                                                  سوسریها را قبلاً جزء راسته ی راست بالان ( orthoptera )  در نظر می گرفتند. تاکنون حدود 4000 گونه از این حشرات شناسایی شده اند که اکثراً در خارج اماکن انسانی فعالیت کرده و بعضی از آنها به عنوان آفات گیاهی به خصوص درختان جنگلی مطرح هستند. فقط حدود 50 گونه از این سوسریها به عنوان گونه های اهلی به زندگی در اماکن انسانی عادت کرده و به صورت آفات بهداشتی مطرح هستند.سوسکهای حمام دارای دگردیسی ناقص و قطعات دهانی جونده بوده و حشراتی همه چیز خوار هستند و از مواد غذایی مختلف مثل پس مانده غذای انسان،مدفوع،خلط و جسد حشرات مرده تغذیه می کنند و حتی در مواقعی که جمعیت آنها بالاست رفتار همنوع خواری canibalism  پیدا می کنند . در مواردی نیز در شرایط نامساعد بهداشتی دیده شده که به نوزاد انسان و افراد بیمار و بی سرپناه حمله و از آنان تغذیه می کنند . به دلیل نوع تغذیه و ماهیت کثیف زندگی و فعالیت آنها،حشراتی آلوده و ناقل عوامل بیماریزا محسوب می شوند.از نظر شکل ظاهری نیز دارای بدنی پهن و دو جفت بال هستند که بالهای رویی حالت چرمی و نیمه سخت  دارد ولی تمایلی به پرواز ندارند و ندرتاً پرواز می کنند.پرونوتوم سوسریها رشد زیادی داشته ، سطح سینه و گاهی سر را می پوشاند و شکل آن در تشخیص گونه های مختلف مهم است. در بعضی انواع دو شکلی جنسی sexual dimorphism دیده می شود. در گونه های مختلف در انتهای شکم ماده ها فقط دو زایده حسی سوزنی شکل و باریک به نام سرسی cercri  دیده می شود ولی در نرها در انتهای بدن علاوه بر یک جفت سرسی، یک جفت زائده سوزنی شکل کوچمتر و باریکتر دیده می شود که مربوط به دستگاه تناسلی تر است و استیله style نام دارد. تشخیث نر و ماده توسط همین زواید انجام می شود.بهتر است حشرات این راسته را به نام سوسری یا cockroach بنامیم زیرا اصطلاح سوسک یا beetle  مربوط به حشرات راسته بزرگ قاب بالان یا سخت بال پوشان است coleoptera که تفاوت ها عمده با سوسری ها دارند . تاکنون پنج گونه از سوسری ها در ایران شناسایی شده اند که در زیر به توصیف و اهمیت هر گونه پرداخته می شود.تذکر : از آنجایی که عمده مخاطب این مقاله افراد عادی جامعه می باشد ما به جای واژه سوسری از سوسک که شناخته شده تر هست استفاده می کنیم.


1-سوسک (سوسری) آمریکایی American cockroach [عکس: %20%20amrica%20cockroaches.jpg]سوسک آمریکایی یا Periplaneta americana  بزرگترین گونه در ایران بوده و 30 تا 40 میلی متر طول دارد. رنگ بدن قهوه ای متمایل به قرمز و تیره است. منشاء این گونه جنوب آمریکاست  ولی در حال حاضر پراکندگی جهانی دارد و در اکثر نقاط دنیا یافت می شود . هر دو جنس دارای بالهای رشد یافته و کامل هستند و گاهی پرواز می کنند. پرونوتوم در این گونه دارای دو لکه تیره تقریباْ گرد در زمینه قهوه ای روشن  است که به تشخیص این گونه کمک می کند. سوسک های (سوسری) آمریکایی بیشتر در قسمتهای گرم ساختمان ها مثل آشپزخانه ، شوفاژخانه،انباری و درون چاههای فاضلاب و زیر کف شورها زندگی کرده،با تاریک شدن محل از مخفیگاه های خود خارج و شروع به فعالیت و تغذیه می کنند.حشرات بالغ  حدود یکسال یا بیشتر عمر کرده و در طول این مدت بسته به شرایط غذایی تعداد  زیادی کپسول تخم تولید می کنند که ااوتکا نام دارد و گاهی تعداد آنها به 90 کپسول می رسد. هر کپسول تخم حاول 14 الی 48 نوزاد است که پس از یک ماه الی چهل و پنج روز باز می شوند. طول دوره نمفی در این گونه به 2.5 الی 3 سال می رسد و در این مدت تا 12 بار پوست اندازی می کنند. نسبت به خشکی و بی غذایی تا چندین هفته مقاوم هستند. سوسری ها اکثراً به طور فعال از ساختمانهای آلوده به مناطق غیر آلوده منتشر شده و به راحتی از زیر در و لابلای پنجره ها و کانالهای فاضلاب و زباله وارد ساتمان می شوند. تخم آنها نیز توسط اثاثیه و لوازم آلوده منزل از محلی به محل دیگر منتقل می شوند.

 2- سوسک (سوسری ) آلمانی German cockroach
 [عکس: %20%20%20%20german%20cockroach.jpg]
سوسک (سوسری) آلمانی یا Blatella germanica پراکندگی جهانی دارد. این سوسری جثه ی کوچکی به طول 12 الی 16 میلی متر و به رنگ قهوه ای روشن دارد. در این گونه نیز بالها کامل است ولی در سطح پشتی پرونوتوم دو نوار تیره ی موازی دیده می شود. شکم در نرها باریکتر و مجهز به چهار زایده ی انتهایی است ولی در ماده ها شکم پهن تر و فقط یک جفت سر سی دارد. این گونه دارای تحرک زیاد بوده و بیشتر در قسمتهای گرم و تاریک ساختمانها مخفی هستند و برخلاف گونه قبلی کمتر وارد فاضلابها و چاهها می شوند. دوره نمفی کوتاهتر و 2 تا 4 ماه طول می کشد .سوسری های ماده برای مدت طولانی کپسول تخم خود را در پشت بدن نگه داشته و کمی قبل از باز شدن آن را در محل مناسبی قرار می دهند. ولی سایر گونه ها معمولاً پس از تشکیل تخم، آن را در محل مناسب می چسبانند و مدت کوتاهی آن را حمل می کنند . در ایران بیشترین آلودگی به خصوص در سطح تهران مربوط به دو گونه ی ذکر شده اخیر است. سوسری های آلمانی بیشتر قسمتهای مرتفع ساختمان ها و مجتمع های مسکونی و بیمارستانها را آلوده می کنند. در صورتی که سوسک (سوسری های ) آمریکایی در قسمتهای پایین ساختمانها،چاههای فاضلاب، آشپزخانه ها و رستورانها دیده می شوند. سوسک های (سوسری) آلمانی در اکثر نقاط دنیا نسبت به بسیاری از سموم شیمیایی مقاومت پیدا کرده اند و این مسئله مبارزه با آنها را دچار مشکل ساخنه است.


 3- سوسک (سوسری) شرقیOriental cockroach

[عکس: orientalroach.jpg]
سوسری شرقی یا Blatta orientalis دارای بدنی تقریباً سیاه رنگ و به طول 22 الی 27 میلی متر است. در این گونه دو شکل جنسی به صورت بی بالی در ماده ها و کوتاهی بال تا نمیه بدن در نرها دیده می شود. پرونوتوم نیز سیاه رنگ و بدون لکه است. این گونه بیشتر در مناطق گرمسیر یافت می شوند.

 4-سوسری مصری یا Egyptian cockroach

[font=tahoma,sans-serif][عکس: Paegyptiaca.jpg] 
سوسک (سوسری ) مصری Polyphaga egyptica گونه ای تقریباً وحشی بوده و به ندرت دورن منازل دیده می شود. اکثراً در باغچه ها و مراتع زندگی کرده و اهمیت بهداشتی ندارد. رنگ بدن سیاه و مات و به طول 2.5 الی 3.5 میلی متر است. این گونه دو شکلی جنسی شدید دارد. ماده ها کاملاً بدون بال با بدنی برجسته و شبیه لاک پشت با بندهای مشخص هستند  که در فارسی به بالشتک مار معروف است ولی نرها دارای پرونوتوم بزرگ و بالهای کاملاً رشد یافته و بزرگ هستند.
 
5- سوسک (سوسری) استرالیایی Australian cockroach
[عکس: Periplaneta_australasiae.jpg] 
سوسک استرالیایی به نام Periplaneta australasiae نسبت به گونه های قبلی پراکندگی و وفور محدودتری دارد. این گونه سوسری ها به رنگ زرد و کاملاً بور بوده، بدنی کشیده،باریک و ظریف به طول 25 الی 30 میلی متر دارند. پرونوتوم آنها دارای لکه است. 

اهمیت پزشکی سوسری ها
سوسری ها به دلیل ارتباط زیاد با مدفوع،برای سمپاشی سوسک زباله و مواد آلوده از یک طرف و ارتباط با آشپزخانه ها، مواد غذایی، ظروف و محیط زندگی انسان از سوی دیگر به عنوان حشراتی کثیف و ناقل عوامل بیماریزای متعدد به انسان شناخته شده اند. حضور این حشرات به خصوص در رستوران ها،نانوایی ها،بیمارستانها و کارگاههای تولید مواد غذایی اهمیت بسیاری داشته و باعث انتقال و شیوع عفونت های ویروسی،باکتریایی و انگلی دستگاه گوارش و عفونت های بیمارستانی می شوند. سوسکهای حمام اکثراً عادت به برگرداندن بخشی از مواد غذایی خورده شده و ریختن مدفوع خود در محل های مختلف دارند که این مطلب به انتقال بیماریها و عوامل بیماریزا کمک می کند. سوسریها عامل بیماریها ی مثل فلج اطفال، آمیبیاز، ژیاردیازیس، بالانتیدیازیس و باکتریهای روده ای مثل اشرشیا کولای،انواع سالمونلا ، استافیلوکوکوس اورئوس، شیگلا دیسانتری و یا حتی توکسوپلاسموز را از طریق خوردن و یا تماس با مدفوع گربه و آلوده شدن به انگل ، به شکل مکانیکی به انسان منتقل می کنند.همچنین سوسری های میزبان واسط نماتدهایی که عمدتاً انگل موش و حیوانات و ندرتاً انسان هستند، می باشند.گزش سوسری ها و ریختن ترکیبات سمی موجود در همولنف و مدفوع آنها مثل کانتریدین در سطح پوست ایجاد عوارض پوستی و حتی زخم می کند. مدفوع و ترشحات بدبوی سوسری ها برای برخی افراد حساسیت زا بوده و در آنهای عوارض تنفسی و آلرژیک ایجاد می کند.

 روشهای مبارزه با سوسک ها
مبارزه شامل روشهای غیر شیمیایی و شیمیایی است :روشهای غیر شیمیایی شامل اقداماتی است که از ورود سوسریها به منازل و اماکن جلوگیری کرده و همچنین محیط را برای زندگی آنان نامناسب می کند. برای جلوگیری از ورود آنها باید اقدام به نصب توری برای پنجره ها و نصب نمد یا اسفنج در زیر درهای ورودی به شکلی که با کف تماس داشته باشد،نمود.لوله های فاضلاب ،دستشویی و ظرفشویی ها حتماً باید دارای سیفون مخصوص باشند. رعایت نظافت محیط و جمع آوری پسماندهای غذاها و خشک و تمیز نگه داشتن محیط از افزایش جمعیت سوسریها تا حد قابل ملاحظه ای جلوگیری می کند. با این حال در صورت استقرار سوسریها در محل، اقدامات فوق باعث از بین رفتن آنها نشده و می بایست مبارزه شیمیایی ( سم پاشی ) انجام داد.برای سمپاشی سموم مختلفی پیشنهاد شده است که بدلیل مقاومت سوسکهای آلمانی حتماً باید قبل از مصرف سموم از مقاومت و حساسیت آنها اطمینان حاصل کرد.طبق تحقیقات انجام شده،مشخص گردیده که سوسک های آلمانی نسبت به سموم کلره مقاوم هستند. و از این سموم برای مبارزه نمی توان استفاده کرد. سموم فسفره،کارباماتی و پیرتیروئیدی را می توان برای مبارزه با سوسک ها به کار برد.گرد یا محلول و یا پودر های قابل تعلیق سمومی مثل بایتکس،مالاتیون، دیازینون، دورسبان، دی دی وی پی ، بایگون، سوین و پرمترین را می باید به شکل سمپاشی ابقایی و در محل های تردد و استراحت سوسری ها مثل شکاف دیوارها،شوفاژ خانه ها، پشت کابینت ها و یخچال و وسایل دیگر موجود در آشپزخانه ها سمپاشی نمود.در محل های غیر قابل دسترس برای،می توان از آئروسلها استفاده کرد. تهیه و مصرف طعمه های مسموم 1 درصد از سموم فسفره و کارباماتی به همراه گلیسرول نیز مفید است.از روشهای دیگر مبارزه که چندان رایج نیستند، می توان به استفاده از دستگاه های مولد ارتعاشات صوتی با فرکانس بلند Ultra sound که باعث دور کردن سوسری ها می شود، اشاره کرد. زنبورهای پارزیتوئید مختلف از جمله زنبورهای خانواده Evaniidae به طور طبیعی سمپاشی کپسول تخم سوسریها را پارازیته و نابود می کنند. این زنبورها در اکثر نقاط ایران یافت می شوند.منبع:سمپاشی سوسک
زهرا حاجیان بازدید : 67 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)
صورت انسان در معرض دید ترین قسمت بدن است و بینی در مرکز این عضو قرار دارد لذا کوچکترین مشکل و بد شکلی در این ناحیه به سادگی رویت میشود. و به همین دلیل اکثر کسانی که بدنبال زیبایی صورت هستند به جراحی بینی در ایلام روی می آورند. این جراحی تغییر زیادی روی چهره فرد و احساسی که فرد نسبت به خودش دارد میشود و انجام آن بین زنان و مردان روز به روز در حال افزایش است.با این وجود بینی تنها یک ابزار زیبایی نیست بلکه نقش مهمی در تنفس دارد و بهترین دکتر جراحی بینی کسی است که در عین اصلاح ساختار و زیبایی مشکلات تنفسی بیمار را نیز رفع کند.
در عین حال در جراحی بینی نباید آن را به عنوان یک جز تنها در نظر گرفت بلکه رابطه آن با سایر قسمت های صورت مانند ارتفاع و پهنا صورت و لبها و پلکها بسیار در تعیین زیبایی مهم میباشد و بهترین دکتر جراحی بینی قطعا اینها را در نظر خواهد گرفت.انجام جراحی بینی توسط 3 گروه از متخصصان قابل انجام است:
1- جراحان فک و صورت
2- جراحان گوش و حلق و بینی
3- جراحان پلاستیکنوع و تخصص پزشک اهمیتی در جراحی ندارد و نتیجه به تکنیک جراحی و مهارت جراح و همکاری بیمار در رعایت دستورات پزشکی بستگی دارد.انجام جراحی معمولا از سن 16-18 سالگی قابل انجام است و در سنین بالا هم در صورت عدم وجود مشکلات پزشکی منعی وجود ندارد. افتادگی بینی و قوز و.... باعث مسن تر به نظر رسیدن فرد میشود که با اصلاح آن توسط جراحی صورتی زیبا و جوان ایجاد خواهد شد.
در مورد توالی زمانی و روند جراحی باید عرض کنم که جراحی حدود یک ساعت طول میکشد و تحت بیهوشی انجام میشود.بدنبال آن بیمار معمولا در بعد از ظهر عمل مرخص شده و به منزل میرود. استراحت برای بیمار حدود 4 تا 5 روز نیاز است و بعد از آن معمولا اسپلینت ها خارج شده و بیمار با چسب به فعالیت روزمره و کار خود میرسد. بسته به مورد معمولا تا چند ماه نیاز به چسب وجود دارد که اوایل توسط جراح زده میشود و پس از مدتی بیمار خود اقدام به تعویض چسب های بینی خود میکند.موردی هم که لازمه حتما توضیح بدم راجب نگرانی بعضی از بیماران راجب بیهوشی است که سوال میکنند آیا ممکنه کسی از بیهوشی بیرون نیاید ؟!!در پاسخ باید عرض کنم که خیر !!!!. نگرانی راجب این موضوع مثل این است که کسی فکر کند آیا ممکنه ظهر بخوابم و عصر از خواب بیرون نیام ؟!!! بیهوشی در واقع یه خواب عمیق هستش و به محض قطع دارو بیمار بلافاصله به هوش خواهد اومد و اینکه کسی به هوش نیاید تقریبا غیر ممکن است و جای حتی ذره ای نگرانی نیست.مورد دیگر نگرانی بیمار از بهتر نشدن ظاهر صورت پس از جراحی هستش. در این مورد هم لازمه اطمینان خاطر بدم که هر بد شکلی ای در صورت بد است. حتی اگر به آن عادت کرده باشید و در صورت اصلاح آن صورتی زیباتر از قبل خواهید داشت. و لازم است ذکر کنم که بهترین دکتر جراحی بینی در ایلام شما قبل از جراحی نتیجه جراحی را میداند و در صورتی که تغییر محسوسی در چهره شما ایجاد نشود به شما جراحی را پیشنهاد نخواهد کرد. سالیان سال است که جراحی بینی در ایلام انجام میشود و تمامی امکانات لازم برای انجام آن در شهر ایلام وجود دارد و همچنین دکتر جراحی بینی در ایلام .در مورد جراحی بینی حتما از جراح فک و صورت به عنوان متخصص زیبایی صورت نظر خواهی کنید.
زهرا حاجیان بازدید : 38 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

بیماریهای لثه به علت لایه ای از باکتریها که به سطح دندان می چسبد و پلاک نام دارد ایجاد می شود. پلاک همیشه روی دندان تشکیل می شود، حتماً همه شما وقتی برای چند روز مسواک نزنید لایه ای زرد رنگ را روی دندانهای خود حس کرده اید. این لایه همان پلاک دندانی است که اگر خوب تمیز نشود باعث التهاب لثه خواهد شد که اولین علامت خود را به صورت خونریزی لثه نشان خواهد داد. وقتی این اتفاق می افتد به مرور لثه از دندان فاصله می گیرد و سفید کردن دندان می تواند فضایی مابین دندان و لثه ایجاد می شود که پاکت نامیده می شود. پلاک های نفوذ کرده به پاکت با مسواک زدن معمولی تمیز نمی شوند. اگر این حالت درمان نشود بیماری لثه موجب تحلیل استخوان  و در نهایت لقی دندان و از دست دادن دندان خواهد شد.برخلاف نظر قدیمی که از دست دادن دندانها را یک جزء نرمال افزایش سن می دانست در واقع این بیماریهای لثه هستند که باعث از دست دادن دندانها هستند. توسط جرم گیری، جرم و پلاک ها تمیز می شوند و در مرحله بعد سطح دندان برای جلوگیری از تجمع مجدد جرم توسط لاستیکهای خاصی صاف می شود.
[عکس: dental-cleaning.jpg]
در بیمارانیکه بیماری لثه انها خیلی گسترش نیافته باشد جرمگیری نتایج عالی را به همراه خواهد داشت اما در بیماران با بیماری پیشرفته علاوه بر جرمگیری  به جراحی لثه نیز نیاز دارند.بعد از جرمگیری انتظار چه چیزی را باید داشته باشید؟بعد از جرمگیری ممکن است برای یک یا دو روز کمی درد داشته باشید و دندانهایتان برای بیش از یک هفته حساس باشند و لثه ها ممکن است متورم و حساس شوند و خونریزی داشته باشند. نگران نباشید همه این عوارض بعد از چند روز از بین خواهند رفت.ممکن است دندانپزشکتان برای کنترل بهتر التهاب پس از جرمگیری، دهانشویه های آنتی باکتریال مثل کلر هگزیدین برایتان تجویز کند.مراقبت های خوب دهانی در خانه برای بهبود بیماری لثه و ایجاد جرم دندان و جلوگیری از شدت یافتن آن بسیار مهم است. روزی دو بار دندانهایتان را با مسواک نرم مسواک بزنید و حتماً نخ دندان بزنید. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، از مصرف محصولات تنباکو اجتناب کنید و هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.منبع:سفید کردن دندان

زهرا حاجیان بازدید : 27 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)
۱- سفید کردن دندان در سطح مولکولی عمل می کند:
عامل فعال در سفید کردن، هیدروژن پروکساید است. مولکولهای هیدروژن پروکساید خیلی پایدار نیستند و تمایل دارند که خیلی سریع تجزیه شوند. در اثر تجزیه آنها، رادیکالهای آزاد تولید می شوند. این رادیکالهای آزاد به اندازه کافی کوچک هستتند که به داخل دندان و به رنگدانه حمله کنند. تجزیه رنگدانه ها موجب سفیدتر دیده شدن دندان خواهد شد.
۲- نتیجه سفید کردن دندان بستگی به میزان رنگدانه های موجود در دندان دارد:
تکنولوزی امروزه نمی تواند مقدار سفید شدن دندانها را ****ن بزند و به این دلیل است که نمی توانیم تعیین کنیم که چه مقدار از رنگ دندان بستگی به رنگدانه های داخل دندان دارد. افراد با رنگدانه های خیلی زیاد گاه تا ۲۰ درجه بعد از سفید کردن روشنتر می شوند، در حالیکه کسانی که به این اندازه رنگدانه ندارند ممکن است تنها به اندازه ۲ تا ۴ درجه روشنتر شوند.
۳- نقاط سفید دندان بعد از سفید کردن ممکن است بیشتر یه چشم آیند:
نقاط سفید روی دندان بسیار شایع هستند و معمولاً به علت کمبود کلسیم در مناطقی از مینای دندان ایجاد می شوند. دلایل زیادی برای تشکیل آنها وجود دارد، مثل ژنتیک، براکتهای ارتودنسی، اروژن دندان در اثر تجمع پلاک دندانی، فلوروزسیس، رفلاکس اسید معده و… . به هر علتی که این نقاط سفید ایجاد شده باشند، به علت از بین رفتن رنگدانه ها بعد از سفید کردن، این نقاط واضح تر خواهند شد و بیشتر به چشم خواهند آمد. از بین رفتن آنها چند روز بعد از سفید کردن دندانها به دنبال بازیابی رطوبت دندان آغاز می شود و در عرض چند هفته به اندازه نرمال نزدیک خواهد شد. به همین دلیل توصیه می کنیم که سفید کردن دندانهایتان را حداقل دو هفته قبل از هر مراسم مهم مثل ازدواج، عکس گرفتن و … انجام دهید.
 

۴- حساسیت بعد از سفید کردن دندان طبیعی است:
گاه مولکولهای هیدروژن پروکساید ممکن است از طریق مینا به پالپ نفوذ کنند که موجب حساسیت دندان خواهد شد. این حساسیت معمولاً بیشتر از یک روز طول نمی کشد. مهم است که بیماران بدانند که اگر حساسیت در حین کار بوجود آمد دندانپزشکتان را مطلع کنید تا پروسه را متوقف کند. با سفید کردن با استفاده از دستگاههای سفید کننده به سه تا ۱۵ دقیقه نیاز است که در هر بار ژل سفید کننده جدیدی گذاشته می شود. منتهی در افراد با حساسیت زیاد تنها ۱ یا ۲ بار ژل جدید گذاشته می شود تا میزان حساسیت بعد از کار به حداقل برسد. استفاده از ژل سدیم فلوراید بعد از کار می تواند میزان حساسیت را کاهش دهد.
۵- بعد از سفید کردن از رژیم غذایی سفید استفاده کنید تا نتایج سفید کردن پایدار بماند:
این خیلی مهم است که حداقل در ۴۸ ساعت اول، از خوردن و نوشیدن غذاهای حاوی رنگدانه بپرهیزید. توبولهای مینایی در ۲ روز بعد از سفید کردن باز هستند و مستعد جذب رنگدانه ها هستند. نوع رژیم غذایی در پایدار ماندن نتایج سفید کردن بسیار مهم است. خوردن غذاهای حاوی رنگدانه نتایج سفید کردن را در عرض چند هفته از بین می برد. بهتر است برای خوردن قهوه و چای از نی استفاده شود. از سیگار کشیدن اجتناب شود و بلافاصله بعد از خوردن غذاها و نوشیدنیهای حاوی رنگدانه، آب نوشیده شود.
۶- سفید کردن داخل خانه به همان اندازه سفید کردن در مطب مفید است اما زمان بیشتری طول می کشد:
محصولات سفید کننده ای که از داروخانه ها تهیه می کنید حاوی کارباماید پروکساید است که سه بار ضعیفتر از هیدروژن پروکساید می باشد اما پایدارتر است. این به این معنی است که زمان بیشتری طول می کشد تا به همان نتیجه داخل مطب دست یابیم. از طرف دیگر اگر از ریهای پیش ساخته استفاده شود به علت فیت نبودن با دندانها احتمال عوارض ناخواسته مثل سوختن بافتهای اطراف بیشتر است.
 
۷- سفید کردن دندان یک عمل زیبایی کاملاً ایمن است:
سفید کردن دندان ایمن ترین پروسه زیبایی است که شما می توانید در مطب انتخاب کنید، به نحوی که هیچ آسیبی به مینا و ساختار دندان وارد نمی شود. در صورتیکه سفید کردن توسط تیم حرفه ای انجام شود هیچ آسیبی به لثه ها و بافتهای اطراف در اثر ژل سفید کننده وارد نمی شود و به غیر از حساسیت بعد از کار که معمولاً بعد از ۲۴ ساعت برطرف می شود عوارض دیگری ندارد.منبع:سفید کردن دندان
زهرا حاجیان بازدید : 24 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 

اگر بخواهیم یک وسیله ورزشی هوازی را مورد توجه قرار دهیم بی شک تردمیل بهترین انتخاب خواهد بود . این وسیله ورزشی همیشه در دسترس می باشد . به همین دلیل است که در بین کاربران خیلی پر طرفدار می باشد . این ابزار ورزشی پر طرفدار اگر در نگهداری و استفاده آن دقت لازم به عمل نیاید احتمال این را دارد تا مشکلاتی را به بار بیاورد . اگر نکات ایمنی را را مدنظر بگیرید و در هر دستگاه ورزشی نکات ایمنی رعایت شود . برخی از این تردمیل ها به صورتی طراحی شده اند ، که در زمان روشن شدن وزن کاربر تا حد تعریف شده دستگاه نرسد ، حرکت نمی کند . 
این مورد خیلی برای خانواده هایی که کودک دارند نکته مثبت و به سزایی است . زیرا نوعی قفل کودک و ایمنی محسوب می شود . داشتن دکمه های ایمنی بر روی تردمیل از نکته های مثبت تردمیل حساب می شود . 
وجود دکمه یا مگنت ایمنی بر روی تردمیل ها نیز از نکات مثبت 
تردمیلبه حساب می آید که در صورتی که کاربر به صورت ناگهانی از دستگاه دور شود و برای آن اتفاقی بیفتد، به صورت خودکار دستگاه خاموش می شود.محل ایمن و ایمنی را در خانه پیدا کرده و تردمیلتان را در آنجا قرار دهید و استفاده کنید. در هنگام استفاده از تردمیل با سرعت مناسب بدوید. قبل از اینکه شروع به ورزش کنید، تردمیلتان را بر روی کنترل دستی قرار دهید. 
دقت شود که یک تردمیل خوب را انتخاب کنید . برای این کار باید وقت کافی و دقت لازم را خرج کنید . حتما در هنگام خرید به یاد داشته باشید از فرد فروشنده تمامی امکانات تردمیل و اطلاعات استفاده از آن تردمیل را به دقت بپرسید . اطلاعاتی نظیر روشن و خاموش کردن ، تنظیم سرعت و شیب و .... تا با آنها در همان زمان خرید آشنایی پیدا کنید و در هنگام استفاده در منزل دچار مشکل نشوید . در ابتدای ورزشتان با سرعت 3 تا 5 کیلومتر شروع به فعالیت کنید و با سرعت زیاد بدن خود را دچار مشکل و خطری نکنید. 
توصیه می شود در ابتدای کارتان دسته های تردمیل خود را بگیرید تا پاهایتان به دویدن عادت کند و هنگامی که مقداری سرعت خود را افزایش دادید ، میتوانید دسته های تردمیل را رها کرده و به راحتی به دویدن خود ادامه دهید . با هر درجه که سرعت تردمیلسرعت تردمیلتان را افزایش می دهید، ریتم راه رفتنتان را هماهنگ کنید تا با عادت کردن به این سرعت دچار مشکلی نشوید. 
یکی از نکاتی که خیلی از کاربران در هنگام استفاده از تردمیل با آن دچار مشکل می شوند گرم نکردن بدنشان است . باید به این نکته توجه داشته باشید که قبل از شروع ورزشتان مقداری بدن خود را گرم کنید تا بدن دچار مشکلات نشود . سعی کنید همیشه با برنامه پیش بروید . توجه لازم را داشته باشید . در زمان استفاده از تردمیل دقت فرمایید سرعت دستگاه ناگهانی بالا نرود . در هنگام افزایش سرعت دستگاهتان دقت کنید که این کار را یک درجه، یک درجه بالا ببرید.وقتی به کار با دستگاه تردمیل عادت کردید، تمرینات خود را شروع کنید و کم کم سرعتتان را بالا ببرید و بعد آن استراحتی خوبی داشته باشید. در هنگام ورزش کردن یک بطری آب و حوله کنار دستتان قرار بدهید. 
سعی کنید همیشه گیره ایمنی را به خود وصل نگه دارید تا در مواقع بروز مشکل بتواند به شما کاربران گرامی کمک کند . توصیه ای که در مواقع استفاده از تردمیل به شما می شود این است که در زمان شروع و پایان ورزش با تردمیل سعی کنید همیشه با سرعت کم کار خود را آغاز کنید . تا تعادلتان بهم نریزد و دچار مشکل نشوید و آسیبی نیز نبینید. اگر دویدن بر روی تردمیل برای شما سخت است، حتما سرعت خود را پایین بیاورید و بعد ورزشتان را آغاز کنید.
زهرا حاجیان بازدید : 24 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 

قبل از هر اقدامی برای خرید دوچرخه بهتر است از خود بپرسید که کدام نوع دوچرخه ثابت برای شما بهتر است؟اگر هدف شما از استفاده دوچرخه رسیدن به تناسب اندام و لاغری است، باید در ابتدا با برنامه ریزی درست تمرینات مفیدی انجام دهید و سپس به تغذیه خود نیز توجه داشته باشید. 
دوچرخه ثابت دستگاهی هوازی بوده که امروزه در تمام باشگاه های ورزشی موجود است و به داخل خانه ها نیز راه پیدا کرده است. با استفاده از 
 می توانید دوچرخه سواری در خانه را نیز تجربه کنید.دوچرخه های ثابت انواع متفاوتی برای کاربران مختلف دارد که از لحاظ نوع حرکتی، مقاومتی، نوع صندلی ها و میزان تحمل وزنی که دارند با یکدیگر متفاوت هستند.
دوچرخه ثابت به دو نوع نشسته یا همان مبله و ایستاده یا معمولی تقسیم بندی می شود. دوچرخه ثابت نشسته اغلب برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند و از زانو درد و کمردرد رنج می برند بسیار مناسب بوده و به راحتی افرادی که بیمارهایی مانند؛ ام اس و ضعف های حرکتی رنج می برند می توانند از آنها استفاده کنند.این نوع دوچرخه ثابت ها نسبت به سایر دوچرخه های ثابت بیشتر به تقویت عضلات کمک خواهند کرد و بیشتر جنبه پزشکی دارند و کاربر با استفاد مداوم و پیروی از یک برنامه اصولی می تواند به کاهش وزن و لاغری نیز دست پیدا کند.
زمانی که بیماران در خانه و تحت مراقبت با استفاده از دوچرخه ثابت رکاب می زنند، سبب می شود تا عضلات از بی تحرکی که به دلیل بیماری به وجود آمده است بیرون بیایند و بیشتر ضعیف و بیمار نشوند.با کمک دوچرخه ثابت علاوه بر ارتقای سلامتی و داشتن تحرک می توانید به کاهش وزن و لاغری به خصوص در ناحیه شکم برسید و در راحتی کامل ورزش انجام دهید. 
دوچرخه های ثابت ایستاده یا معمولی؛ با داشتن زینی اغلب قابل تنظیم، میتوانند به کاهش وزن، لاغری و قوی شدن عضلات افراد کمک کنند و می توانند گزینه خوبی برای علاقه مندان دوچرخه در خانه باشند.دوچرخه های ایستاده نسبت به دوچرخه های نشسته کالری سوزی بیشتری را به وجود می آورند و افراد می توانند هم روی زین بنشینند و دوچرخه سواری انجام دهند هم بایستند. با استفاده از دوچرخه ثابت می توانید به راحتی تمرینات ورزشی بدون برخوردی را انجام دهید و به مفاصل و ستون فقرات خود فشار کمتری وارد کنید. 
نوع دیگری از دوچرخه ثابت اسپینینگ است که حرفه ای ترین نوع دوچرخه ثابت محسوب می شود. متخصصان اعلام کرده اند این دوچرخه ثابت به دوچرخه های کورسی شباهت زیادی دارد و افرادی که می خواهند دوچرخه سواری واقعی و نزدیک به واقعیت را در منزل انجام دهند، بهتر است از این نوع دوچرخه استفاده کنند.افراد در هنگام رکاب زدن می توانند به صورت نیم خیز شوند و کالری بیشتری در زمان رکاب زدن با اسپینینگ بسوزانند و در مدت زمان کوتاهی تغییرات خوبی را در اندام خود مشاهده کنند. 
میزان مقاومت در دوچرخه های ثابت به دو شکل مگنتی و الکترومگنتی تغییر می کند. در دوچرخه های مگنتی کاربر می تواند به صورت دستی مگنت دستگاه را بپیچاند و مقاومت دستگاه که اغلب تا 8 حالت سخت و آسان می شود را تغییر دهد. در دوچرخه های الکترومگنتی تغییر مقاومت از طریق مانیتور دستگاه انجام می شود و کاربر در حین انجام دادن تمرین نیز می تواند با فشار دادن دکمه ای مقاومت دستگاه را به راحتی تغییر دهد. 
دوچرخه ثابت های الکترومگنتی دارای مانیتورهایی هستند که قادرند سرعت، کالری، مدت زمان تمرین و مسافت را به نمایش در بیاورند و مقاومت دستگاه را نیز تعیین کنند.مقاومت دوچرخه های الکترومگنتی معمولا تا 15 درجه است که میتوان در زمان رکاب زدن نیز آن را تغییر داد. همان طور که می دانید به وسیله رکاب زدن می توانید عضله های خود را تقویت کنید و توانایی آنها را بالا ببرید. 
دوچرخه های الکترومگنتی دارای برنامه های از پیش تعیین شده ای نیز هستند که کاربر با انتخاب آنها قبل از شروع تمرینات خود می تواند بدون نیاز به مربی حرفه ای ورزش های متنوع و مفیدی انجام دهد و به اهداف در نظر گرفته خود برسد.زین در دوچرخه های معمولی و اسپینینگ قابل تنظیم اغلب در دو جهت افقی و عمودی می باشند و سبب می شود کاربر در بهترین وضعیت بدنی ورزش انجام دهد. 
دوچرخه های نشسته فقط در حالت افقی قابل تنظیم هستند و کاربر فقط می تواند صندلی را جلو یا عقب ببرد و زانو ها را در حالت مناسبی برای رکاب زدن قرار دهد.تحمل وزن دوچرخه ثابت به میزان قدرت شاسی دستگاه بستگی دارد و هر چقدر شاسی محکم تر و سنگین تر باشد می تواند وزن بیشتری را تحمل کند. اگر وزن ورزشکار بیشتر از حد تحمل دوچرخه باشد، در زمان رکاب زدن می لرزد و هم خطری برای دوچرخه محسوب می شود، هم برای ورزشکار. 
برای اینکه ورزش خوبی انجام دهید بهتر است دوچرخه ثابتی را تهیه کنید که تحمل وزن بالا و متناسب با وزن شما را داشته و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد و شناخته شده باشد.برندهای مشهوری مانند جی کی اکسر و اکسترا دارای 2 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش است که با تهیه این گونه برندها دیگر لازم نیست نگران خرابی یا پیش آمد مشکلی برای دستگاه خود باشید. 
هایپرجیم امکان خرید حضوری و غیرحضوری انواع دستگاه های ورزشی از جمله دوچرخه ثابت را در اختیار شما قرار می دهد و با ارسال و نصب رایگان محصولات به خریداران کمک می کند تا بتوانند بهترین خرید را تجربه کنند.منبع:
دوچرخه ثابت
زهرا حاجیان بازدید : 71 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 

کیف نضع اللصوق علی الأنف بعد جراحة الأنف ( جراحة تجمیلة للأنف)؟ 

1- الأولی نذهب إلی الحمام و نغسل اللصوق مع الماء .نغسل بعنایة حتی لا نأخذ اللصوق .فقط نغسل مکانها بالماء الکثیر و نسمح أن یبلل اللصوق بشکل الکامل ثم بعنایة فی حین یأتی الماء علی وجهنا ، نأخذ اللصوق . عند إزالة اللصوق یجب أن نمنع من الجرح و النزيف تحت الجلد. 

2- ثم تجفيفها بعناية . في بعض الأحيان یدهن الجلد بسبب اللصوق یمکن أن نصب الکحول فی مکانها حتی تجف الجلد لإزالة الدهون وتقلیل اللحامات. 

3- نوفر اللصوق الدقیقة للأنف من النوع میکروبور لألمانیا ثم نقطع بأحجام الأثنان و نصف سنتیمتر بعنایة .أیضاً نوفر 4 شرائح طول 15 سنتیمتر .الان یمکننا بوضع اللصوق (تضمید)علی الأنف.

\"\"
4-نبدأ بوضع اللصوق من قمة الأنف عندما نضع اللصوق علی ظهر الأنف ندّق اللصوق المقبلة تغطیة خمسين في المئة اللصوق السابقة. نضع طبقتین من اللصوق تحت الترتیب الحالی من الاعلی إلی مقدمة الأنف. 

5-حان وقت اللصوق مقدمة الأنف .نضع على كلا الجانبين من الأنف ، اللصوق 15 سم حتى یمکننا جمع الأنف فی مقدمة الأنف تماماً. نحاول أن نتجه الأنف إلی جانب الأعلی. نفعل هذا العمل مرتين فی مکانین مختلفین .بعدها نسحب مقدمة الأنف إلی جانب الأعلی باللصوق 15 سم.الان یکون العمل المتبقیة هو تنظیم اللصوق و تقطیع الأضافات.
\"\"
6- فی جراحة الأنف (تجميل الأنف) وضع اللصوق مهم جدا . من الأفضل أن یضع اللصوق لمدة شهرين ،مرتين في الأسبوع تحت إشراف طبيبک الخاص 
الفيديو التعليمي الطریقة الصحيحة لوضع اللصوق علی الأنف بعد الجراحة 

\"\" 

إحدی من الأسئلة المتداولة التی قد تُسأل من الطبيب كاظمي فی العیادة حول كيفية التخدیرفی جراحة تجميل الأنف.یجب أن أقول یمکن القیام بجراحة الأنف مع التخدیر الموضعی و التخدیر العام. 

بدایة ،یحقن أدویة النعاس من طریق الورید للمریض فی التخدیر الموضعی. ثم ينفذ الجراح في وقت واحد الحقن المحلیة فی موقع یخلق عبئا ثقيلا على أنف المريض.فی ذلک الوقت یمکن أن یبدأ العملیة الجراحیة. 

الآن مع ظهور أدوية جديدة للتخدیر مثل البروبوفول و الريميفنتانيل، التخدير العام هي آمنة تماما ودون الغثيان والنزيف و وقت الإنتعاش بعد الجراحة هي واحدة أو دقيقتين. لذلك تمیل معظم العيادات إلی الأدوية الأعلی و التخدیر بدون ألم والغثيان. 

أحیاناً هناک شائعات بین الناس أساس علی أنّ الأدویة تکون المزیفة ومن الصین،هنا یجب أن أکون فکر جمیع الأصدقاء مریحة و أقول الأدویة المتوفرة فی ایران و جمیع الأقوال شائعات. 





\"\" 




في الأسبوع الأول بعد عملية تجميل الأنف بسبب الجص واللصوق والضمادات لا ينبغي أن یرطب تضمید الجرح ؛ لأن اللصوق یرتفع وتفقد قيمتها ، وذلك في الأسبوع الأول تستخدم من دش الهاتفی و الحوض لغسل الرقبة إلی الأسفل. 

قبل الرجوع إلی الطبيب في نهاية الأسبوع الأول يجب أن يذهب المريض إلی الحمام لخروج تضمید الجرح و وضع اللصوق. و تغسل الوجه و الرأس مع الشامبو، و يسكب الماء علی اللصوق حتی یستعد لاتخاذ فی مكتب الطبيب. 

بعد وضع اللصوق من قبل الطبيب، يمكن للمريض الاستحمام عادة.لکن بعد الاستحمام و نقع اللصوق یخرجها بهدوء.و مرة أخری یضع اللصوق وفقا للتعليمات المقدمة. وأود أن أؤكد وضع اللصوق الدقيقة مرتين في الأسبوع فی مکتب من قبل الطبيب لمدة شهرين کان ضرورياً. 

\"\" 

ماذا نفعل لتقلیل الألتهاب بعد جراحة الأنف؟ 
أولا يجب أن أقول أن الإلتهاب بعد الجراحة الأنف (تجميل الأنف)، یکثر من اليوم الثالث و بلغت ذروتها فی یوم الخامس.یساهم بشکل کبیر مراعاة ما یلی إلی تقلیل الإلتهاب: 

- استخدام كمادات الثلج في اثنين وسبعين ساعة بعد الجراحة تحت العينين وحول الأنف وعلى الأنف 
- يجب وضع اثنين من الوسائد تحت رأس المريض 
- یجب التجنب بدقة من النشاطات البدنیة 
-یجب التجنب بدقة من أشعة الشمس، و الحرارة و المصابيح المنخفضة الطاقة و ضوء أجهزة الكمبيوتر؛ لأن الأشعة فوق البنفسجية تکون سبب الإلتهاب الشدید 
- الحقن العضلي من بيتاميثازون L. A اليوم الثالث بعد الجراحة هو یقلقل الإلتهاب إلى حد ما 
- تناول المتکررة من أقراص الباردة الكبار كل ست ساعات مفيد 
- في بعض الأحيان، وخاصة في الأنوف اللحمي ، الحقن المحلية من الحقن تريامسينولون یکون مفیداً وعادة ما يتم هذا العمل من قبل الطبيب بعد نهایة الشهر الأول. 
- أیضاً وضع اللصوق الدقیقة قد یساعد بتقلیل الإلتهاب و يتم وضع اللصوق من قبل الطبيب مرتين في الأسبوع . 

الإلتهاب الشدید قد یکون فی ثلاثة الأسابیع الأولی و بعدها یقلقل الإلتهاب ولكن بعد ستة أشهر من الجراحة، سیشاهد الإلتهاب الخفيف فی الأنف. 


\"\" 

1- يجب أن تؤخذ الصور من عدة المظاهر المختلفة قبل العمل من أنفك. إلتقاط الصور من الوجه و الوجه فی حالة الابتسام و و فی حالة إرتفاع الرأس و طرف الیمین و الیسار ضروری. 
2-قبل الجراحة، إذهب إلى الحمام وغسل وجهك، و یحلق الشارب و اللحیة مع شفرة الحلاقة. 
3- أداء تحلیل عدد خلايا الدم قبل الجراحة ضرورية. 
4-راجعوا إلی العیادة فی الوقت المحدد مع وثائق الهویة و تحلیل الدم فی حالة الصیام . 
5-لا تقلقوا . أخبر طبيبك إذا كان لديك التوتر قبل الجراحة حتی توصف الأدویة اللازمة لکم. 
6- إذا كنت تدخن ، تجنب بدقة من التدخین قبل أسبوع من الجراحة حتی الشهر الواحد بعدها. 


\"\" 

1- عندما لم يقال لك یجب الامتناع من فين و إذا كنت بحاجة لتنظيف أنفك ، إنظفه بمنديل أو قطعة قماش. 
2- إذا کنت بحاجة إلی تعویض التضمید تحت الأنف ،عوّضه بشاشة الجرح 
3- تتم إزالة جبيرة الأنف واللصق على الأنف في المكتب حوالي أسبوع بعد الجراحة ، لا تجرح الأنف و یبقیه الجاف. 
4- تجنب من الطعام الذی یحتاج إلی المضغ الطویلة . وإلا فإنه ليست فی أی حالة قيود الغذائية. 
5- اخذوا الراحة اکثر من قبل و تجنبوا من الریاضة و الجماع. 
6- نظفوا اسنانکم بالفرشاة الناعمة بلطف. و تجنبوا من تلاعب الشفة العليا أن تظل الأنف بلا حراك 
7- تجنبوا من المحادثات الهاتفية أو الأنشطة الاجتماعية اکثر من الحد لمدة 10 يوما علی الاقل 
8- یمکن لکم أن تغسل وجهکم ولکن دقّقوا أن لا یرطب شاشة الجرح و استخدموا من دش هاتفی وحوض للاستحمام حتی وصول وقت لإزالة شاشة الجرح 
9- تجنبوا من الابتسام و الضحک و حرکات الوجه التی اکثر من الحد لمدة الأسبوع الواحد. 
10- ترتدوا الملابس التی یغلق من الأمام أو الخلف لمدة الأسبوع الواحد و تجنبوا من ارتداء الملابس ذات الیاقة العالیة و القمصان و الملابس الصوفیة. 
11- تجنبوا من التعرض لأشعة الشمس والمصابيح الکهربائیة المتوهجة. الحرارة سيسبب الالتهاب. 
12- تجنب السباحة لمدة شهر. 
13- الألتهاب بعد الجراحة أمر طبيعي لا تقلقوا. سيحسن ذلك في غضون أسبوعين أو ثلاثة أسابيع .سیتم فقدان الکامل لإلتهاب الدماغ ستة اشهر. 
14- تناولوا کبسولات سفالیکسین و أقراص الباردة للکبار فی کل ست ساعات 
15- يترك لمدة ثلاثة أسابيع على الأقل النظارات الطبیة أو النظارات الشمسية. 
16- یمکن استخدام العدسات اللاصقة بعد يومين أو ثلاثة أيام بعد الجراحة. 
17- بعد إزالة جبيرة جبس من قبل الطبيب من الأنف، يمكن غسل الجلد بالماء والصابون. ويمكن أن يتم هذا مع الرعاية. عندما قد یزول الضمادة يمكن استخدام من مستحضرات التجميل لتغطية تغییر لون الجلد. 
18- لا شك إذا كان لديك أی مشکلة ، اتصلوا مع مكتب الدکتور كاظمي. 


\"\" 

وتتألف عملية تجميل الأنف أو جراحة الأنف فی القاموس من کلمتین: رينو و البلاستيك. رینو یعنی الأنف و البلاستیک یعنی التعدیل أو تجمیل الأنف. 

هذه الجراحة لديها تاريخ طويل. منذ حوالي 2000 سنة قبل المیلاد، كثيراً من الناس في الهند یحکم علیهم عقوبة قطع الأنف . في ذلك الوقت، تستخدم الشمع و الصمغ لتصحيح هذه المشكلة. في بدایة القرن19 ضابط بريطاني یدرس هذا الطریقة من الهنود و تستخدمها لتحسين الجنود المصابين في الحرب! 

مدة تجميل الأنف الحديث تعود إلی 50 -60 سنة قبل وبعد الحرب العالمية الثانية. یبادر بجراحة فی ایران من عقد 40 الشمسیة. بعد الثورة الاسلامیة المجموعة الأولى الذين كانوا يبادرون بجراحة الأنف هم الخبراء فی الأذن و الحنجرة و الأنف. ومع ذلك،حالیاً فإن عدد المتقدمين للحصول على الجراحة التجميلية قد تزاید یوما بعد یوم ، والتي للأسف يتم تحطيم الارقام القياسية حتى في المستوی العالمی. 

- أفضل النتائج في جراحة الأنف أو تجمیل الأنف تکسب باستخدام تقنيات متحفظة التی تحافظ مظهر طبيعي للأنف، لذلک یجب المرضی المحترمون تجنب من جراحة التجمّل (الخیالی) 
- النقطة المهمة هي نوعية الجلد وسماكته وزوايا الأنف التی باستخدام الصور الملونة القياسية وحالة قبل الجراحة و تكرارها بعد العملية الجراحية تتميز حالة الجلد و زوايا الأنف. 
- یجب علی المرضى أن یهتم على التنفس بعد جراحة الأنف . إذا أنف المريض کانت رقيقة جدا یدمّر التنفس. احياناً تريد المرضی المحترمة من الجراح أن تأنق أنوفهم في حين أنها لایهتم إلی هذا الأمر الذی يدمر المنطقة مرور الهواء و یؤدی إلی أحتقان الأنف . 
- الوصول إلی حالة المستحکم و غیر الحفرة لوضع نصفیّة الوجه هو هدف هام للمعرفة التجمیل فی عملیة الجراحیة التجمیلیة للأنف. 
- یمکن تغييرات طفيفة بعد العملية الجراحية تمتد بضعة اشهر. الجلد سمیک و مملوء من الغدد الدهنیة و النسیج تحت الجلد یجعل فی أسوأ الوضع من حیث النتیجة. الجلد المثالی هو جلد الذی یجعل بین السمیک و الرقیق. ثم یجب علی المرضى الذين ذوالجلد السميك الانتظار بإرجاع الجلد إلی مکانها الطبیعی من جدید. 

تقوم جراحة الأنف بطريقتين مفتوحة و مغلقة و يسمح للطبيب أداء الجراحة بأي شكل من الأشكال. 

معرفة المزيد عن تشريح الأنف، حالات الضرورة و غیر الضرورة لجراحة الأنف ، وصف الجراحة و أیضاً مضاعفات جراحة تجميل الأنف فی هنا.منبع:تجميل الأنف
زهرا حاجیان بازدید : 43 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 

 
ما هی جراحة التجمیلیة للأنوف اللحمی و کیف تجری ؟ و هل یرجع الأنف اللحمی إلی وضعها قبل الجراحة؟ 

أولا یجب أن یکون لکم تعریفاً من الأنوف اللحمی(سمین) یسمی الأنف مع الجلد السميك والكثير من الغدد الدهنية والثقوب المفتوحة في الجلد، الأنف اللحمی. فی هذه الأنوف عادة تكون الغضروف ضعيفة ، ويحتوي الأنف من الجلد ودهون تحتها و الغدد الدهنية.فی هذه الأنوف عادة مقدمة الأنف قد کان أسفل و تکون الشفرات مفتوحة و سمیکة. و بسبب وجود هورمون الذکورة و دهنیة جلد الرجال و یشاهد هذا النوع من الأنف فی الرجال کثیراً. 

فی الماضی، قد یساعد من الإزالة الکثیر من الغضاریف لتصحیح هذه الأنوف و الجراحة التجمیلیة .نتیجة هذا العمل یکون الدخول والتندب فی الجلد بسبب فارغة مساحة تحتها. عادة المرضی یظنون أنّ إزالة الجلد مفید ، ولكن يبدو أن إزالة الجلد، مما تسبب ندبات شديدة، لذلك لا ينصح به. 

في التجارب دکتورالكاظمي، تعزيز الغضروف والاستخدام من غضروف الحاجز الوسط أو سبتوم لتعزيز طرف الأنف و علی الاطلاق الغضروف يحتوي على أفضل تأثير. 

استرات کولوملا(cullomella strut) هو قطعة من غضروف الحاجز الذي یتکون بشکل المسمار من قبل الجراح و یجعل تحت رأس الأنف و بموجب هذا یحاول رفع رأس الأنف و تعزیزها. 

عادة إحدی من الاعمال المفید فی عملية تجميل الأنف اللحمی ،یکون قاعدة الجناحیة (الار بیس ) أو الإزالة الدقيق من الشفرات من أجل تصغیر الشفرات. 

أفضل نهج للمرضى الذين يبتلون بجلد سميكة هو إجراء عملية تجميل الأنف بطریق المفتوحة.فی نهج المغلقة لأنّ لم یشاهد مقدمة الأنف جيدة والحصول على مقدمتها محدود، نتائج لجراحة تجميل الأنف اللحمی ليست جيدة. 

أن المرضى الذين يعانون من الجلد السميك،ینبغی لديهم توقعات معقولة من الجراحة وعلیکم أن یعلموا إنَّ أنفکم لا یمکن مثل المرضی الذین ذات الجلد المناسبة. 

هل یرجع الأنف اللحمی إلی وضعها قبل الجراحة؟ 
إحدی من أسئلة التی یسأل كثيرا من الطبيب كاظمي هو: هل یرجع الأنف اللحمی إلی وضعها قبل الجراحة أم لا؟رداَ عن الجواب أن أقول فی حالة إذا کان الحصول على النتيجة جيدة بعد ستة أشهر،سوف لاتحدث تغييرات كبيرة في الأنف و تبقیها فی نفس الشکل 

في هذه الحالة على سبيل المثال نستطيع أن نقول هو مثل كرة القدم عندما تفرغها من الهواء یستغرق وقتا حتی تکون فارغة و تجاعد بسبب سمیکة الجلد فی حولها. يحدث نفس الشیء فی الأنف اللحمی لأنّ يكون الجلد سميكا يأخذ وقتا طويلا حتی یقلل حجم الأنف لهذا یجب على المرضى أن یصبر سنة على الأقل للحصول على النتيجة النهائية، ولكن عادة تكون النتيجة مستقرة بعد ستة أشهر ولا يعود. 

 

الرعاية بعد العملية الجراحية سبتوبلاستی 

یطلق سبتوبلاستی علی جراحة تصحیح أنحراف حاجز الأنفی أو الحاجز، لا تنفذ هذه الجراحة بالتزامن مع جراحة تجمیل الأنف أو رینو بلاستی بالضرورة و یتم تنفیذه لأجل تصحیح إنحراف الحاجز أحیاناً. 

هنا یذکر الرعایات الأساسیة بعد جراحة : 
- شبكة الأنف یخرج اليوم الثالثة حتی الخامسة بعد الجراحة حاجز الأنفي من الأفضل أن تنوم علی ظهر عند خروج الشبکة 
-24 ساعة بعد الجراحة کان یغلق مکان غرزة داخل الأنف ، يمكنك استخدام مرهم مضاد حيوي كل ست ساعات. 
- بعد خروج شبكة داخل الأنف ينصح غسل الأنف ثلاث مرات يوميا بمحلول ملحي طبیعی. 
- وسيتم السماح فين اللطیف بعد الأسبوع الثالث و لا ينصح ممارسة الثقيلة حتى نهاية الأسبوع الخامس. 
- تناول کبسولات سیفالکسین کل ست ساعات حتی تکون الشبکة داخل أنفک 

 

الإلتهاب بعد العملیة الجراحیة للأنف و کیفیة السیطرة و تقلیلها 
ماذا نفعل لتقلیل الألتهاب بعد جراحة الأنف؟ 
أولا يجب أن أقول أن الإلتهاب بعد الجراحة الأنف (تجميل الأنف)، یکثر من اليوم الثالث و بلغت ذروتها فی یوم الخامس.یساهم بشکل کبیر مراعاة ما یلی إلی تقلیل الإلتهاب: 

- استخدام كمادات الثلج في اثنين وسبعين ساعة بعد الجراحة تحت العينين وحول الأنف وعلى الأنف 
- يجب وضع اثنين من الوسائد تحت رأس المريض 
- یجب التجنب بدقة من النشاطات البدنیة 
-یجب التجنب بدقة من أشعة الشمس، و الحرارة و المصابيح المنخفضة الطاقة و ضوء أجهزة الكمبيوتر؛ لأن الأشعة فوق البنفسجية تکون سبب الإلتهاب الشدید 
- الحقن العضلي من بيتاميثازون L. A اليوم الثالث بعد الجراحة هو یقلقل الإلتهاب إلى حد ما 
- تناول المتکررة من أقراص الباردة الكبار كل ست ساعات مفيد 
- في بعض الأحيان، وخاصة في الأنوف اللحمي ، الحقن المحلية من الحقن تريامسينولون یکون مفیداً وعادة ما يتم هذا العمل من قبل الطبيب بعد نهایة الشهر الأول. 
- أیضاً وضع اللصوق الدقیقة قد یساعد بتقلیل الإلتهاب و يتم وضع اللصوق من قبل الطبيب مرتين في الأسبوع . 

الإلتهاب الشدید قد یکون فی ثلاثة الأسابیع الأولی و بعدها یقلقل الإلتهاب ولكن بعد ستة أشهر من الجراحة، سیشاهد الإلتهاب الخفيف فی الأنف. 

 
کسر الأنف 
أکثر کسور الجسم شیوعاً هو کسر الأنف . كسرالأنف فی الرجال أكثر شيوعا من النساء(بسبب الأنشطة الرياضية أو الحوادث والأنشطة المهنية) بعد كسر في الأنف، التهاب الأنف و الوجه أمر شائع. أفضل طریق للكشف عن کسورالأنف و الوجه فحص ،خلافا للاعتقاد السائد بین الناس و لایکون التصویر بالأشعة من الأنف. 

لأنَّ للأنف عظام صغيرة ، التشخيص الشعاعي لا يساعد كثيرا بالفحص . بعد حدوث الکسر یجب الإنتظار حوالی 48 الساعة بسبب الوضع فی مکانه حتى يتم تقليل التورم والالتهاب الأولي. في هذا الوقت أفضل شيء هو استخدام كمادات الثلج لتقليل الإلتهاب.کسر الأنف ینتعش فی البالغین بعد الیوم السابع حتی العاشر بعد حدوثها و فی الأطفال بعد الیوم الخامس حتی السابع . يجب وضع العظام فی مکانه فی هذا الإطار الزمني .إذا الأنف لیس علی ما یرام بعد الوضع فی مکانه وينبغي إجراء عملية تجميل الأنف حوالي 6 أشهر بعد العلاج. 

واحدة من الأسباب الرئيسية لعملية جراحية تجميلية للأنف و الوجه، الکسور الشدیدة معالجة أو غير معالجة.فی الناس الذین یرافق کسر الأنف مع انحراف الحاجز المنتصف 
من الأفضل تزامن الجراحة Septoplasty مع وضع العظام فی مکانه حتى يتم تحقيق النتيجة المرجو فی الإصطلاح ، سبتوم . خاصتاً فی وقت نمو الأنف فی الرحم بسبب ضغط الجنين علی الرحم ، یمیل الحاجز فی الرحم و بعد الولادة بسبب النمو غیر المتماثلة ، المیل هو أسوا من القبل .أیضاً الرکلات التی أصیبت علی الأنف یؤدی إلی الانحراف أو میل الحاجز فی الطفولیة. 
انحراف الحاجز المتوسطة للأنف أو الحاجز الأنفي 

 

هناک حاجز فی خط الوسط فی أنف الإنسان الذي يفصل بين التجویف اليمين واليسار، یسمی هذا الحاجز 

فی جراحة سبتوبلاست الجراح مع الحفاظ على حسن سير العمل للأنف ومنع ثقب في الحاجز الوسط، یعمل علی التصحيح هذه الانحرافات. معظم الناس لديهم درجة معينة من انحناء الحاجز. ولكن في الحالات التي يؤدي انحناء إلى ضعف الواضح فی التنفس یتم إجراء جراحة سبتوبلاست. 

الحاجز الأنفي يلعب دورا هاما في الوقوف الثابت للأنف.و یقول فی الإصطلاح یذهب الأنف إلی نفس الجانب الذی یذهب سبتوم. فی الأنف الأعوج أو deviated و الأنف الملتویة أو twisted تصحيح سبتوم مع الجراحة التجميلية للأنف هو عنصر هام من العمل. ويوصى هذا اذا كان شخص ما يجري لتصحيح الحاجز( جراحة سبتوبلاست)ویرید القيام بالجراحة التجميلية للأنف (تجميل الأنف) في المستقبل. فمن الأفضل إجراء الجراحتین في وقت واحد معاً لأن تستخدم من غضروف المريض أثناء الجراحة التجميلية أيضا. غضروف الذی یحصل من الحاجز، أو الجراحة التجميلية يمكن أن تستخدم في الجراحة التجميلية المتکررة بحيث یحفظ هذه الغضاریف فی حاويات الكحول في الثلاجة دون التجمد. 

بعد جراحة الأنف یخرج الشبکات فی الیوم الثالث حتی الخامس من قبل الجراح ينبغي أن تؤخذ المضادات الحيوية حتى حشا في الأنف ويمتنع المريض من فين لعشرة أيام بعد الجراحة . 

المشكلة الرئيسية هي في الغشاء المخاطي للمرضى الذين يعانون من الحساسية والحساسيات وليس في الغضروف والعظم. لذلك، في هذه الحالات جراحة سبتوبلاست، يؤدي إلى تفاقم التهاب. ینصح في هذه الحالات متابعة العلاج الطبي و تجنب من الجراحة علی قدر الإمکان. 
 

الرعایة و المواظبة بعد جراحة الأنف 
1- عندما لم يقال لك یجب الامتناع من فين و إذا كنت بحاجة لتنظيف أنفك ، إنظفه بمنديل أو قطعة قماش. 
2- إذا کنت بحاجة إلی تعویض التضمید تحت الأنف ،عوّضه بشاشة الجرح 
3- تتم إزالة جبيرة الأنف واللصق على الأنف في المكتب حوالي أسبوع بعد الجراحة ، لا تجرح الأنف و یبقیه الجاف. 
4- تجنب من الطعام الذی یحتاج إلی المضغ الطویلة . وإلا فإنه ليست فی أی حالة قيود الغذائية. 
5- اخذوا الراحة اکثر من قبل و تجنبوا من الریاضة و الجماع. 
6- نظفوا اسنانکم بالفرشاة الناعمة بلطف. و تجنبوا من تلاعب الشفة العليا أن تظل الأنف بلا حراك 
7- تجنبوا من المحادثات الهاتفية أو الأنشطة الاجتماعية اکثر من الحد لمدة 10 يوما علی الاقل 
8- یمکن لکم أن تغسل وجهکم ولکن دقّقوا أن لا یرطب شاشة الجرح و استخدموا من دش هاتفی وحوض للاستحمام حتی وصول وقت لإزالة شاشة الجرح 
9- تجنبوا من الابتسام و الضحک و حرکات الوجه التی اکثر من الحد لمدة الأسبوع الواحد. 
10- ترتدوا الملابس التی یغلق من الأمام أو الخلف لمدة الأسبوع الواحد و تجنبوا من ارتداء الملابس ذات الیاقة العالیة و القمصان و الملابس الصوفیة. 
11- تجنبوا من التعرض لأشعة الشمس والمصابيح الکهربائیة المتوهجة. الحرارة سيسبب الالتهاب. 
12- تجنب السباحة لمدة شهر. 
13- الألتهاب بعد الجراحة أمر طبيعي لا تقلقوا. سيحسن ذلك في غضون أسبوعين أو ثلاثة أسابيع .سیتم فقدان الکامل لإلتهاب الدماغ ستة اشهر. 
14- تناولوا کبسولات سفالیکسین و أقراص الباردة للکبار فی کل ست ساعات 
15- يترك لمدة ثلاثة أسابيع على الأقل النظارات الطبیة أو النظارات الشمسية. 
16- یمکن استخدام العدسات اللاصقة بعد يومين أو ثلاثة أيام بعد الجراحة. 
17- بعد إزالة جبيرة جبس من قبل الطبيب من الأنف، يمكن غسل الجلد بالماء والصابون. ويمكن أن يتم هذا مع الرعاية. عندما قد یزول الضمادة يمكن استخدام من مستحضرات التجميل لتغطية تغییر لون الجلد. 
18- لا شك إذا كان لديك أی مشکلة ، اتصلوا مع مكتب الدکتور كاظمي. 

 

ما هو عملية تجميل الأنف؟وتتألف عملية تجميل الأنف أو جراحة الأنف فی القاموس من کلمتین: رينو و البلاستيك. رینو یعنی الأنف و البلاستیک یعنی التعدیل أو تجمیل الأنف. 

هذه الجراحة لديها تاريخ طويل. منذ حوالي 2000 سنة قبل المیلاد، كثيراً من الناس في الهند یحکم علیهم عقوبة قطع الأنف . في ذلك الوقت، تستخدم الشمع و الصمغ لتصحيح هذه المشكلة. في بدایة القرن19 ضابط بريطاني یدرس هذا الطریقة من الهنود و تستخدمها لتحسين الجنود المصابين في الحرب! 

مدة تجميل الأنف الحديث تعود إلی 50 -60 سنة قبل وبعد الحرب العالمية الثانية. یبادر بجراحة تجمیل الأنف فی ایران من عقد 40 الشمسیة. بعد الثورة الاسلامیة المجموعة الأولى الذين كانوا يبادرون بجراحة الأنف هم الخبراء فی الأذن و الحنجرة و الأنف. ومع ذلك،حالیاً فإن عدد المتقدمين للحصول على الجراحة التجميلية قد تزاید یوما بعد یوم ، والتي للأسف يتم تحطيم الارقام القياسية حتى في المستوی العالمی. 

- أفضل النتائج في جراحة الأنف أو تجمیل الأنف تکسب باستخدام تقنيات متحفظة التی تحافظ مظهر طبيعي للأنف، لذلک یجب المرضی المحترمون تجنب من جراحة التجمّل (الخیالی) 
- النقطة المهمة هي نوعية الجلد وسماكته وزوايا الأنف التی باستخدام الصور الملونة القياسية وحالة قبل الجراحة و تكرارها بعد العملية الجراحية تتميز حالة الجلد و زوايا الأنف. 
- یجب علی المرضى أن یهتم على التنفس بعد جراحة الأنف . إذا أنف المريض کانت رقيقة جدا یدمّر التنفس. احياناً تريد المرضی المحترمة من الجراح أن تأنق أنوفهم في حين أنها لایهتم إلی هذا الأمر الذی يدمر المنطقة مرور الهواء و یؤدی إلی أحتقان الأنف . 
- الوصول إلی حالة المستحکم و غیر الحفرة لوضع نصفیّة الوجه هو هدف هام للمعرفة التجمیل فی عملیة الجراحیة التجمیلیة للأنف. 
- یمکن تغييرات طفيفة بعد العملية الجراحية تمتد بضعة اشهر. الجلد سمیک و مملوء من الغدد الدهنیة و النسیج تحت الجلد یجعل فی أسوأ الوضع من حیث النتیجة. الجلد المثالی هو جلد الذی یجعل بین السمیک و الرقیق. ثم یجب علی المرضى الذين ذوالجلد السميك الانتظار بإرجاع الجلد إلی مکانها الطبیعی من جدید. 

تقوم جراحة الأنف بطريقتين مفتوحة و مغلقة و يسمح للطبيب أداء الجراحة بأي شكل من الأشكال. 

معرفة المزيد عن تشريح الأنف، حالات الضرورة و غیر الضرورة لجراحة الأنف ، وصف الجراحة و أیضاً مضاعفات جراحة تجميل الأنف فی هنا. 

الأنف الجمیلة الهدف من عملية تجميل الأنف هو تجمیل الناس وفقا مع الثقافة و أذواق المجتمع. فی کل المجتمع، یختلف تعریف الأنف الجمیلة. 
ليوناردو دافينشي كان هو اول شخصٍ الذي یقوم بتحليل الوجه. هو من قِبَلِ الخطوط الموازیة انقسم الوجه إلی ثلاثة اجزاء متساویة.، التي تتكون ببساطة من أعلى إلى أسفل ما يلي: 

1.من بداية الجبين إلى بدایة الأنف 
2. من بدایة الأنف إلی نهایتها 
3.من نهایة الأنف إلی الذقن 

دراسة زوايا الأنف هي جزء لا يتجزأ من الإجراء اتقبل الجراحة التجميلية. لإخصائی الأنف الصورة التی التقطت من المريض (المظاهر المقابل، الوجه فی حالة الابتسامة، نصفیّة الوجه لجانبین، ميل على كل جانب من الوجه وقاعدة الأنف) هو مثل رسم القلب لإخصائی القلب. 

من المعاییر الهامة الاخری فی تحديد عملية تجميل الأنف هی زوایا الأنف التی ترتبط بها. 
- أحد الجوانب الهامة في عملية تجميل الأنف الزاوية بين الشفة وخط الضحک التي ستحدد مستوی إرتفاع الأنف. ينبغي أن تكون هذه الزاوية فی الرجال 90-100 درجة. ولكن في النساء، وخاصة أولئك اللآتی هن قصيرة القامة ،یجب أن تكون هذه الزاوية اکثر (100-110). 
- الزاویة بین الانف و الجبین، یظهر مبلغ الزاویة بین قاعدة الانف و الجبین.و عادة فی عملیه جراحیة قد تکون العمل علی تعمیقها. 

من العوامل الجمالية الأخرى للأنف هی تعرجات الأنف(مجسامیّة الأنف). عادة تعرجات الأنف فی الناس طبيعية، ولكن قد یکون فی بعض الناس تعرجات أنوفهم أكثر أو أقل من الحالة الطبيعية. في كثير من الأحيان فی جراحة الأنف یحاول أن لا یتغیر الإسقاط. 

قاعدة الأنف أو الشفرات قد تکون قضیة هامة. يمكن إزالة شفرات الکبیرة أو عرضها من خلال العملیة الجراحیة . 

واحدة من المیزات التی لها اکثر اهتماماً و جاذبية لأداء أفضل فی عملیة تجمیل الأنف هی استخدام الأجهزة والبرامج. في حين أن العديد من التدابير قبل وبعد الجراحة یمکن بحثها .قبل أی جراحة تجميل الأنف ، الطبيب یبادر بإلتقاط الصورالرقمية. عادة، یکفی لهذا الموضوع الكاميرا مع دقة 3 ميجا بكسل و یمكن أيضا أن يتم هذه المهمة في مكتب الطبیب.تحلیل الوجه بواسطة البرنامج هو افضل الأعمال الذی یتم إجراءها فی مکتب الطبیب.هذا العمل یمکن القیام به من طریق برنامج الانترنت أیضاً. 

عادة یعرض الطبیب للمریض الصورة المحتملة بعد العملية مع استخدام البرنامج. ومع ذلك، يتم التأكيد على أن هذه الصورة ليست قاطعة تماما و یعتمد النتيجة النهائية علی نوع الجلد و استجابة المریض لعملية جراحية وتقنية جراحية .فی استخدام من طریق الکامبیوتر،یمکن استعمال التغییرات التی یرید الجراح و المریض فی الصور. ويقلل القلق المريض من نتيجة عملية 
. بالإضافة إلى المزايا المذكورة ، یمکن هذه الصور أن یکون إقترحاً لإجراءات التجميلية الأخرى مثل تعزیز الذقن.هناک فرصة 8-15 % فی کل جراحات تجميل الأنف، لجراحیة الثانیة. بعد الجراحیة أخذ الصور مرة أخرى کان ضرورياً على فترات واحد، ثلاثة، ستة واثني عشر شهرا . 

نصفیّة الأنف فی النساء مع قوسها إلی داخل افضل ولكن فی الرجال إذا کان ظهر الأنف مسطحاً (معدلا)هو أكثر جمالا. فی الصورة النصفیّة ،خاصة في بعض النساء الإيرانيات کان الذقن صغیرا و یحتاج إلی تعزیز الذقن التی یتضمن مایقرب 20% من کل سکان المجتمع. أخيرا، تم التأكيد على أن النتيجة النهائية لجراحة سیشاهد عاما بعدها. و من الأفضل تجنب من أي عملية جراحية ثانیة حتی بعد السنة الواحدة بعد الجراحة الّا بشکل المحدودة.منبع:
تجميل الأنف
زهرا حاجیان بازدید : 34 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

بهترین و مهمترین تخصص دستیاری پزشکی که با راه هوایی و تنفس انسان ارتباط نزدیکی دارد تخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سرو گردن است. همه ساله در آزمون ورودی رزیدنتی یا دستیاری پزشکی تعداد زیادی از پزشکان با رتبه های بالا چه در ایران و چه در آمریکا در خواست ورود به رزیدنتی و تخصص گوش و حلق و بینی را دارند. سالهای متمادی در دانشگاه و بیرون آن در طبابت برای مردم، ارتباطات راه هوایی و شنوایی و بویایی و چشایی و زیبایی سر و صورت و بینی را بررسی می کند. همچنین درمان پولیپ های بینی و ضایعات حنجره و تومورهای سرو گردن بر عهده متخصص گوش و حلق و بینی است. بالاترین نمرات در آزمون ورودی تخصص به سختی وارد دستیاری گوش و حلق و بینی می شوند و این تخصص و فوق تخصص از لوکس ترین تخصصهای پزشکی است 
معمولاً متخصصین گوش و حلق و بینی به چند شاخه گرایش پیدا می کنند: 
1- راینولوژی (جراحی بینی و اندوسکوپی بینی و سینوس های صورت) 
2- اتولوژی (جراحی گوش و تعادل) 
3- لارنگولوژی (جراحی حنجره و ضایعات مخاطی حنجره) 
4- جراحی سرو گردن (بیشتر تومورهای سرو گردن) 
5- اطفال (شاخه ای که بیماریهای گوش و حلق و بینی را در کودکان و عوارض آن را میپردازد) 
6- جراحی زیبایی صورت و بینی یا پلاستیک صورت که لوکس ترین تخصص و فوق تخصص در کل پزشکی است 
7- ایمونولوژی و آلرژی در سرو گردن که زیر شاخه ای است که صرفاً به مسایل آلرژیک می پردازد.
  

جراحان گوش و حلق و بینی با تجربه طولانی در زمینه بینی و سینوسهای سر و صورت بهترین و با تجربه ترین جراحان در زمینه جراحی بینی و عمل بینی و راینوپلاستی هستند. متاسفانه در سالهای اخیر عده ای دندانپزشک که بیشتر فعالیت در زمینه فک دارند وارد رشته فوق تخصصی عمل بینی شده اند و عوارض زیادی وارد کرده اند. به هر روی جراحی بینی رشته اختصاصی جراحی گوش و حلق وبینی است. 
بحث تومورهای سر و گردن و تومورهای حنجره و حلق و نازوفارنکس و سرطانهای سر و گردن بحث بسیار مهمی است و یک قسمت مهمی از جراحی های یک جراح گوش و حلق و بینی را تشکیل میدهد. جراحی اندوسکوپیک سینوس در زمینه درمان سینوزیت مزمن و پولیپ بینی یک انفلاب ایجاد کرده است. بعد از انجام جراحی سینوس با اندوسکوپ در سال 1978 توسط سر کلینگر که نابغه جراحی گوش و حلق و بینی بود به مرور در زمینه اندوسکوپی انقلابی ایجاد شد. امروزه با دستگاه ناویگاسیون انقلابی در زمینه پولیپوز بینی ایجاد شده است.
  

کم اهمیت ترین شاخه جراحی گوش و حلق وبینی با توجه به کمتر شدن عفونت های گوش جراحی اتولوژی است. 
لارنگولوژی مخاطات حنجره و بیماریهای حاصل از صحبت کردن مانند پولیپ و ندول حنجره را بررسی می کند و با لیزر، انقلابی عظیم در جراحی حنجره ایحاد شده است. 
جراحی بینی و عمل بینی توسط راینولوژیست ها و جراحان زیبایی صورت انجام میشود که زیباترین و مهمترین و حساسترین شاخه گوش و حلق و بینی است.
دکتر مجید کاظمی یکی از پرسابقه ترین جراحان زیبایی صورت و بینی در ایران هستند که فعالیت بین المللی دارد و بیماران از کشورهای همسایه را هم ویزیت و عمل میکنند. به علت اینکه جراحی بینی در ایران نسبت به جهان ارزانتر است، بیماران زیادی از کشورهای استرالیا کانادا نیوزیلاند و ... به دکتر مجید کاظمی که یک جراح گوش و حلق و بینی پرسابقه و در سطح بین المللی شناخته شده هستند جهت عمل بینی مراجعه می کنند.  در زیبایی بینی و صورت حتی یک میلی متر اشتباه منجر به نارضایتی است و عمل بسیار حساس است. امروزه در عصر مدرن آلرژی و حساسیت به علت آلودگیهای مکرر هوا، بیماری مهمی شده است. متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران به درمان عوارض آلرژی می پردازند. خارش بینی و حلق و حنجره گرفتگی بینی و عطسه مکرر و آبریزش بینی مهمترین عوارض و علایم آلرژی در سر و صورت و بینی و حلق می باشد. بزرگی ادنویید و لوزه در اثر آلودگی هوا و سرماخوردگی مکرر و عفونت و آلرژی ایجاد میشود که باعث تغییر شکل فک و صورت و بینی میشود لذا درمان ادنویید و لوزه و آثار آن روی گوش اهمیت فراوانی دارد. شاخه اطفال جراحی گوش و حلق و بینی به این مسایل می پردازد. جراحی گوش و حلق و بینی و رابطه نزدیک آن با جراحی زیبایی صورت جراحی گوش و حلق و بینی امروزه مدرن ترین و بهترین شاخه پزشکی است و تمرکز ویژه ای در جهان امروز توسط جراحان گوش و حلق و بینی روی پلاستیک صورت شده است. جراحی پلاستیک صورت شاخه ای از جراحی گوش و حلق و بینی می باشد که به زیبایی صورت و جراحی بینی و لیفت های صورت و اصلاح چروک های صورت و بلفاروپلاستی و اصلاح غبغب و مشکلات زیبایی فک توجه دارد. برجسته ترین جراحان پلاستیک صورت جهان، جراح گوش و حلق و بینی هستند. گوگل یکی از معروفترین جراحان پلاستیک صورت در جهان جناب دکتر بابک عزیز زاده هستند که متخصص گوش و حلق و بینی و نویسنده کتابهای متعدد در زمینه جراحی پلاستیک صورت است. جراحان پلاستیک عمومی عمدتاً بر روی جراحی های زیبایی شکم و دست و پا تمرکز دارند و کمتر توجه به جراحی زیبایی صورت و بینی دارند، لذا جراحان گوش و حلق و بینی بهترین گزینه انجام جراحیهای زیبایی صورت و بینی هستند. در ایران با توجه به اینکه کانون و قطب زیبایی و جراحیهای آن در خاورمیانه، ایران است جراحان گوش و حلق و بینی توجه ویِژه ای روی جراحی بینی و صورت دارند و تعداد بسیار زیادی عمل بینی و زیبایی صورت در سال در ایران انجام میشود. جراحیهایی چون اتوپلاستی و راینوپلاستی و بلفاروپلاستی و لیفت صورت و اصلاح چروکهای صورت انجام میشود.لذا زیبایی صورت خود را صرفاً به جراحان گوش و حلق و بینی بسپارید و از مراجعه به سایر پزشکان جدا خود داری کنید.منبع:متخصص گوش و حلق و بینی

زهرا حاجیان بازدید : 38 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

جراحی بینی با لیزر


جهان امروز جهانی مبتنی بر کامپیوتر، لیزر و اینترنت و موبایل است. لیزر یکی از ارکان این جهان است. لیزر نوری صد درصد همدوس و متمرکز است و در صنایع مختلف مانند کشتی سازی هواپیما سازی ساخت جنگنده موشک های فضایی و فضاپیماها و صنایع الکترونیک اپتیک و مسافت یابی و صنایع نظامی کاربرد وسیعی دارد. در نهایت لیزر وارد پزشکی هم شد. لیزر ابتدا وارد چشم پزشکی و مسایل آن شد، یعنی در جهت حل مشکلات شبکیه و قرنیه به کار رفت. لیزر در محیط چشم که پر از مایعات است عالی عمل می کند. سپس انقلابی در پوست و مو ایجاد کرد و درمان ضایعات وحشتناک را ممکن کرد.در زیبایی امروزه لیزر کاربردی بسیار وسیع دارد لیزر در گوش و حلق و بینی هم کاربردهایی دارد مثل کاربرد فراوانش در حنجره. در پاپیلوم حنجره جهت بخار کردن آن عالی عمل میکند. در پولیپ بینی عملکردی قابل قبول دارد اما آیا در جراحی بینی عمل لیزری داریم یا خیر؟ واقعیت این است عمل بینی لیزری جراحی بینی لیزری جراح بینی لیزرری همه کلاه برداری است و اصلاً در هیچ جای دنیا وجود ندارد و مجامع علمی نیز ان را رد می کنند پوست نازک بینی تحمل برش با لیزر را اصلا ندارد. عزیزان روشهایی مثل کرم کوچک کننده جراحی بینی لیزری و عمل بینی لیزری و قالب گیری و مجسمه سازی قبل عمل همه شیادی و کلاهبرداری است. 
بر اساس قوانین فیزیک نسبیت پیش بینی شده بود که اگر فتونها همدوس یا هم فرکانس شوند دسته نوری کاملاً یکنواخت و با قدرت زیاد ایجاد می شود. از لحاظ فیزیک نظری امکان وجود لیزر ثایت شده بود اما به لحاظ عملیاتی تا دهه شصت میلادی این موضوع میسر نشد. اولین لیزر ساخت بشر لیزر یاقوت بود در سال 1961 میلادی پروفسور علی جوان فیزیکدان جوان ایرانی در آمریکا نخستین لیزر گازی جهان یعنی لیزر هلیوم نئون را ساخت. لیزر مخفف تقویت نور به روش گسیل القایی تابش می باشد (به زبان انگلیسی)از دهه هفتاد میلادی لیزر در اعمال جراحی کاربرد پیدا کرد. در عملهای چشم به علت اینکه محیط ویتره نیمه جامد و نیمه مایع است سریعاً لیزر جایگاه خود را پیدا کرد و در قسمتهای مختلف مانند شبکیه و قرنیه و عنبیه بکار رفت. 
در رشته گو ش وحلق و بینی اولین لیزر های مورد استفاده، لیزر دی اکسید کربن بود. این لیزر از طریق یک سری آینه به محل تابانده می شد. اولین کاربرد لیزر در عمل های گوش و حلق و بینی در پولیپها و توده های حنجره بود که اقدام به سوزاندن پولیپ با لیزر شد. 
در دهه هشتاد میلادی همزمان با رشد تکنولوژی، لیزرکی تی پی جهت سوزاندن پولیپ های بینی استفاده شد ولی هیچگاه این موضوع به صورت روتین در نیامد. علت این بود که استفاده از لیزر، گران و هزینه بر و کند بود بطوری که یک عمل جراحی اندوسکوپی بینی و سینوس که با وسایل معمولی یک ساعت زمان می برد با لیزر سه تا چهار ساعت زمان می برد. لذا هیچگاه لیزر جایگاه ویژه ای در جراحی بینی و سینوس پیدا نکرد. گرچه در حنجره به علت تاثیر شگفت لیزر دی اکسید کربن جایگاه ویژه ای برای لیزر وجود دارد. 
در جراحی و عمل بینی نظر دکتر سید مجید کاظمی این است که با توجه به این موضوع که در عمل زیبایی بینی ما باید برای دسترسی به بافت زیرین پوست را برش بدهیم و بالا ببریم اگر بخواهیم با لیزر این کار را انجام دهیم خاصیت سوزانندگی لیزر باعث ایجاد رد روی محل برش می شود و قطعاً اسکار یا رد زیادی در محل می ماند. لذا لیزر هرگز در جراحی زیبایی بینی جایگاه ندارد. 
اما در بعضی اوقات که مثلا سوراخ شدگی در تیغه وسط داریم و جراح می خواهد سپتوم یا تیغه وسط را ترمیم کند از خاصیت چسبندگی و جوش بافتی لیزر برای چسباندن مخاط به مخاط استفاده میشود. 
به غیر از موارد جزیی به طور کلی در جراحی بینی و عمل بینی که به منظور زیبایی انجام میشود لیزر جایگاهی ندارد در بعضی اوقات جراحان برای سوزاندن شاخک تحتانی یا همان کورنه تحتانی از لیزر استفاده میکنند که البته با توجه به استخوانی بودن کورنه تحتانی معمولا نتیجه مطلوبی ندارد و برداشتن زیر مخاطی کورنه مفید تر است. 
عمل بینی لیزری و جراحی زیبایی لیزری که در این سالها خیلی مطرح می شود به هیچ وجه وجود ندارد و متاسفانه از سوی برخی جراحان برای رونق بخشیدن به کار تبلیغ میشود. در آینده شاید با پیشرفت لیزرها امکان عمل  میسر شود ولی فعلاً این موضوع در حد تخیل و آرزوی بشر است. لذا دوستانیکه مرتب می پرسند عمل بینی شما لیزری است یا نه توجه کنند این ها صرفاً تبلیغات بعضی افراد است.​منبع:جراحی بینی با لیزر
زهرا حاجیان بازدید : 22 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 

هناک حاجز فی خط الوسط فی أنف الإنسان الذي يفصل بين التجویف اليمين واليسار، یسمی هذا الحاجز فی الإصطلاح ، سبتوم . خاصتاً فی وقت نمو الأنف فی الرحم بسبب ضغط الجنين علی الرحم ، یمیل الحاجز فی الرحم و بعد الولادة بسبب النمو غیر المتماثلة ، المیل هو أسوا من القبل .أیضاً الرکلات التی أصیبت علی الأنف یؤدی إلی الانحراف أو میل الحاجز فی الطفولیة. 

فی جراحة سبتوبلاست الجراح مع الحفاظ على حسن سير العمل للأنف ومنع ثقب في الحاجز الوسط، یعمل علی التصحيح هذه الانحرافات. معظم الناس لديهم درجة معينة من انحناء الحاجز. ولكن في الحالات التي يؤدي انحناء إلى ضعف الواضح فی التنفس یتم إجراء جراحة سبتوبلاست. 

الحاجز الأنفي يلعب دورا هاما في الوقوف الثابت للأنف.و یقول فی الإصطلاح یذهب الأنف إلی نفس الجانب الذی یذهب سبتوم. فی الأنف الأعوج أو deviated و الأنف الملتویة أو twisted تصحيح سبتوم مع الجراحة التجميلية للأنف هو عنصر هام من العمل. ويوصى هذا اذا كان شخص ما يجري لتصحيح الحاجز( جراحة سبتوبلاست)ویرید القيام بالجراحة التجميلية للأنف 
 المستقبل. فمن الأفضل إجراء الجراحتین في وقت واحد معاً لأن تستخدم من غضروف المريض أثناء الجراحة التجميلية أيضا. غضروف الذی یحصل من الحاجز، أو الجراحة التجميلية يمكن أن تستخدم في الجراحة التجميلية المتکررة بحيث یحفظ هذه الغضاریف فی حاويات الكحول في الثلاجة دون التجمد. 

بعد جراحة الأنف یخرج الشبکات فی الیوم الثالث حتی الخامس من قبل الجراح ينبغي أن تؤخذ المضادات الحيوية حتى حشا في الأنف ويمتنع المريض من فين لعشرة أيام بعد الجراحة . 

المشكلة الرئيسية هي في الغشاء المخاطي للمرضى الذين يعانون من الحساسية والحساسيات وليس في الغضروف والعظم. لذلك، في هذه الحالات جراحة سبتوبلاست، يؤدي إلى تفاقم التهاب. ینصح في هذه الحالات متابعة العلاج الطبي و تجنب من الجراحة علی قدر الإمکان.منبع:
تجميل الأنف في ایران
زهرا حاجیان بازدید : 31 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

اگرچه بیماران از واقعیت جراحی بینی معمولاً می ترسند، در این فیلم با دکتر کاظمی جراح بینی برای یک عمل بیمار دارای بینی کج همراه شدیم تا نحوه عمل زیبایی بینی را ببینیم. ایمنی این عمل قطعی است. 

 
- بهترین نتایج در 
جراح زیبایی بینی یا رینوپلاستی با استفاده از تکنیک های محافظه کارانه که ظاهر طبیعی و معمولی بینی را حفظ میکنند به دست می آید، بنابراین بیماران محترم بایستی از جراحی های به اصطلاح فانتزی پرهیز کنند.- یک نکته مهم کیفیت و ضخامت پوست و زوایای بینی میباشد که با استفاده از عکس های رنگی استاندارد و یک شکل قبل از عمل و تکرار سریالی آنها پس از عمل وضعیت پوست و زوایای بینی مشخص میشود. 
- بیماران به موضوع تنفس بعد از عمل 
جراح بینی نیز بایستی بسیار اهمیت بدهند. اگر بینی بیمار خیلی باریک شود تنفس از بین میرود. بعضی اوقات بیماران محترم از جراح میخواهند که به اصطلاح اقدام به عروسکی کردن بینی کنند در حالی که به این نکته توجه ندارند که با این کار منطقه دریچه یا همان محل عبور هوا از بین میرود و بیمار دچار گرفتگی شدید بینی میشود.- همچنین رسیدن به یک حالت مستحکم وغیر فرورفته برای وضعیت نیمرخ یک هدف زیبایی شناختی مهم در رینوپلاستی (جراحی بینی) است . 
- تغییرات جزئی پس از عمل بینی ممکن است ماه ها به طول بینجامد. پوست بسیار ضخیم وغنی از غدد سباسه و بافت زیر جلدی از نظر نتیجه عمل بینی در بدترین وضعیت قرار دارد. پوست ایده آل، بین پوست ضخیم و نازک میباشد. پس بیماران دارای پوست ضخیم باید صبر کنند تا پوست به سر جای خود برگردد. 
- عمل 
جراحی زیبایی بینی به دو شکل باز وبسته انجام میشود و انجام عمل به هر روشی که پزشک تشخیص دهد بلامانع است. در این فیلم از روش باز استفاده می شود. در روش باز عمل جراحی بینی، برشی در کولوملا یا پایک میانی بینی داده می شود و با استفاده از برش در لبه داخلی پره ها، پوست بینی به بالا می رود و به پشت و نوک بینی دسترسی پیدا می کنیم. سپس به صورت زیر مخاطی غضروف لترال فوقانی را از تیغه وسط جدا می کنیم و جراحی بینی را انجام می دهیم. در این فیلم، جراحی بینی با بیهوشی عمومی انجام می شود. در حال حاضر با آمدن داروهای جدید بیهوشی مانند پروپوفل و رمی فنتانیل بیهوشی عمومی کاملاً ایمن و بدون تهوع وخونریزی شده است و مدت زمان به هوش آمدن بعد عمل یک یا دو دقیقه شده است. بنابراین اکثر کلینیک ها به سمت داروهای بالا و بیهوشی بدون درد و تهوع گرایش پیدا کرده اند.

زهرا حاجیان بازدید : 44 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 

دکتر سید مجید کاظمی متولد تهران می باشد. ایشان پس از تحصیلات مقدماتی تحصیلات متوسطه را در دبیرستان امام علی ابن موسی الرضا (قلهک) به اتمام رساند.دکتر کاظمی با رتبه 100 وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شد و با کسب رتبه سوم پره انترنی دوره انترنی را در همان دانشگاه شروع کرد و با معدل الف دوره پزشکی عمومی را تمام کرد. سپس با کسب رتبه 50 وارد رشته تخصصی گوش و حلق و بینی و جراحی زیبایی صورت در دانشگاه تهران، بیمارستان امیراعلم شد. ایشان در طول دوره رزیدنتی علاوه بر انجام عملهای جراحی زیاد، تحقیقات زیادی در مورد متخصص گوش و حلق و بینی خوب در تهران و به خصوص زیبایی انجام داد و چندین مقاله در زمینه زیبایی و بویایی در مجلات معتبر داخلی و خارجی نوشت (لینک مقالات در پایین موجود است).دکتر کاظمی با رتبه سوم بورد فارغ التحصیل شد و از آن سال تاکنون مشغول انجام فعالیت های علمی و درمانی می باشند. ایشان سابقه عضویت هیات علمی دانشگاه و مدیر گروهی را نیز دارند و بهترین جراح بینی تهران در کشور هستند که تا کنون بیش از 3000 عمل جراحی زیبایی انجام داده اند. 
دكتر كاظمي سالها تحقيقات گسترده اي در مورد عمل و جراحي بيني انجام داده است كه منجر به ابداع روشهاي نو در اين زمينه در جراحيهاي انجام شده توسط ايشان شده است. همچنين ايشان در زمينه جراحي هاي ليفت صورت و پيشاني و كشيدن پوست و اتوپلاستي يا اصلاح گوش هاي بر آمده، تزريق چربي، تزريق بوتاكس و 
جراح بینی پلك يا بلفاروپلاستي تجربيات گرانقدري دارند. جراحي بيني و عمل های بيني به خاطر اينكه بيش از همه موارد حالت سه بعدی و مجسمه گونه در صورت دارند، سختترين عمل گوش و حلق و بيني است. اين عمل دقيقترين و زيباترين عمل زيبايي در تمام اعمال زيبايي صورت است. اشتباهات كوچك حتي يك ميلي متر بيمار را ناراضي مي كند، لذا توجه ويژه به اين عمل و اصولاً تمام اعمال انجامي روي بيني ضروري است. دقت لازم در عمل بيني آنقدر شديد است كه برخي جراحان آن را هم سطح عملهای جراحی مغز و اعصاب مي دانند و دقت وحشتناكي طلب مي كند. دكتر مجيد كاظمي تجربه زيادي در اين عملهاي ظريف بيني دارند.در نظرسنجی های اینترنتی انجام شده در سالهای اخیر، وب سایت دکتر مجید کاظمی توسط مردم تهران، بعنوان کاملترین و بهترین وب سایت در زمینه جراحی بینی شناخته شده و شخص دکتر مجید کاظمی، عنوان بهترین جراح بینی تهران را توسط مردم تهران کسب کرده اند. 
- عضو آکادمی جراحان گوش و گلو و بینی ایران 
- عضو انجمن راینولوژی ایران 
- عضو انجمن تحقیقات راینولوژی ایران 
- عضو جامعه جراحان ایران.
زهرا حاجیان بازدید : 34 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 

 

1- عندما لم يقال لك یجب الامتناع من فين و إذا كنت بحاجة لتنظيف أنفك ، إنظفه بمنديل أو قطعة قماش. 2- إذا کنت بحاجة إلی تعویض التضمید تحت الأنف ،عوّضه بشاشة الجرح 3- تتم إزالة جبيرة الأنف واللصق على الأنف في المكتب حوالي أسبوع بعد الجراحة ، لا تجرح الأنف و یبقیه الجاف. 4- تجنب من الطعام الذی یحتاج إلی المضغ الطویلة . وإلا فإنه ليست فی أی حالة قيود الغذائية. 5- اخذوا الراحة اکثر من قبل و تجنبوا من الریاضة و الجماع. 6- نظفوا اسنانکم بالفرشاة الناعمة بلطف. و تجنبوا من تلاعب الشفة العليا أن تظل الأنف بلا حراك 7- تجنبوا من المحادثات الهاتفية أو الأنشطة الاجتماعية اکثر من الحد لمدة 10 يوما علی الاقل 8- یمکن لکم أن تغسل وجهکم ولکن دقّقوا أن لا یرطب شاشة الجرح و استخدموا من دش هاتفی وحوض للاستحمـ ـام حتی وصول وقت لإزالة شاشة الجرح 9- تجنبوا من الابتسام و الضحک و حرکات الوجه التی اکثر من الحد لمدة الأسبوع الواحد. 10- ترتدوا الملابس التی یغلق من الأمام أو الخلف لمدة الأسبوع الواحد و تجنبوا من ارتداء الملابس ذات الیاقة العالیة و القمصان و الملابس الصوفیة. 11- تجنبوا من التعرض لأشعة الشمس والمصابيح الکهربائیة المتوهجة. الحرارة سيسبب الالتهاب. 12- تجنب السباحة لمدة شهر. 13- الألتهاب بعد الجراحة أمر طبيعي لا تقلقوا. سيحسن ذلك في غضون أسبوعين أو ثلاثة أسابيع .سیتم فقدان الکامل لإلتهاب الدماغ ستة اشهر. 14- تناولوا کبسولات سفالیکسین و أقراص الباردة للکبار فی کل ست ساعات 15- يترك لمدة ثلاثة أسابيع على الأقل النظارات الطبیة أو النظارات الشمسية. 16- یمکن استخدام العدسات اللاصقة بعد يومين أو ثلاثة أيام بعد الجراحة. 17- بعد إزالة جبيرة جبس من قبل الطبيب من 
 يمكن غسل الجلد بالماء والصابون. ويمكن أن يتم هذا مع الرعاية. عندما قد یزول الضمادة يمكن استخدام من مـ ـستحضرات التجميل لتغطية تغییر لون الجلد. 18- لا شك إذا كان لديك أی مشکلة ، اتصلوا مع مكتب الدکتور كاظمي.منبع:تجميل الأنف
زهرا حاجیان بازدید : 38 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 



فوق تخصص گوش حلق و بينی زير شاخه هاي تخصص گوش و خلق و بيني است و مهمترين فوق تخصص گوش حلق و بيني كه زيباترين آن است جراحي پلاستيك صورت و بيني است كه دكتر مجيد كاظمي فوق تخصص جراحي زيبايي صورت و بيني است از لوكس ترين شاخه هاي آن است و جراح به زيبايي و كاسمتيك صورت و بيني مي پردازد. عملهاي آن شامل راينوپلاستي يا جراحي بيني، فيس ليفت يا كشيدن پوست صورت، بلفاروپلاستي، ليفت پيشاني و اصلاح ناهنجاريهاي مادرزادي صورت و بيني و همچنين برداشتن ضايعاتي مثل خالها و ليزر صورت استجراحيهاي ليزري اوج اين فوق تخصص زيبا است. دكتر مجيد كاظمي با بيش از سيزده سال فوكوس فوق تخصصي روي اين موضوع اين جراحي ها را به اوج رسانده اند. زيبايي و عملكرد بايد با هم باشد يعني بايد هم بيني زيبا باشد كوچك باشد و هم تنفس عالي باشد كه به فراواني در كارهاي دكتر مجيد كاظمي ديده ميشود. 

جراح زيبايي بيني و صورت بايد ديد استتيك و هنري داشته باشد و بهترين جراحان زيبايي بيني و صورت در جهان جراحان ماهر گوش و حلق و بيني هستند كه دكتر كاظمي يكي از آنها است. ايشان علم و هنر و جراحي گوش و حلق و بيني و دانش ليزر را با هم آميخته اند و اوج كار را در جراحي هاي زيبايي بيني و صورت نشان داده اند. اين فوق تخصص گوش و خلق و بيني سالها در محضر اساتيد بزرگ گوش و حلق و بيني ايران و جهان آموزش ديده است و تجربيات گرانقدري دارد 
ايشان سالها در محضر اساتيدي چون پروفسور نراقي و استادان مبرز رشته گوش و حلق و بيني كسب دانش و تجربه كرده اند 
جراحان بزرگي چون دكتر بابك عزيز زاده سالها در اين زمينه كار كرده اند و
 دارند. بهترين تخصص و يكي از وسيعترين جراحي هاي جهان، تخصص گوش و حلق و بيني است. در ايران در بين پزشكان تخصص گوش و خلق و بيني بالاترين و لوكس ترين تخصص است در فوق تخصص هاي آن زيبايي بيني و صورت بيشترين طرفدار را دارد ساير فوق تخصص هاي گوش و حلق و بينی شامل جراحي حنجره و جراحي گوش 
جراحي راينولوژيك فوق تخصص جراحي سر و گردن و فلوشيپ اطفال است.منبع:
 فوق تخصص گوش و حلق و بينی
زهرا حاجیان بازدید : 79 شنبه 07 مرداد 1396 نظرات (0)

 

 


وتتألف عملية تجميل الأنف أو جراحة الأنف فی القاموس من کلمتین: رينو و البلاستيك. رینو یعنی الأنف و البلاستیک یعنی التعدیل أو تجمیل الأنف. هذه الجراحة لديها تاريخ طويل. منذ حوالي 2000 سنة قبل المیلاد، كثيراً من الناس في الهند یحکم علیهم عقوبة قطع الأنف . في ذلك الوقت، تستخدم الشمع و الصمغ لتصحيح هذه المشكلة. في بدایة القرن19 ضابط بريطاني یدرس هذا الطریقة من الهنود و تستخدمها لتحسين الجنود المصابين في الحرب! مدة تجميل الأنف الحديث تعود إلی 50 -60 سنة قبل وبعد الحرب العالمية الثانية. یبادر بجراحة 
من عقد 40 الشمسیة. بعد الثورة الاسلامیة المجموعة الأولى الذين كانوا يبادرون بجراحة الأنف هم الخبراء فی الأذن و الحنجرة و الأنف. ومع ذلك،حالیاً فإن عدد المتقدمين للحصول على الجراحة التجميلية قد تزاید یوما بعد یوم ، والتي للأسف يتم تحطيم الارقام القياسية حتى في المـ ـستوی العالمی. - أفضل النتائج في جراحة الأنف أو تجمیل الأنف تکسب باستخدام تقنيات متحفظة التی تحافظ مظهر طبيعي للأنف، لذلک یجب المرضی المحترمون تجنب من جراحة التجمّل (الخیالی) - النقطة المهمة هي نوعية الجلد وسماكته وزوايا الأنف التی باستخدام الصور الملونة القياسية وحالة قبل الجراحة و تكرارها بعد العملية الجراحية تتميز حالة الجلد و زوايا الأنف. - یجب علی المرضى أن یهتم على التنفس بعد جراحة الأنف . إذا أنف المريض کانت رقيقة جدا یدمّر التنفس. احياناً تريد المرضی المحترمة من الجراح أن تأنق أنوفهم في حين أنها لایهتم إلی هذا الأمر الذی يدمر المنطقة مرور الهواء و یؤدی إلی أحتقان الأنف . - الوصول إلی حالة المـ ـستحکم و غیر الحفرة لوضع نصفیّة الوجه هو هدف هام للمعرفة التجمیل فی عملیة الجراحیة التجمیلیة للأنف. - یمکن تغييرات طفيفة بعد العملية الجراحية تمتد بضعة اشهر. الجلد سمیک و مملوء من الغدد الدهنیة و النسیج تحت الجلد یجعل فی أسوأ الوضع من حیث النتیجة. الجلد المثالی هو جلد الذی یجعل بین السمیک و الرقیق. ثم یجب علی المرضى الذين ذوالجلد السميك الانتظار بإرجاع الجلد إلی مکانها الطبیعی من جدید. تقوم جراحة الأنف بطريقتين مفتوحة و مغلقة و يسمح للطبيب أداء الجراحة بأي شكل من الأشكال. معرفة المزيد عن تشريح الأنف، حالات الضرورة و غیر الضرورة لجراحة الأنف ، وصف الجراحة و أیضاً مضاعفات جراحة تجميل الأنف فی هنا.منبع:تجميل الأنف في ایران 
زهرا حاجیان بازدید : 48 سه شنبه 28 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

چگونه بینی خود را بعد جراحی بینی (رینوپلاستی) چسب بزنیم؟
1- ابتدا به حمام می رویم و چسب ها را با آب می شوییم (مقاله حمام کردن پس از جراحی بینی را مطالعه بفرمایید). هنگام شستشو دقت می کنیم چسب ها را نکنیم فقط با آب فراوان محل را می شوییم و می گذاریم چسب ها کاملاً خیس شود. سپس به دقت در حالی که آب روی صورتمان می آید چسب ها را می کنیم هنگام برداشتن چسب ها باید از آسیب و خونریزی زیر جلدی جلوگیری کنیم.

2- سپس به دقت محل را خشک می کنیم. بعضی اوقات به علت وجود چسب، پوست چرب می شود. می توانیم کمی محل را الکل بزنیم و بگذاریم خشک شود تا چربی پوست از بین برود و جوشها کم شود.

3- چسب باریک بینی از نوع میکروپور آلمان تهیه می کنیم و بعد به ابعاد دو و نیم سانتی متر به دقت می بریم. همچنین چهار برش به طول 15 سانتی متر تهیه می کنیم. حالا میتوانیم اقدام به چسب زدن کنیم.


چسب بینی

4- ابتدا از بالای بینی شروع به چسب زدن می کنیم، هنگامی که پشت بینی را چسب می زنیم دقت می کنیم چسب بعدی پنجاه درصد چسب قبلی را بپوشاند. دو لایه چسب از بالا به سمت نوک بینی طبق ترتیب ارایه شده می زنیم .

5- حالا نوبت چسب نوک بینی است، چسب 15 سانتی متری را طوری در دو طرف بینی می زنیم که در نوک بینی بتوانیم بینی را کاملاً جمع کنیم و حتماً سعی می کنیم به سمت بالا کمی بینی را سر بالا کنیم. دو بار در دو محل کمی متفاوت این کار را انجام می دهیم و بعد آن با یک چسب 15 سانتی متری نوک بینی را به بالا می کشیم. حالا تنها  کار مانده مرتب کردن چسبها و چیدن اضافات آن است.


چسب زدن پس از جراحی بینی


6- یادتان باشد در جراحی بینی (رینوپلاستی) چسب زدن بسیار مهم است و بهتر است به مدت دو ماه هفته ای دو بار زیر نظر پزشکتان چسب بزنید. منبع : جراحی بینی

زهرا حاجیان بازدید : 38 یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

 

جراحی زیبایی بینی که تصور می‌شد امری مدرن باشد، ‌بر اساس شواهد قدیمی، ریشه 400 ساله دارد!

این شواهد از یک کتاب قدیمی به نام « جراحی نقص‌ها از طریق کاشتن» که در سال 1597 نوشته شده است بدست امده است. این کتاب به شرح و تفسیر جراحی صورت افرادی که در جنگ زخمی شده بودند می‌پردازد. زبان این کتاب لاتین بوده و تصاویری از نمودارهای پروسه جراحی در آن وجود دارد که طی آن بینی بیمار به یک فلاپ پوست از بالای بازوی وی پیوند خورده بود.[عکس: rhinoplasty-history1.jpg]
در یک نمودار، بیماری دیده می‌شود که بر روی تخت بوده، ساعد وی به سرش متصل است و یک فلاپ از پوست ناحیه ماهیچه دو سر بیمار به بینی‌اش چسبانده شده است. بیمار باید سه هفته به همین حالت باقی بماند تا پوست بازوی وی کاملا در محل بینی بچسبد. کمی پس از دو هفته، ‌پوست مانند بینی شکل گرفته و پروسه تکمیل می‌شود.
این کتاب جزو اولین اسناد در مورد جراحی بینی در گذشته بوده و هیچ شاهد دیگری از عمل‌های جراحی مشابه تا اواخر قرن 18 میلادی وجود ندارد.
اصطلاح پلاستیک از کلمه یونانی «پلاستیکوس» به معنی شکل دادن است. پزشکان معتقدند حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح یک جراح یونانی به نام «هنیه» بینی یکی از بیماران خود را با استفاده از گوشت گونه او تحت عمل جراحی قرار داد. همچنین یک هزار سال پس از میلاد مسیح(ع)، جراحان از پوست پیشانی برای جراحی های بینی و دیگر اعضای بدن استفاده می کرده اند.
اما نخستین شواهد جراحی«بازسازی» پلاستیک در متون سانسکریت 2600 سال قبل یافت شده است. در هند باستان بسیاری از تبهکاران اعضای بدن قربانیان خود را قطع می کردند. بنابراین طبیعی است که نیاز زیادی به جراحی ترمیمی در آن زمان وجود داشت؛ نیازی که منجر به ایجاد اشکال ابتدایی جراحی پلاستیک شد.
اولین کسی که در عصر مدرن تحت عمل جراحی بینی قرار گرفت ویلیام اسپرکلی، افسر جنگلبانان در شروود انگلستان بود. وی در سال 1917 در حین جنگ جهانی اول در اثر شلیک گلوله بینی خود را از دست داد. دکتر هارولد جیلیس جراح ارتش انگلستان و از پایه گذاران جراحی مدرن پلاستیک در جهان وی را تحت ترمیم با فلاپ پیشانی قرار داد، تکنیکی که هم اکنون نیز عیناً توسط جراحان گوش و حلق و بینی استفاده می شود. بعد از چند ماه بینی وی کاملاً ترمیم شد. این اولین جراحی مدرن ثبت شده بینی در عصر مدرن است. در زیر عکسهای قبل و بعد عمل بینی وی دیده می شود.[عکس: rhinoplasty-history.jpg]
در ایران پایه گذار عمل جراحی بینی دکتر محمد اصانلو بوده است. بعد انقلاب قطعاً پایه گذار و احیاگر جراحی بینی، جراحان گوش و حلق و بینی بوده اند. به اعتقاد اکثر کارشناسان، جراحان گوش و حلق و بینی بدلیل احاطه وسیع روی بینی تنها گروه محق برای عملهای زیبایی بینی هستند.

ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی در دنیا اول است و پس از ایران کشورهای امریکا، انگلستان و فرانسه در ردیف های بعدی تعداد عمل های جراحی زیبایی بینی قرار دارند. به تغییر شکل بینی با کاهش یا افزایش اندازه، برداشتن برآمدگی، جمع کردن پره های بینی، تغییر زاویه بین لب بالایی و بینی یا تغییر شکل نوک یا برآمدگی بینی جراحی بینی گفته می شود. رایج ترین نوع جراحی پلاستیک در کشور هم که حدود 70 درصد از جراحی های پلاستیک را به خود اختصاص می دهد، مربوط به بینی است. البته بخش بسیار زیادی از این جراحی ها هم مربوط به عمل بینی (رینوپلاستی) می شود و بسیاری از جراحی های بینی در کشور تنها جنبه ظاهری و زیبایی دارند نه به خاطر مشکلات تنفسی. بر اساس نظر کارشناسان 95 درصد متقاضیان جراحی بینی را زنان و دختران گروه سنی 14 تا 45 سال تشکیل می دهند و سهم مردان هم پنج درصد است.منبع:عمل بینی

زهرا حاجیان بازدید : 29 یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

 

 


جراحی زیبایی بینی به زبان ساده یکی از شایعترین عمل های جراحی زیبایی، رینوپلاستی یا جراحی بینی می باشد. در این عمل، جراح می تواند ظاهر بینی را بسته به شرایط آن، از راه های مختلف همچون تغییر سایز، شکل، زاویه تغییر دهد، علاوه بر آن مشکلات دیگر نظیر انسداد مسیر تنفس یا انحراف تیغه بینی را اصلاح کند.آناتومی بینی:آناتومی بینی (البته بخشی که مربوط به جراحی بینی می باشد) به شرح زیر است:
- قسمت بالایی بینی، پل بینی گفته می شود. شیب بینی به سمت نوک بینی، پشت بینی (دورسوم) گفته می شود.
- سوراخهای بینی، بین بینی و لب بالا واقع شده و به باریکه پوستی بین سوراخها، کولوملا گفته می شود.
- قسمت بالایی پشت بینی از استخوان بینی تشکیل شده درحالی که قسمت پایینی از غضروف تشکیل می شود.
- در خط وسط، غضروف تیغه بینی (سپتوم) واقع شده که در دوطرف آن غضروفهای جانبی بینی قرار گرفته است. در هر طرف غضروف پره بینی قرار دارد که سوراخهای بینی را در بر میگیرد و از آنها محافظت می کندموارد ضرورت جراحی بینی (رینوپلاستی):- انجام عمل جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) معمولاً عملی اختیاری است و اجبار یا لزومی در انجام آن نیست
- اکثر افرادی که درخواست این عمل را دارند، زیر 30 سال سن دارند.
- در برخی افراد، مشکلات تنفسی آنها را وادار به انجام این عمل می کند.
- فرد از ظاهر بینی اش خوشش نمی آید اما تمایلی غیر واقعی برای کمال هم ندارد. (شکل 1)
موارد منع انجام جراحی بینی (رینوپلاستی):- معمولاً مانع خاصی برای انجام عمل جراحی زیبایی بینی وجود ندارد مگر اینکه شخص در شرایط پزشکی خاصی بسر ببرد مثلاً بیماریهای شدید قلبی.
[عکس: rhinoplasty-in-iran-07.jpg]
- اما ملاحضاتی وجود دارد:
1. نوجوانان برای انجام عمل جراحی بینی باید صبر کنند تا سن رشدشان به پایان برسد.
2. مشکل انعقاد خون ممکن است موجب خونریزی شود. آسپیرین ممکن است در فرایند انعقاد خون تاثیر بگذارد، لذا در صورت مصرف آسپیرین حتماً به جراح خود اطلاع دهید.
3. فرد حداقل دو تا چهار هفته قبل از عمل جراحی بینی باید از کشیدن سیگار خودداری کند زیرا نیکوتین ممکن است فرایند بهبودی را به تاخیر بندازد.
4. بدن فرد ممکن است کلوئید ساز باشد (کلوئید به باقیمانده اثرات زخم گفته می شود)
5. فرد باید نسبت به انتظاراتش از عمل جراحی بینی واقع بین باشد مخصوصاً نوجوانان و والدین آنها. جراحی زیبایی بینی ظاهر فرد را بهتر می کند و در نتیجه اعتماد به نفسش را بالا می برد اما به هیچ وجه فرد جدیدی نمی سازد یا چهره متفاوتی ایجاد نمی کند.
6. جراحی بینی انجام شده در قبل ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. درصورتی که قبلاً هم عمل جراحی بینی انجام داده اید و قصد انجام مجدد آن را دارید حتماً برای جراح خود شرح دهید.
عمل جراحی زیبایی بینی:- جراحی زیبایی بینی (رینوپلاستی) ممکن است در یک بیمارستان یا کلینیک یا حتی مرکز جراحی محدود با بیهوشی عمومی (خواب) و یا بی حسی موضعی (بیدار) به همراه آرامبخش انجام شود.
- جراحی بینی بطور خلاصه شامل بلند کردن پوست بینی از روی استخوان و غضروف زیرین و تغییر شکل استخوان و غضروف و گذاشتن پوست سرجایش و درنتیجه شکل گرفتن پوست با استخوان و غضروف تغییر شکل یافته است.
- برخی جراحان ممکن است برش ها را داخل سوراخهای بینی ایجاد کنند که به آن روش بسته جراحی بینی گفته می شود، اما برخی ممکن است علاوه بر این سوراخها یک سوراخ هم در بارکه پوست بین دو سوراخ (کولوملا) بمنظور بلند کردن کامل پوست بینی ایجاد کنند که به آن روش باز جراحی بینی گفته می شود. (شکل 2)
- وقتی که پوست از روی استخوان و غضروف برداشته شد، قوز پشت بینی با برش استخوان بینی و کوتاه کردن تیغه بینی و انجام استئوتومی صاف می شود. (شکل 3)
- سوراخهای بزرگ بینی با برداشتن قطعات کوچکی از پوست پایه سوراخها در هر طرف، کوچک می شوند. (شکل 2)
- در فرایند تغییر شکل بینی، ممکن است بسته به نیاز و شکل بینی، نوک بینی تغییر شکل داده شود و زاویه بین بینی و لب بالا تغییر کند.
- پس از اتمام جراحی، جهت حفظ شکل بینی تازه عمل شده، بر روی پشت بینی، اسپلینت (آتل) گذاشته می شود. (شکل 4)
- تامپون های مخصوص جهت پشتیبانی از تیغه غضروفی وسط بینی پس از عمل، داخل سوراخهای بینی گذاشته میشوند.منبع:جراحی بینی

زهرا حاجیان بازدید : 33 یکشنبه 26 اردیبهشت 1395 نظرات (0)

بعد از جراحی زیبایی بینی معمولاً بیماران مشکلات و شکایات مشابهی دارند که باعث ایجاد نگرانی در آنها میشود، که البته معمولاً جای نگرانی نیست. در این مطلب به مهمترین این شکایات اشاره میشود و جهت رفع نگرانی و آرامش خیال بیماران محترم توضیح داده می شود:
آبریزش و عطسه پس از جراحی بینییکی از مشکلات شایع بعد از عمل جراحی بینی، شکایت از آبریزش و عطسه مکرر است. در چند روز اول بعد عمل بینی به علت ورم و وجود مش داخل بینی، بیماران از آبریزش مکرر و عطسه زیاد شاکی هستند. عطسه خطری برای عمل بینی ندارد و مشکلی در شکل بینی ایجاد نمی کند. برای این بیماران توصیه می شود که قرص سرماخوردگی بزرگسالان را هر چهار ساعت دو عدد مصرف کنند یا از مصرف قرص تلفاست شبی یکی سود ببرند. بعد از خروج مش ها در دو الی سه روز بعد از جراح پلاستیک بینی، قطعاً تورم کمتر و عطسه به طور واضحی کاهش می یابد.
خونریزی و تورم پس از جراحی بینیاگر در پلان جراحی باشد و به بافت اطراف آسیب نرساند، قطعاً خونریزی زیادی بعد از جراحی بینی نداریم. عمده خونریزی ها ناشی از دستکاری بد و ناشیانه حین عمل بینی است. بعد از عمل، گذاشتن کیسه یخ تا چهار روز بسیار کمک می کند، زیرا هم خونریزی را کم می کند و هم تورم را شدیداً کاهش می دهد. بلند بودن زیر سر یا گذاشتن دو بالش قطعاً در کاهش ورم و خونریزی بعد عمل جراحی بینی کمک می کند. بعضی از جراحان توصیه می کنند بیمار دو آجر زیر پایه بالایی تخت بگذارد تا سر تخت بالا برود. اگر خونریزی شدید باشد قطره اکسی متازولین و فنیل افرین هر شش ساعت داخل بینی بسیار سودمند است.
درد پس از جراحی بینیدرد بعد از عمل بینی بسیار کم است و بسیار راحت به مسکن هایی چون استامینوفن و قرص سرماخوردگی هر چهار یا شش ساعت دو عدد پاسخ می دهد. اگر درد شدیدی باشد که بیمار را از خواب بپراند، حتماً با پزشک باید تماس گرفت. اگر جراح، عمل بینی را در پلان جراحی انجام دهد درد بعد عمل به مسکن و کیسه یخ پاسخ می دهد. اگر درد شدید باشد باید بررسی برای علت شود ولی در مجموع عمل جراحی بینی درد زیادی ندارد.
تامپون و خارج کردن آن پس از عمل بینیتامپون یا مش داخل بینی، نوار گاز زرد رنگی است که داخل بینی جهت جلوگیری از خونریزی قرار می گیرد. خیلی از مردم از خروج دردناک آن می ترسند در حالی که خروج آن توسط پزشک مجرب اصلاً درد ندارد. وجود تامپون برای شکل گیری، کاهش تورم و جلوگیری از خونریزی مفید و لازم است. خارج کردن مش یا تامپون روز سوم بعد عمل بینی توسط پزشک در مطب انجام می شود.
اسپلینت و برداشتن آن بعد از جراحی بینیاسپلینت یا گچ، وسیله ای برای فرم دادن بینی است که حین عمل جراحی بینی برای محافظت از بینی روی محل بینی قرار می گیرد، هم به آن شکل می دهد و هم محافظ آن است. اسپلینت ترموپلاستیک است، یعنی با گرما شل می شود و با سرما سفت می شود. بعد از ده روز اسپلینت یا گچ برداشته می شود که برداشتن آن اصلاً درد ندارد. بعد از برداشتن اسپلینت بینی هنوز خیلی ورم دارد که باعث می شود بیمار فکر کند سوراخهای بینی غیر قرینه است.
تنفس سخت پس از جراحی بینیوجود مشکل تنفسی و عطسه و و درد پراکنده در بینی تا شش ماه پس از جراحی بینی طبیعی است. شستشوی مرتب دو بار در روز با سرم نرمال سالین برای کاهش ورم و رفع مشکل تنفسی کمک می کند. در کلینیک دکتر کاظمی، روز سوم بعد عمل، یک آمپول "بتاماتزون ال ا" به بیمار بصورت عضلانی تزریق می شود که ورم را به شدت کم می کند و مشکلات تنفسی را خیلی کاهش می دهد.
احساس برآمدگی در بالای نوک بینیاحساس برآمدگی در ناحیه بالای نوک بینی یا سوپراتیپ شایع است به خصوص این مورد در جراحی بینی مردان شایع است. چسب زدن دقیق به کاهش موضوع کمک می کند. تزریق تریامسینولون به میزان نصف نصف در روز هفتم تا دهم بعد عمل بینی به کاهش ورم کمک می کند. همچنین عدم مصرف نمک و سوسیس و کالباس تا سه ماه ورم را کم می کند. مصرف میوه آناناس شاید در کاهش ورم موثر باشد و توصیه می شود.
کاهش ورم بصورت نامتقارنکاهش ورم به صورت نامتقارن بعد از جراحی بینی بسیار شایع است. بیمار باید صبور باشد و تا کاهش کل ورم ها یعنی یک سال بعد عمل بینی صبر کند و اصلا نگران نباشد. اگر ورم و غیر قرینگی و عدم یک شکلی سوراخها تا یک سال باقی بود می توانیم از روتوش یا ترمیم سود ببریم.
جای چسب روی بینیچسب زدن پس از جراح بینی از مهمترین نکات مراقبت بعد از عمل بینی می باشد. بعضی اوقات ممکن است در اثر چسب زدن، خط روی بینی و نوک بینی بیفتد که این موضوع اصلاً مهم نیست. اگر چند روز چسب نزنید مشکل حل می شود.
در مجموع جراحی بینی بسیار ایمن و بی خطر است و اصلاً نگران عوارض آن نباشید. منبع : جراحی بینی

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 47
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 45
  • بازدید ماه : 208
  • بازدید سال : 1,117
  • بازدید کلی : 4,028